Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

zo mar 27, 2011 10:32

Weet iemand of het materiaal van een fase 2 (32.201) 16v op te lassen is?

Ik vraag dit in verband met een door de koppakking ingevreten cilinderkop die verder perfect is.

Alvast bedankt, Leo

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

zo mar 27, 2011 11:00

Daar bestaan verschillende oplossingen voor - ken zelfs gevallen waarbij die aanvreterij gecleand is en aangevuld met bepaalde 2 componentenpasta.
Dat met een goede koppakking doet al 2 jaar dienst. Ligt er wel aan op welke plek en of de koppakking een aanvulling is.

Oplassen betekent vlakken en niet teveel garantie..

Maar: niet meer met water of beroerde klvlst in het koelsysteem rijden! - je ziet het resultaat..
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

zo mar 27, 2011 11:11

Voor serieus aan een kop lassen moet je de kop voorverwarmen in een oven, daarna in een argonkamer lassen (soort straalkast) en daarna de kop in de oven laten "normaliseren" om de spanningen er uit te krijgen. Daarna is je aluminium nogal "zacht" geworden en moet het eigenlijk weer een hardingsbehandeling ondergaan. Na al die acties, is het meer dan alleen vlakken wat nodig is. Alle zittingen en geleiders nieuw, nokkenas lijnboren, pasvlakken in- en uitlaat vlakken. etc etc.

Bovenstaande is als je het echt goed wilt doen. Wat Tom al zegt, 2K er in of lassen, vlakken en gokken dat het goed gaat is het enige wat commercieel nog een beetje interessant is voor jouw kop. Krijg je de schade er niet ver genoeg uit door maximaal te vlakken?

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: RE: Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

zo mar 27, 2011 12:44

Maar: niet meer met water of beroerde klvlst in het koelsysteem rijden! - je ziet het resultaat..
Zijdelingse info: auto is 3 jaar geleden op basis van gunnig gekocht bij locale garage die zich graag specialisten noemen en waar ik tot de voorliggende jaren geen gekke dingen heb ondervonden. Maar, gezien de krassen in het oppervlak van de kop, maak ik nu (weer) op dat men deze auto op een (very) low budget basis weer in de markt heeft gezet voor veel geld.

Ik heb de auto nu ruim 60dkm verder gestuurd waarvan de eerste 10dkm (garantieperiode) zonder problemen. Daarna is het begonnen met de ellende waarop ik op een point-of-no-return heb besloten de eerst uitbesteedde distrubitie opnieuw zelf te gaan doen (ik was op dat moment al ruim Eur 1.500 in zijn achteruit voor een simpele beurt met distributie/waterpomp en nieuwe voorremmen en bougies.
Men had en daar ben ik echt van overtuigd, willens en wetens een looprol met slecht lager laten zitten en na pas na nog geen 5.000km met een moter die niet in toeren wilde zakken, verder gereden te hebben, stond de nieuwe spanner al op de uiterste stand (riem zat gewoon los!).
Of dat laatste gewoon een montagefout is geweest, kan natuurlijk, maar het geeft te denken gezien de hele voorgeschiedenis. Ik zeg dit niet om de hele autohandel/-branche in een kwaad daglicht te stellen, maar ik het is slechts een bevestiging van mijn eigen ervaringen als ex-monteur bij twee AR-dealers en een AR handelaar, waar ik ook meer dan eens met verbazing of tegenzin zaken moest laten of houtje touwtje moest zien te fixen, dat men de oplossing van even snel geld verdienen (soms zelfs gewetenloos) verkiest boven een langdurige relatie waar men op basis van vertrouwen blijft terugkomen. Daarom blijf ik ook geloven dat er een goede boterham valt te verdienen die gewoon vakman is en op basis daarvan zijn werk uitvoert en niet in de marge rommelt.

Bijgaand wat foto's van de situatie waar ik nu mee zit. En die wil ik gewoon oplossen, ik vind het nog steeds een fijne auto afgezien van de bult onvoorziende onkosten (en geloof me, als inmiddels boekhouder zijnde en ex-Alfa Romeo monteur opgeteld met Alfa's vanaf mijn 18e had ik voor aanschaf van de 156 al ervaringswijs geworden voorzichtig gecalculeerd).

Link naar fotoalbum

3 plekken, waarvan er 1 mij echt zorgen baart. Die achterop (inlaatzijde) in de hoek zit. Die is te diep voor normaal vlakken en zit (te) dicht tegen de uiterste rand van de koppakking aan.

Wat jullie antwoorden betreft: bedankt voor het snelle respons.[/url]

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

zo mar 27, 2011 13:00

Zo dat ben ik even kwijt, het oude zeer kwam weer even boven door die opmerking van goede koelvloeistof.

