De standaard SaVaLi 3.1 motor heeft 2.5 kleppen en nokkenassen. Om daar meer dan 200 pk uit te halen zal je 3.0 inlaatkleppen moeten plaatsen en de koppen bijbehorend flowen. Dit is vrij onafhankelijk van het gebruikte ECUsysteem en welke nokkenassen je gebruikt.
LJetronic is inderdaad puur een injectiesysteem, LE-Jetronic gebruikt de EZK onstekingscomputer en is al een stuk beter te tunen.
Advies:
Sowieso een ander motormanagementsysteem er op. Probeer inderdaad van een 75 een poulie te vinden ide de 60-2 nokken er op heeft, of plaats desnoods een extra ring op de bestaande poulie of zo. Er zijn meer wegen naar Rome om je puls te krijgen. Ook andere systemen dan KDFi of MegaSquirt gaan die 60-2 bijna altijd nodig hebben. Gebruik dat systeem om je ontsteking aan te sturen en "vergrendel" dus de verdeler die er nu op zit, of vervang je ontsteking voor een DIS systeem zoals in de 24V zit, of in de 916 spider. Wat wordt gezegd over de beperking van de 12V injectoren zou ik ook rekening mee houden. Als je een ander managementsysteem kiest, kijk dan ook naar injectoren die meer flowen. De "gele" van de 3.0 zijn op zich al voldoende, maar die van de 24V hebben (in de laatste versies) multipoint injectie. Dat is net even fijner bij lagere toerentallen en deelbelasting. Jong 2ehands een setje bij bijvoorbeeld CMVA scoren en die laten reinigen is economischer dan nieuw kopen.
Als je geld uit wilt geven om je ademhaling te verbeteren, begin met je inlaatkleppen en het flowen van je kop. Ongeacht de nokkenas die je gaat kiezen, de 2.5 inlaatkanalen zijn zo klein dat je er gewoon niet meer lucht doorheen krijgt dan voor 200pk, of je moet belachelijk veel toeren gaan maken. Qua nokkenassen kan je kijken naar wat je nu hebt, of naar catcams of C&B. Geld uit geven aan 916 of QVstokken zou ik zonde vinden, of je moet ze voor een prikkie kunnen kopen. "echt fijne" nokkenassen kosten nieuw net zoveel als die van de 916 en schelen een boel meer met wat je nu hebt, dan die van de 916 of QV.
Op zich is een fijn lopende motor met 200pk haalbaar zonder de koppen of nokkenassen los te halen. Een investering nu in een nieuw motormanagement zal, als je het goed doet, niet weggegooid zijn als je in een later stadium besluit ook de ademhaling te verbeteren. Of je er dan 250pk uit gaat halen durf ik niets over te zeggen, maar meer dan 10% moet makkelijk haalbaar zijn.
Houdt rekening met de koeling die je nodig gaat hebben. Een motor die meer brandstof verbrandt zal ook meer warmte kwijt moeten. Zeker de 3.1 is kwetsbaar vanwege de dunne wanden en het laswerk in de kop. De geeigende oplossing is een 2.5 TD radiator plaatsen, maar ik zou kijken of er misschien ook andere radiatoren te vinden zijn die minstens net zo goed koelen. Een custom radiator laten maken kost wel eea, maar als je het in het hele investeringsplaatje zet, is het niet eens de grootste kostenpost en wel de grootste zekerheid die je kan inbouwen als je eenmaal rijdt.