Ben afgelopen week in Athene geweest, daar rijden nog opvallend veel 33'jes rond. Naast allerlei type 3's heb ik zelfs 2 type 2's en een type 1 gespot! Kom daar in Nederland maar eens op!
Zie mijn post op de vorige pagina.. Toevallig ook voor werk daar?
Niet cynisch bedoelt, maar is er wel werk daar en hoe gaat het eigenlijk met Griekenland?
Nee, ik was daar voor een internationaal studieproject met m'n studievereniging.
Hoe het daar gaat? Dramatisch! We hebben ter plaatse een presentatie van diverse deskundigen gekregen, zodat ik inzicht heb in de financiële en politieke toestand van het land. Mij bekroop al snel de indruk dat het een bodemloze put is. Het is simpelweg een mentaliteitsprobleem. In Griekenland kun je gerust in 1 straat 10 kappers hebben, van goed ondernemerschap hebben ze daar nog nooit gehoord. Maarliefst 95% van de ondernemingen bestaat uit maximaal 2 personen. Met het betalen van belasting neemt men het niet zo nauw, het zwarte circuit heeft een omvang van rond de € 25 miljard. Sinds 2007 zijn de echte (enorme) problemen begonnen. Ik zal er verder niet al te veel over uitwijden, maar mijns inziens is er maar 1 voor ons gunstige oplossing en dat is Griekenland uit de euro gooien. De € 111 miljard die er al heen gepompt zijn zien we nooit meer terug en het gat is nog láng niet gedicht. Er zijn nog 4 andere landen in de EU die er belabberd voor staan en dat zijn: Spanje, Portugal, Malta en Cyprus. Met de rest gaat het wel okee, zelfs Italië blijkt tot mijn verbazing z'n zaakjes aardig op orde te hebben.
Daarnaast kampt Griekenland ook nog eens met een immigratieprobleem van jewelste. Je ziet veel armoede op straat (bedelaars) en je moet continu op je hoede zijn voor zakkenrollers. In sommige wijken van Athene moet je 's nachts niet komen, tenzij je levensmoe bent. Moet ik nog even doorgaan?