Wow!
Dat is echt een SUPER-deal! Gefeliciteerd hoor! Al ervaring met Pochers?
Nee, is de eerste Pocher......wel al vanaf pak'm'beet m'n15e willen hebben
Ik heb wel al heel wat auto's, boten, vliegtuigen en huisjes van plastic in elkaar gelijmd en geschilderd. En ik nog een stuk of 12 1:43 bouwpakket-Alfa's liggen die in elkaar gezet moeten worden.
Maar een Pocher....da's hoge school modelbouw!
Ik heb er wel al (lang geleden) een verslag van gelezen....van bouwers die diepgaande gesprekken voerden met de duivel, die wanhopig waren als het spaken van een wiel niet lukte en zo.
Ik ga zeker nog van alles opzoeken en nalezen, dat is zeker. Enne....tips zijn welkom!
Voor mezelf zal ik zeker een verslagje bijhouden, met foto's en zo....wellicht publiceer ik de progressie hier.
Ik ben ooit begonnen met de bouw van een Dinner Jacket, maar dat ligt al jaren stil. Maar enkele jaren terug heb ik op eBay een gebouwde Muletto op de kop getikt (ook met veel mazzel: 100 euro Nu-Kopen aanbieding, ik vond hem 7 minuten nadat hij was geplaatst) en die heb ik net naar subassemblages gedemonteerd om hem wat op te lappen en opnieuw te spuiten. Het zijn inderdaad niet de eenvoudigste modellen om in elkaar te zetten.
Je kunt veel info en tips vinden op de
Pocher Message Boards, een vroeger actief, maar tegenwoordig erg stil forum, waar nog steeds een schat aan tips op te vinden is, door (gevorderde) amateurs en professionele bouwers.
Een paar algemene tips heb ik vast voor je:
1) Voordat je begint met bouwen, eerst de doos controleren op volledigheid. Er zijn meer Pocherdozen in de omlopen waar onderdelen uit ontbreken, dan die helemaal compleet zijn. Dit was af fabriek al vaak zo.
Ik heb trouwens redelijk wat aan reserveonderdeeltjes, dus als je wat mist laat het dan even weten. Misschien heb ik het wel voor je.
2) Voorzichtig met de schroefjes, die breken bij het inschroeven sneller dan je denkt
3) Spuiten kan, maar hoeft niet. Het schijnt zo te zijn dat wanneer je het plastic goed polijst en in de was zet, je bijna net zo'n mooie finish krijgt als bij strak spuitwerk (dat geldt trouwens voor alle Pocher Alfas behalve de Monza). Er worden er trouwens ook zat zonder spuiten én zonder polijsten in elkaar gezet, maar dat verschil zie je wel duidelijk.
4) Als je wel gaat spuiten, dan vooraf alles goed passen, want je gaat waarschijnlijk pasproblemen tegenkomen die gecorrigeerd moeten worden. Berucht zijn bij de Spider/MM de motorkap en de deurtjes.
5) Probeer aan een velletje aftermarket decals te komen. De zijn echt veel beter dan de meegeleverde stickertjes.
6) zie PB
Het lijkt me heel erg leuk om hier af en toe een tussenverslagje over het bouwproces tegen te komen.