Nogmaals? Waar heb je me dat eerder verteld? En PCV, wat betekent dat?
Gr. Geert-Jan
Oops, dat was erg recent nog in Hans' topic, vandaar.
Het idee is dat je gassen geforceerd uit je motorblok zuigt, zodat je geen sludge en condens in je motor krijgt. De hele motor en alles er omheen is ontworpen op deze methode van het verwijderen van de ongewenste gassen en dampen uit je carter. Als je nu ineens een ander systeem gaat monteren, zal dat op diverse plekken invloed gaan hebben. Je motor zal viezer worden van binnen, minder vermogen leveren en het systeem wat lucht aan moet zuigen zal je aan moeten passen om te zorgen dat het niet lekt.
De personen die je vertellen dat die gassen die je nu je motor in zuigt het vermogen verlagen, hebben alleen gelijk als je met een zwaar versleten motor rondrijdt en je in feite grote hoeveelheden motorolie aan het aanzuigen bent. Die dampen verlagen het onctaangetal van je brandstof nogal. Als dat het geval is, ga je van veel te weinig vermogen naar nog minder vermogen. Je probleem los je dan niet op door die oliedamp niet meer aan te zuigen, maar door je blok te vervangen of te reviseren.