Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

di sep 12, 2006 19:26

Nog even een laatste update, heb vanmiddag onder de wagen gekeken, bij de middelste hardyschijf zitten idd slangklemmen om de as. Bij een van de bouten waar de hardyschijf mee vast zit is ook een ring bevestigd. Ook is er met witte verf ter plaatse van deze "extra's" een markering gemaakt. Weet niet precies waar dat voor dient, misschien houdt dit verband met de stroboscoop waarmee men de onbalans kan detecteren?
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

di sep 12, 2006 20:03

en natuurlijk is de markering voor het geval de slangenklem gaat schuiven. Kun je dan makkelijk zien.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

za mei 09, 2009 13:08

Wie heeft deze truc na al allemaal uit laten voeren door vanL. ? Is het bij iedereen geslaagd, dan lijkt mij dit een beproefde methode!

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Balanceren cardan-as

za mei 09, 2009 19:15

Ik ben bij v. lingen geweest en de as voelt nu wel trillingsvrij aan. Goede service gekregen ook want ze hebben het een en ander nog eens nagedraaid en de belplaat vastgezet voorin.
Heb nog wel speling in het deel van mijn koppeling zitten, dus het loont wel de moeite om echt alles goed na te lopen voordat je het laat doen.

Heb hiervoor wat bedrijven afgebeld om de as loste laten centreren, maar dat schijnt met de alfa assen moeilijk te gaan vanwege de drie hardys die erin zitten. Dan trilt de centreerkast uit elkaar.
Mocht je toch het willen proberen, dan zijn er genoeg aandrijftechniek bedrijven via het internet te vinden (voor vrachtwagens e.d.)

Gebruikersavatar
alfa75epoca
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo jul 27, 2005 21:16
Locatie: spijkenisse
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

di mar 29, 2011 22:51

Beste Alfa bezitters,ik heb het volgende probleem.Ik had een flinke onbalans in mn cardanas(75 ts 1987)zo erg dat hij tegen mn schakelstang/mechanisme aansloeg.Dit is in korte tijd ontstaan(200km ong)Daarop heb ik het hanglager en rubber laten vervangen,aangezien dit zo uitgedroogd en ruim was dat het zn werk niet meer deed.Hierna was het niet weg,en hebben ze het het rubber opgevuld met kit.Dit heeft het probleem geheel verholpen(voorlopig?),maar nu het volgende:bij optrekken,vooral 1/2/3e versnelling, schuurt de as ergens tegenaan,vermoed thv staartstuk.Iemand enig idee??Ik neem iig contact op met Savali(welke vestiging bestaat nog??)om de as te laten balanseren.BVD!!mvg,Maarten
Forza di Alfa75!! 2x een epoca uit 92",de gtv4(verkocht 13-8-05)75 turbo 87"(in volledige restauratie)fb-tp-95 is ongewild op de sloop beland,75 ts (87')met airco gekocht!!,inmiddels is de 75 Epoca voor onderdelen...snik

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Balanceren cardan-as

wo mar 30, 2011 08:22

Beste Alfa bezitters,ik heb het volgende probleem.Ik had een flinke onbalans in mn cardanas(75 ts 1987)zo erg dat hij tegen mn schakelstang/mechanisme aansloeg.Dit is in korte tijd ontstaan(200km ong)Daarop heb ik het hanglager en rubber laten vervangen,aangezien dit zo uitgedroogd en ruim was dat het zn werk niet meer deed.Hierna was het niet weg,en hebben ze het het rubber opgevuld met kit.Dit heeft het probleem geheel verholpen(voorlopig?),maar nu het volgende:bij optrekken,vooral 1/2/3e versnelling, schuurt de as ergens tegenaan,vermoed thv staartstuk.Iemand enig idee??Ik neem iig contact op met Savali(welke vestiging bestaat nog??)om de as te laten balanseren.BVD!!mvg,Maarten
Rubbers opvullen met kit lijkt mij nou niet de bedoeling :roll:
Bij een onbalans zal de aandrijfas normaal gesproken niet ergens tegenaan gaan lopen..
Hebben ze de beugel van het middenaslager wel goed gezet dus niet verkeerd om want die zit dacht ik iets uit het midden om de schakelstang wat ruimte te geven.
Zijn alle donuts goed? Wanneer een van de donuts slechts is (ingescheurd) kun je ook allerlei problemen krijgen, zou er in ieder geval even goed naar kijken want je wil niet hebben dat zo'n donut het begeeft bij hoge toeren......
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
alfa75epoca
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo jul 27, 2005 21:16
Locatie: spijkenisse
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

