Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 75 america

di apr 26, 2011 12:48

Is het trouwens verstandig om de fan ook door de Kdfi aan te sturen...?
Waarom zou je dat willen? Thermoswitch in de radiator voldoet volgens mij doorgaans goed?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 75 america

di apr 26, 2011 13:33

Wil je hem PWM aansturen, met een module? Dat geeft je wel de vrijheid om je koelstrategie te optimaliseren.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4193
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 america

di apr 26, 2011 15:31

Ik denk dat ik dat ook ga doen, nu heb ik na de zoveelste kapotte thermoswitch maar even provosorisch een schakelaar op he dashboard getapet.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: RE: 75 america

di apr 26, 2011 21:15

Is het trouwens verstandig om de fan ook door de Kdfi aan te sturen...?
Waarom zou je dat willen? Thermoswitch in de radiator voldoet volgens mij doorgaans goed?

Grtz,fRank
Ik vroeg me dus af wat hier de voordelen van zijn. Kan me bv indeken dat de KDFI sneller reageert dan de orginele setup. Die gaat uit van de motor temp en niet van de temp in de radiator.

yuri zijn vraag is nu denk ik ook wel beantwoord.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 75 america

di apr 26, 2011 21:20

Is het trouwens verstandig om de fan ook door de Kdfi aan te sturen...?
Waarom zou je dat willen? Thermoswitch in de radiator voldoet volgens mij doorgaans goed?

Grtz,fRank
Ik vroeg me dus af wat hier de voordelen van zijn. Kan me bv indeken dat de KDFI sneller reageert dan de orginele setup. Die gaat uit van de motor temp en niet van de temp in de radiator.

yuri zijn vraag is nu denk ik ook wel beantwoord.
Ok duidelijk. :wink: Ik blijf dit volgen.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: 75 america

di apr 26, 2011 21:28

Is het trouwens verstandig om de fan ook door de Kdfi aan te sturen...?
Waarom zou je dat willen? Thermoswitch in de radiator voldoet volgens mij doorgaans goed?

Grtz,fRank
Ik vroeg me dus af wat hier de voordelen van zijn. Kan me bv indeken dat de KDFI sneller reageert dan de orginele setup. Die gaat uit van de motor temp en niet van de temp in de radiator.

yuri zijn vraag is nu denk ik ook wel beantwoord.
zit de sensor bij een 75 in het blok?
(bij een 33 in de radiator, dus vandaar mijn vraag)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: 75 america

di apr 26, 2011 21:55

Bij een 75 (de mijne iig) zit ie in de radiator. De KDFI zou met de motor temperatuur sensor schakelen denk ik.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 75 america

di apr 26, 2011 22:04

Ik weet niet wat de mogelijkheden van de KDFI zijn, maar je kunt dit natuurlijk heel erg ver doorvoeren als je graag wilt. Met een PWM-regeling kan de fan langzamer of sneller draaien, je kunt hem in laten komen bij een lage voertuigsnelheid (die je dan ergens in de KDFI moet binnenkrijgen) en hoge belasting, waarbij de draaisnelheid dan eventueel ook nog afhankelijk kan zijn van de omgevingstemperatuur... ;)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: 75 america

wo apr 27, 2011 12:46

Das wel heel erg chique. Denk nie dat ik dat nodig heb. Al hoewel het wel mooi is om je fan te laten draaien bij lage snelheden. Warmt de intercooler ook niet door bij het stoplicht. Zal eens kijken wat er mogenlijk is bij de KDFI maar ik ben er bang voor dat je dat niet kan regelen...
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4193
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 america

wo apr 27, 2011 16:54

Je kan ook een nokkenasversteller schakelen, dus waai not een fan...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 america

wo apr 27, 2011 20:37

Maar dat is toerental gerelateerd denk ik? :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4193
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 america

wo apr 27, 2011 22:14

Nu wel, maar je hebt er verschillende mogelijkheden in!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 75 america

wo apr 27, 2011 22:35

Dit zijn de kersen op de taart van zo'n systeem natuurlijk, maar dan moet je eigenlijk gaan proefrijden met een bak thermokoppels er in om te zien wanneer je hoeveel geforceerde koeling nodig hebt. Dat is voor de hobbyist niet reëel, maar o wat is het leuk om te doen. Overigens is het voor dit project misschien best wel slim om toch een keer een beetje een sjieke Fluke multimeter aan te schaffen met een thermokoppelingang, daar kun je best veel winst uit halen met je luchtinlaat/intercooler setup. Denk hierbij ook aan pre- en post ducting voor je radiator en intercooler, daar kun je serieus winst mee halen!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 america

wo apr 27, 2011 22:53

Die Fluke kan ik je dan wel weer tegen een goede prijs leveren... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 75 america

wo apr 27, 2011 23:03

Aanrader! Want zeker met inlaatluchttemperatuur: meten is weten. Met relatief simpele aanpassingen kun je soms echt tientallen graden pakken.

@ giuliettaevo: welke Fluke, welke prijs? Is echt mooi spul.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Projecten”