Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275GTB

wo apr 06, 2011 22:25

Bij mijn vader op het werk hebben ze wel eens een Mercedes motorkap laten namaken door een goede plaatwerker en dat was echt niet goedkoop hoor... :roll: Maar wel goedkoper als de 12.500 euro die Mercedes Classic er voor wilde hebben... :shock: Hij paste trouwens waarschijnlijk ook een stuk mooier. :) Vergis je niet in de prijs die een echt goede plaatwerker kan vragen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275

do apr 07, 2011 03:22

Afbeelding
Kijk, dat die neus 5 cm verlengt is met plamuur dat is extreem, maar de bovenkant van die neus, menige Spider of Bertone heeft dit ook hoor, fijn laten zitten wat niet weet wat niet deert. Paar jaar geleden had ik een tijdelijke collega via een uitzendbureau en toen er geen werk meer voor hem was, ging ie dan maar zijn Montreal opknappen. Ik, wat, heb jij een Montreal! Later kwam ik ´m tegen, en hoe gaat het met de Montreal, en hij, tsjonge jonge wat je allemaal tegenkomt, inderdaad, zie voorgaande foto´s. Ikzelf ben een grootverbruiker van plamuuur in 2 kg blikjes, handig als die leeg zijn kun je er bouten ofzo in bewaren. Echter als ik zie dat ik qua oppervlak te laag uitkom en er zou 10 mm plamuur opmoeten, dan slijp ik het weg en las er een plaat in op tot 1 mm onder het uiteindelijke oppervlak, en dan 1 mm plamuur, dit is geen grapje. Je kunt wel 5 jaar een auto opknappen en perfect maken of je kunt 6 maanden opknappen en er dan alvast 4.5 jaar mee rijden terwijl die ander nog bezig is.
Afbeelding
Ik had mijn 308 een 288GTO look gegeven met aan elkaar gelaste platen en plamuur, zag er goed uit. Geen problemen met de plamuur. Daarna besloot ik ´m nog breder te maken dus de schermen er weer afgeslpen, en op sommige plekken zat er 2 cm plamuur op, je kon de plaat aan de binnenkant eraf trekken en alleen het plamuur overhouden en zag er strak uit. Had ik bij het bouwen niet in de gaten gehad, o die ronding is niet goed, nog effe wat erbij, nog niet, nog wat erbij, etc., uiteindelijk was het dus een paar cm, so what. Op de motorkap van de Sud zou ik geen laag van 5 mm opzetten want dat gaat barsten door trillingen en resonantie, maar op gebogen oppervlakken geen probleem.
Ook bij restauratie topics, komt men plamuur tegen, kijk eens wat een broddelwerk! En het is meer dan 20 jaar geleden gedaan en heeft altijd gehouden, is het dan broddelwerk of een op dat moment afdoende reparatie.
Enfin, de man van de 275 vat het ook allemaal laconiek op, hij had toch al besloten tot volledige restauratie en dan maakt dit ook niet zoveel uit op het totaal.
Nog wat recente foto´s van hem
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275GTB

do apr 07, 2011 03:50

Het verhaal van de kale Sud carosseriën die tijdens een staking een tijdje buiten stonden in weer en wind is her en der terug te vinden, echter was dit standaard praktijk in die tijd bij de kleine serie bouwers. Ik heb foto´s gezien van de bouw van de Lancia Montecarlo bij Pininfarina en je ziet gewoon vliegroest zitten, de carrosseriën van Ferraris in aanbouw stonden gewoon buiten en voor het lakken werden ze alleen aan de buitenkant effe opgeschuurd. Hier nog 2 voorbeelden van een Dino en een Daytona, beiden om onverklaarbare redenen veel geld waard (een Dino is mooi maar met 6 cilinder gietijzeren Fiat blok meer waard dan een Berlinetta Boxer met 12 cilinder?, en een Daytona heb ik nooit begrepen, zag ik voor het eerst in Miami Vice en vond het maar een Corvette, wat dus toen ook zo was)
Dino http://ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=155047
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daytona http://ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=270174
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275

do apr 07, 2011 08:39

Hier nog 2 voorbeelden van een Dino en een Daytona, beiden om onverklaarbare redenen veel geld waard (een Dino is mooi maar met 6 cilinder gietijzeren Fiat blok meer waard dan een Berlinetta Boxer met 12 cilinder?
De Dino is een fijnere rij-auto dan de BB en daarmee "bruikbaarder"... Er komt hier regelmatig iemand langs met z'n Dino GTS die hij momenteel zo'n beetje als daily driver gebruikt en hij is er elke keer weer lyrisch over... en die heeft toch echt ook een Daytona en een BB (en nog wel wat andere Italiaanse meuk) staan...

Ik denk dat het aantal cylinders zelden de echte waarde bepaalt... een 4-cylinder TZ-2 (een 1600tje!) kan zo maar over de 2 miljoen gaan terwijl een 8-cylinder 348 krap aan 2% daarvan haalt....