wo mar 30, 2011 21:43

Beste Edwin,nee is ook niet mijn manier,maar had de auto erg nodig,en er viel anders niet mee te rijden.Ik ben afgelopen tijd regelmatig onder de auto gedoken,met het schaafgeluid wat hij geeft MOET je ergens wat zien,naar mijn idee,wat dus totaal niet zo is.Daarom weet ik ook dat de cardanas zelf nergens tegenaan loopt,dwz tussen de 1e en 3e hardy.Het lijkt ter hoogte vd pook te komen,maar das lastig te beoordelen natuurlijk.Vermoed dat het thv het staartstuk komt.Hier heb ik gister wat ringen tussen gezet(tussen beugel en bodem),maakte geen verschil helaas.Balanseren is natuurlijk nodig,zeker omdat ik gister zag dat een slangklem die er omheen zat,nu weg is.Weet je toevallig of Savali dit nog ergens doet,als er uberhaupt nog een vestiging is.....Hardy's zijn ok,of de beugel verkeerd om zit nu weet ik niet eigenlijk,wel goeie tip.Bedankt!MVG,Maarten
Forza di Alfa75!! 2x een epoca uit 92",de gtv4(verkocht 13-8-05)75 turbo 87"(in volledige restauratie)fb-tp-95 is ongewild op de sloop beland,75 ts (87')met airco gekocht!!,inmiddels is de 75 Epoca voor onderdelen...snik

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Balanceren cardan-as

wo mar 30, 2011 21:45

bij optrekken,vooral 1/2/3e versnelling, schuurt de as ergens tegenaan,vermoed thv staartstuk.Iemand enig idee??
Het eerste, waar ik aan zou denken is toch een baksteun....... zeker, als je het voelt in de pook. (voel maar eens, als het geluid zich voordoet)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: Balanceren cardan-as

wo mar 30, 2011 23:53

Ik denk dat je dit maar eens moet lezen! heeft mij goed opweggeholpen!
http://www.hiperformancestore.com/guiboDSclutch.htm

Ik denk dat het belangrijk is dat de as in lijn staantmet het blok en de versnellingsbak!! Ik heb me rot gezocht naar een oorzaak van het trillen van mijn as, het bleek uit eindelijk het staatrubber van de motor te zijn, die was half gescheurd waardoor de motor ging hangen en de cardanas naar beneden gedrucht werd.

Ik zou in jouw geval ook een baksteun vermoeden! als het plotseling is gaan trillen dan is er ergens iets gescheurd/ afgebloken o.i.d.

succes i.i.g Martijn

P.s. sam zit dacht ik nog in houten..?

Gebruikersavatar
alfa75epoca
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo jul 27, 2005 21:16
Locatie: spijkenisse
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

do mar 31, 2011 09:12

Beste Midi,dat van die baksteun is nog niet zo gek,alleen hoor ik nix bij lastwisseling.Hij is op de brug geweest,daar de wielen laten draaien,met tegenremmen enz,maar niets te horen.Maar bedacht me dat de auto dan met een steun onder de bak vrijgehouden wordt,deze staat dus onder spanning,en kwam het mischien daardoor niet naar voren.....Ga eens even naar de andere kant kijken.Mijn staartstukrubber is idd wat uitgescheurd,maar dat heb ik opgevuld.Had al een nieuwe besteld,maar er onder liggend kwam ik erachter dat dit niet te vervangen is,zonder het uitpersen/of demonteren vd motor....bedankt weer!
Forza di Alfa75!! 2x een epoca uit 92",de gtv4(verkocht 13-8-05)75 turbo 87"(in volledige restauratie)fb-tp-95 is ongewild op de sloop beland,75 ts (87')met airco gekocht!!,inmiddels is de 75 Epoca voor onderdelen...snik

