Nadat ik gisteren met Jordy een schokdemperwisseldagje gehad heb,vond ik dat het vandaag weer turbotijd was.
Ik had vandeweek al gereedschap gekocht om de kleppen in te kunnen slijpen,dus dat vond ik een mooi begin voor vandaag.
Hier heb ik 1 uitlaatklep al ingeslepen,en die ernaast nog niet,zie het verschil in kleur van de klepzetels(rechts is al gedaan)
En hier het verschil tussen een wel en een niet ingeslepen uitlaatklep:
Voor het inslijpen gebruik ik een speciale pasta,die daarvoor gemaakt is,ziet er zo uit:
Eerst met grof:
Daarna nabehandelen met fijn:
Dat smeer je dan op het randje van de klep die je inslijpen wil:
En dan druk je de klep in de kop,en gebruik je klepslijpgereedschap(een stok met een zuignapje) om met een draaiende beweging de klep in de slijpen/schuren:
Toen na een beetje knutselen waren alle uitlaatkleppen ingeslepen(zie de mooie grijze klepzetels)
En na nog ongeveer een half uurtje waren ook de inlaatkleppen allemaal ingeslepen:
Ik had na het inslijpen van alle kleppen mn zwager al gebeld,dat ik even een handje hulp nodig had om de nieuwe klepseals te plaatsen.
Eerst van de inlaatklepveren de onderste schoteltjes schoongemaakt en in de kop gelegd,want die kunnen er niet in of uit met de seals op hun plek.
Met behulp van een lang dopje 13 en een hamer de klepseals op hun plek getikt:
Ook de kettingspanner nog maar even terug geplaatst:
En dat geeft dan dit totaalplaatje voor nu:
Voordat ik aan de kop begon,was mn vader al even langs geweest,zodat we samen een plaat hout tegen de muur van de garage konden schroeven als gereedschapsbord.
Toen Frans en ik klaar waren met de kop,besloten we om maar wat gereedschap op te gaan hangen,met het volgende resultaat:
Morgenavond de klepverentang van de baas maar weer even lenen,dan kan ik de kleppen weer terug plaatsen