Junior Zagato's ondergingen trouwens een vergelijkbaar productieproces als de Suds en Dino's waarbij ze, net zoals het uitkwam, kaal en zonder lak buiten opgeslagen werden en de gevolgen daarvan zie je heden ten dage nog terug...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 582
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

Re: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275GTB

do apr 07, 2011 15:53

hahahaha wow is dit de kar waarbij Ferris Bueller probeerde de teller terug te draaien en per ongeluk van 1 hoog de tuin in reed? Wat een beetje plamuur al niet goed kan maken! :P

http://www.youtube.com/watch?v=gK9pUK-Y ... re=related
zie 1:29



[quote="bert308"]Een Ferrar 275 GTB eind jaren 60 is tegenwoordig ruim over het half miljoen, en dat zal deze eigenaar ook betaald hebben, hier de thread http://ferrarichat.com/forum/showthread.php?p=140420863 maar om foto´s te zien moet je een account maken, hier de foto´s. Helaas heeft ie geen vooraf foto van de complete auto op zijn wielen gepost.
Afbeelding
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275GTB

do apr 07, 2011 19:01

De Daytona, op deze pagina, vind ik echt geweldig! Naast de GTO behoort deze tot één van mijn favo modellen van Ferrari. En voor de rest, het is en blijft Italiaanse meuk. Niet waar? :mrgreen:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275GTB

do apr 07, 2011 19:52

hahahaha wow is dit de kar waarbij Ferris Bueller probeerde de teller terug te draaien en per ongeluk van 1 hoog de tuin in reed? Wat een beetje plamuur al niet goed kan maken! :P

http://www.youtube.com/watch?v=gK9pUK-Y ... re=related
zie 1:29
haha, die film heb ik al lang niet meer gezien :lol: :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275GTB

vr apr 08, 2011 02:08

The Ferris Bueller is helemaal van plastic want een replica van een 250GT California Spider met Ford Mustang techniek en MGB achterlichten.
http://www.kitcarmag.com/featuredvehicl ... index.html
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275GTB

vr apr 08, 2011 11:39

Zat ik vanmorgen nog in hogere sferen, door het geile geluid van de Busso V6 zonder kat, maar met RVS uitlaat en enkel een einddemper, nadat ik volgas in de 2e versnelling onder het akoestisch viaduct van de A59/ A27 was gereden....... wordt ik keihard terug op aarde gesmeten, door de AL-31-67, die mij (keurig +/- 120 km/u rijdend!) voorbij reed. Dat geluid is MAGISTRAAL. 8) 8) :shock:
(zag er ook zo mooi uit, als op de eerste foto op pagina 1.......... ga ik toch ineens heel anders naar kijken nu.... :oops: :? )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275GTB

vr apr 08, 2011 12:59

Massa leeg voertuig 1.327 kg
Dat gelooft nu ook niemand meer... :lol: :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275GTB

vr apr 08, 2011 13:06

Ik heb zelf mijn Lancia Flavia 2000 coupé ge(de)monteerd voor restauratie ooit, een auto die bij Pininfarina gebouwd is, en kan je vertellen dat als je alle rvs 'chroom'deeltjes met alle parkertjes los haalt of vast zet je alleen maar verbaast bent dat het niet al allemaal verrot is daaronder, zo slecht en knullig zit het in elkaar. En overal kon water tussen lopen zonder dat er lak zat. Er is in de jaren '60 bij de Italiaanse carrosseriebouwers echt geen seconde nagedacht over de weersomstandigheden in de rest van de wereld, dat is zeker. En dus kom je in een later stadium aan het herstellen met plaat en/of plamuur...

Overigens is het Dino blok geen Fiat maar Ferrari (ook al heeft de Dino nooit de Ferrari naam gedragen) en zit er in de Fiat Dino dus een Ferrari blok (vanwege de benodigde aantallen voor homologatie) en niet andersom.

Koen

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

Re: RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275

vr apr 08, 2011 19:58

Overigens is het Dino blok geen Fiat maar Ferrari (ook al heeft de Dino nooit de Ferrari naam gedragen) en zit er in de Fiat Dino dus een Ferrari blok (vanwege de benodigde aantallen voor homologatie) en niet andersom.
Koen
Veel mensen die dat niet weten.....jammer.... Voor mij is dat het meest fantastische aan de Fiat Dino....dat heerlijke blok en voor bijna iedereen is het "gewoon een Fiat"! 8)

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275GTB

vr apr 08, 2011 20:06

Wat Corrado zegt over Pininfarina is bij Zagato weinig beter!
Een SZ (ES 30) is een leuke auto maar man wat zit het knullig in elkaar, er zit bijna meer kit aan als plamuur op de 275 GTB uit dit topic......
Alles zit vastgekleid.
Vroegere Zagato's hoe mooi ook, werden ook redelijk beroerd in elkaar geknutseld.
Pas een TZ1 en SZ Coda Tronca eens heel kritisch bekeken en nee het is niet best, maar misschien ook wel een beetje de charme van de autootjes want mooi zijn ze!
(qua belijning vind ik een SZ Coda Tronca overigens een stuk mooier al is het een simpeler concept....)

Wat betreft de Dino's: I love Dino Spiders!
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Gebruikersavatar
Tsjoechov
Member
Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 22:18

RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275GTB

vr apr 08, 2011 20:14

Ooit college gehad van een eigenaar van een Flavia Zagato, die vertelde over zijn auto. Uiteraard bleken de linker- en rechterdeur niet even groot maar daar kijkt niemand van op. Echter, toen een vriend zijn flavia restaureerde en de lak verwijderd had bleek er een verkeersbord ingelast in de carrosserie. Blijkbaar was het plaatmetaal even op en de fabriekswerkers grepen naar het dichtstbijzijnde...

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

Re: RE: Roest en plamuur op uw Alfa, als troost: Ferrari 275

vr apr 08, 2011 20:16

Ooit college gehad van een eigenaar van een Flavia Zagato, die vertelde over zijn auto. Uiteraard bleken de linker- en rechterdeur niet even groot maar daar kijkt niemand van op. Echter, toen een vriend zijn flavia restaureerde en de lak verwijderd had bleek er een verkeersbord ingelast in de carrosserie. Blijkbaar was het plaatmetaal even op en de fabriekswerkers grepen naar het dichtstbijzijnde...
:jumping:
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Terug naar “Het Forum Café”