Hallo Rik,
2 jaar de tijd om het goed aan te pakken klinkt goed in ieder geval. Zoals al vermeld, alle info die je nodig hebt om het goed aan te pakken is ondertussen wel voorhanden. Oa op alfaspeed forum en hier natuurlijk.
En over smaak (rond vs vierkant) valt natuurlijk niet te twisten.
Vwb de kachel in een 105 serie. Die is zeker niet onderbemeten. Onze duetto was eerst ook niet warm te krijgen. Na controle , thermostaat, kachelkraan, doostroming van de kachel en de waterpomp de koe bij de horens gepakt en de kachel eruit gehaald en de kachelradiateur inwendig laten reinigen (of reviseren weet het niet exact meer) en klaar: je kan nu de haren van je benen schroeien met de kachel als je dat wilt.
Maar de ruitontwassing als van een moderne auto haal je natuurlijk niet, daarvoor zijn oa de uitstroomopeningen verkeerd geplaatst.
In ons geval zat er aanslag aan de binnenkant van de radiateur waardoor de warmte overdracht heel slecht was geworden (zo iets als ketelsteen in een fluitketel zeg maar)
Vervolgens de radiateur van de motor ook gelijk maar laten doen ondanks dat we nog geen koeling problemen hadden gehad. Als de ene radiateur intern vervuild is, is de andere het waarschijnlijk ook.
Wat ik wil aangeven is dat er bij klassiekers al gauw het nodige afgedaan als ouderdom of karakter of romantiek terwijl het vaak gewoon goed te herstellen is of eenvoudig te verbeteren.
@Erwingta, ik pas mijn auto ook graag technisch aan naar mijn smaak. Sterker nog, ik heb maar 1 originele alfa, en die staat stil in de hoek
Ik was de 2de of 3de die een RS onderstel set van Ron kocht omdat ik niet goed werd van het slappe standaard onderstel onder mijn 75V6.
Vind het alleen zonde om een origineel oud hard exemplaar met weinig km's permanent (slijpen en lassen) aan te passen. Setje fatsoenlijke veren en dempers is wat mij betreft geen aanpassen maar een standaard voorwaarde.
Laat alleen het uiterlijk graag ongemoeid.
Dat voor een perfecte replica meer word betaald dan voor elk origineel exemplaar lijkt me logisch gezien de kosten van het opbouwen.
Lijkt me alleen ook logisch om voor het opbouwen van een replica geen originele 1750 1ste serie te pakken van 20K+ maar iets voordeligers. Als de body maar bruikbaar is. Ding moet toch helemaal op de schop in z'on geval.
Dat bedoelde ik aan te geven.
Dit even afgezien van het feit dat ik het zelf jammer vind om een auto die na 40 jaar nog helemaal origineel is (een zeldzaamheid dus) als nog overhoop te halen.
Voor de rest is het iedereen z'n eigen geld, vrije tijd en hobby dus moet iedereen het doen zoals hij zelf wil. Vrijheid blijheid.
Gr DJ