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Balanceren cardan-as

do mar 31, 2011 09:23

Beste Midi,dat van die baksteun is nog niet zo gek,alleen hoor ik nix bij lastwisseling.Hij is op de brug geweest,daar de wielen laten draaien,met tegenremmen enz,maar niets te horen.Maar bedacht me dat de auto dan met een steun onder de bak vrijgehouden wordt,deze staat dus onder spanning,en kwam het mischien daardoor niet naar voren.....Ga eens even naar de andere kant kijken.Mijn staartstukrubber is idd wat uitgescheurd,maar dat heb ik opgevuld.Had al een nieuwe besteld,maar er onder liggend kwam ik erachter dat dit niet te vervangen is,zonder het uitpersen/of demonteren vd motor....bedankt weer!
Is te doen hoor maar wel een klote werk, zorg dat de motor wat kan kantelen, oude rubber eruit tikken (ik heb er een brander op gezet zodat het staartstuk warm werd). Daarna kun je het nieuwe rubber er in tikken. Het is rot werk maar zeker te doen.

Baksteunen is idd een goede, dat kan snel gaan.Geeft inderdaad ook wel van deze klachten.

Mijn ervaring met 75, als je 1 rubber gaat vervangen kun je maar beter de hele cardan aanpakken anders blijf je bezig.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: Balanceren cardan-as

do mar 31, 2011 21:00

Motor hoeft er niet uit hoor!! Ik heb de bouten van de voorste twee motor steunen iets los gedraaid hierdoor kun je hem al aaardig kantelen. Uiteraard moet je de uitlaat (midden demper en de twee pijpen naar het sptuitstuk) verwijderen. Ik heb toen een teflon bus laten draaien met een iets kleinere diameter dan de diameter van het staatstuk rubber (uiteraard met een gat in het midden om over de uitstekende bevestigings armen te schuiven. Zo rustig de oude er uit getikt en de nieuwe er in. (let wel dit was met de gtv6 weet niet of dat 75 ook zo lukt). ooh en ik had een brug tot mijn beschikking.. :wink:

succes i.i.g

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Balanceren cardan-as

do mar 31, 2011 21:08

En tot slot nog even...

Als je het rubber te stug maakt, bv door het op te vullen met kit oid, kan dat wel eens de oorzaak van het trillen zijn... :wink: Dat rubber dient redelijk flexibel te zijn omdat de gehele motor als het ware recht getrokken wordt als de auto belast wordt met rijden. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
alfa75epoca
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo jul 27, 2005 21:16
Locatie: spijkenisse
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

vr apr 01, 2011 19:21

mmm weer wat nieuwe inzichten.over het staartstukrubber,ik lag onder de auto,op mn grindpad..niet echt comfi,dat rubber te vervangen.maar het rubber is erin geperst,en kreeg het met geen 10 paarden los.De onbalans is vermoedelijk ontstaan omdat er een slangklem weg is van de cardanas.na het vervangen van het hanglager incl rubber was het niet weg,rubber is daarop gekit,wat het slingeren zover ingeperkt dat er goed mee te rijden was.Nu wil ik eerst uitzoeken waar het schuren vandaan komt,voor dat ik de as laat balanseren.zal het stukje rubber weer uit het staartstuk halen,es kijken wat dan.overigens zijn al deze ingrepen nadat de as ineens begon te slingeren.vermoed dat met het hanglager vervangen iets niet goed gegaan is in de garage.Bedankt voor alle tips,erg nuttig!!En alles is welkom uiteraard!mvg,Maarten

ps,zou Vireo(pand van savali Houten hier iets mee kunnen...)
Forza di Alfa75!! 2x een epoca uit 92",de gtv4(verkocht 13-8-05)75 turbo 87"(in volledige restauratie)fb-tp-95 is ongewild op de sloop beland,75 ts (87')met airco gekocht!!,inmiddels is de 75 Epoca voor onderdelen...snik

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: RE: Balanceren cardan-as

vr apr 01, 2011 21:53

[

ps,zou Vireo(pand van savali Houten hier iets mee kunnen...)[/quote]

Ik zou naar www.vanlingenalfaparts.nl gaan!

gr Jan

Terug naar “Algemene Technische vragen”