Gebruikersavatar
Granturissimo
Newbie
Newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 10:09
Locatie: Voorschoten

1750 vs. 2000, the sequel...

vr apr 22, 2011 14:28

Vraagje:

De 1750-motor wordt bejubeld om z'n smeuigheid en Drehzahlfähigkeit ten opzichte van de 2000.
Dit klinkt niet logisch: vergelijk je de boring/slag-verhouding, dan zou je het tegengestelde verwachten.

Hoe is dit dan te verklaren? Timing van de nokkenassen? Gewicht van de draaiende delen?
En zou je daarom met een kleine ingreep een 2000-motor een levendiger karakter kunnen geven?

Dank.
LAVORI IN CORSO!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 1750 vs. 2000, the sequel...

vr apr 22, 2011 19:06

De kop en de kanalen daarin.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 1750 vs. 2000, the sequel...

vr apr 22, 2011 20:16

De kop en de kanalen daarin.
welke anders zijn op manier "X" wat resulteerd in "Z"?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 1750 vs. 2000, the sequel...

vr apr 22, 2011 20:22

De 1750 kop met z'n kanalen is "anders"... dat resulteert in een andere motorkarakteristiek (drehfreudiger... kan ook geen NL woord ervoor vinden) ondanks de relatief ongunstige boring x slag verhouding. Ademt beter in het hogere toerenbereik.

De 2000 kop en z'n kanalen is minder geschikt voor hoge toeren.

Vind de 1750 motor sowieso prettiger hoewel er in principe uit een 2000 meer vermogen te peuteren is.
Laatst gewijzigd door Zaagauto op vr apr 22, 2011 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 1750 vs. 2000, the sequel...

vr apr 22, 2011 20:23

top zaag :wink:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 1750 vs. 2000, the sequel...

vr apr 22, 2011 20:56

De 2000 kop en z'n kanalen is minder geschikt voor hoge toeren.
met wat werk en de juiste nokkenstokken draait ie graag 8000+
standaard 2000 is meer een lagere toeren cruiser. niets mis mee overigens!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 1750 vs. 2000, the sequel...

vr apr 22, 2011 21:15

Dan moet je er inderdaad aan gaan werken en de kanalen aanpassen.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”