Tom, wij kennen elkaar niet persoonlijk en je zal het ook niet persoonlijk bedoeld hebben, maar degenen die mij wel kennen, zullen bevestigen dat ik juist niet bespaar op zaken die gewoon nodig zijn en mij van te voren vaak heel goed inlees of iets wel de goede (technische) oplossing is. Noem het maar een tik of perfectionistische inslag.

In dit geval heb ik juist bij het vervangen van de radiateur afgelopen zomer voorzorg genomen door gezien de ontwikkelingen in koelvloeistoffen de laatste jaren, uit te zoeken wat er in zit en wat er in mag in deze motor.

Daarbij kwam ik op de volgene conclusie: G12+ met de nadruk op de Plus.

Daarbij heb ik ook nog eens het hele systeem 2x gereinigd omdat ik nergens op het blok (op een bereikbare plaats tenminste) een aftapplug vond om de cilinders ook volledig leeg te krijgen alvorens te vullen met de nieuwe vloeistof.

Maar je hebt gelijk: dit is vaak het resutlaat van een vloeistof die de verversingstermijn ruim is overschreden omdat de eigenaar het niet nodig heeft gevonden of het aanlengen met kraanwater (zoals in het verhaal oud zeer van hierboven bedoeld: een van mijn oude werkgevers, stuurde mij ooit bloedserieus naar de kraan van de wasbak. Dat bleek later ook het tappunt voor speciaal gedeminiraliseerd water).

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

ma mar 28, 2011 08:53

Poeh, daar is inderdaad serieus iets misgegaan met slechte KVS . Op zich zijn dit plekken die qua hitte ver genoeg van de verbrandingsruimte zitten om met 2K gevuld te worden. Ik denk zelfs dat je met eventueel een extra pasbus in dat ene kopbout-gat je nog best een goede kans maakt om dit netjes dicht te krijgen zonder vullen. Het verdient de schoonheidsprijs niet, maar een andere kop gaat je waarschijnlijk minimaal een paar honderd euro kosten.

Als je besluit om te gaan vullen, met alu of epoxy, zal je eerst de laag "vuil" er af moeten frezen zodat je las of epoxy goed hecht. Gebruik daar geen slijpsteentjes of zo voor, maar een metalen freeskop. Je wilt niet dat delen van de steen in het alu komen te zitten als je gaat lassen want dat gaat het smeltbad laten spetteren en het gesmolten alu vervuilen.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

ma mar 28, 2011 10:00

Het verdient de schoonheidsprijs niet, maar een andere kop gaat je waarschijnlijk minimaal een paar honderd euro kosten.
Ook van een sloper of een vasloper?

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

ma mar 28, 2011 10:29

Een goede cilinderkop uit een sloper hoeft niet veel te kosten volgens mij, max 150 euro, maar de vraag is of je die er zo 1 op 1 in wil gooien als alternatief op oplassen.
En een gereviseerd exemplaar kost vanaf 300-400 euro.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

ma mar 28, 2011 20:50

Ik gebruik JB-Weld overal voor.
http://www.jbweldadhesives.co.uk/

Maar een kop er mee lijmen ?
Het zou moeten kunnen.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

zo apr 10, 2011 23:17

Hierbij het vervolg voor degenen die interesse hebben getoond en met belangstelling hebben meegelezen.

Met adviezen en ervaringen vergaard, besloten om niet te gaan experimenteren met 2 componentenpasta en ook niet deze kop op te laten lassen.

Een belrondje leverde mij volgende alternatieven op:
1. gebruikte kop bij een grote AR onderdelen handel: Eur 250, -.
2. ruilkop via een MP-advertentie van AR garagist die veel goede MP reacties heeft, maar ver weg in het oosten van het land zit: Eur 375, - + 2 mnd. garantie.
3. eigen kop laten inspecteren en eventueel oplassen,
4. ruilkop bij een motorenrevisiebedrijf: Eur 695, -.

Ik ben (eerst) voor optie 1 gegaan (optie 2 vond ik te mooi klinken om waar te zijn).

Van te voren telefonisch heel goed overlegd wat ik kon verwachten, want van de vele koppen die volgens de site op voorraad zouden liggen, bleek er maar 1 actueel te zijn.
Voor Eur 250, - zou ik een ongedemonteerde kop met inlaatspruitstuk krijgen waar de nokkenassen nog in zouden zitten (geen kosten keerringen, maar voor mij belangrijker nog: kleppen niet los geweest in verband met lekkagerisico nadien). Absoluut recht, want als je wilt vlakken, dan moeten de inlaatkleppen eruit en heb je dus alsnog veel extra werk. Plus de garantie dat alles getest was, betekent hier: vacuum getest. Mocht het dan nog een slechte kop blijken na montage, krijg je omruilgarantie. Kortom met in ogenschouw wat een 156 met 240dkm nog waard is, economisch de verantwoorde keuze.

Aangekomen na een ochtend hopeloze file bleek de kop voor oud ijzer in de hoek te liggen en vies en vuil (buiten en binnenkant). De nokkenassen eraf en aan alle kanten kitresten, zelfs op de uitlaatpoorten kit (wat vacuum getest echt inhoud daar, vraag ik mij af). Bovendien leek mij deze kop recent gevlakt te zijn geweest, maar had hij ondertussen nogal wat krassen opgelopen in het oppervlak. “Dat schuurt u toch gewoon even weg meneer?”
Het viel mij zo erg tegen dat ik vriendelijk bedankt heb en ben omgedraaid om direct alsnog naar een revisiebedrijf in Zeeland ben gereden voor optie 4.

Eerst gebeld, ik kon gelijk komen: “geen probleem” en thuis eerst de eigen ingevreten kop nog opgehaald. Aangekomen werd onmiddellijk het werk opzij gelegd en de vreetplekken geïnspecteerd en werd nagemeten of er ooit eerder gevlakt was.

Dat bleek niet zo te zijn en ik kreeg de keuze of een (echt) gereviseerde kop van de plank, dus met 16 nieuwe zittingen, nieuwe geleiders enzovoorts of toch de eigen kop gewoon te vlakken.

De eigenaar van de zaak was zeer eerlijk in zijn verhaal: wat vlakken betreft durfde hij ver te gaan met het oog op pingelen en kleptiming, maar hij waarschuwde mij terecht voor wat het opnieuw dicht krijgen van de inlaatkleppen betreft. Uitlaatkleppen kunnen er in blijven zitten tijdens vlakken, maar de inlaat niet en eenmaal los geweest, betekent minimaal slijpen.

Oplassen wilde hij niet aan beginnen vanwege te dicht bij de zittingen die dan zo los zouden kunnen gaan zitten, dat zij er later gemakkelijk uit komen vallen.

De kosten werden beraamd op die van een sloopkop en mijn keuze viel ondanks het risico toch op de eigen kop op te kalefateren omdat de man mij het volste vertrouwen gaf in tegenstelling tot wat ik die ochtend elders voorgeschoteld kreeg. Mocht de staat van de kleppen, -geleiders en –zittingen gaandeweg toch slechter blijken dan gegokt, dan zou ik alsnog gelijk geholpen kunnen worden met de gereviseerde kop die op de plank lag (maar waarvoor ik dan mijn eigen onderblok voor het mooie ook zou willen laten opfrissen).

Om een lang verhaal kort te maken, uit service (geen 2x reizen) kon ik er op wachten.

Er is 0,20mm vanaf geslepen, meer vond de eigenaar van de zaak echt niet nodig. Rondom alle kritieken punten zit nu weer voldoende vlees om de pakking goed af te laten dichten.

2 kleppen vergden iets meer nabewerkingstijd en tot slot liet de vacuum test zien dat de missie geslaagd was.

En de prijs: keurig aan het woord gehouden, sterker nog: minder dan beraamd en dat terwijl er een middag aan besteed is! Dit heb ik meer dan eens andersom meegemaakt.

De hele zaak thuis gemonteerd met het dringende advies van de revisieman om voortaan AGIP LL Alu Protect te gebruiken ter harte genomen. Daar heeft hij samen met ELF koelvloeistoffen uitstekende ervaringen mee.

Direct bij de eerste klap liep de 156 perfect en na de eerste paar honderd kilometer voorzichtig in de toeren op benzine te hebben gezet, loopt hij ook perfect op LPG. Keurig tussen koud MIN en warm MAX op het expansiereservoir.

Er zijn natuurlijk meer betrouwbare adressen, maar als je op het gebied van motorrevisie eens een betrouwbare vakman zoekt, die bijkomstig een groot Alfa Romeo hart blijkt te hebben, dan heb ik hem alvast voor je gevonden in Goes.

Tot slot de laatste foto´s in de al eerder geplaatste albumlink.

Link fotoalbum

Bedankt voor ieders input en ik hoop dat in de toekomst een ander hier ook zijn voordeel mee kan doen.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

zo apr 10, 2011 23:51

Mooi dat t uiteindelijk gelukt is Leopold!!

Dat bedrijf in Zeeland, is dat toevallig in Goes? Mag wat mij betreft met naam en toenaam vermeldt worden, prima toko schijnbaar.

Grtz,fRank

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Oplassen cilinderkop wel/niet mogelijk?

ma apr 11, 2011 06:59

Goed te horen dat je er met deze kop uit bent gekomen. Het is ook fijn dat je nog een verslag geeft van de oplossing, daar hebben anderen later ook nog wat aan!

Je kan op de foto's goed zien hoe diep het ingevroten was. Zelfs na vlakken zitten er nog plekken in. Op zich zitten die op plaatsen die inderdaad weinig kwaad kunnen. Volgens mij heb je een bedrijf gevonden wat kwaliteit levert zonder er rijk van te willen worden. :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”