roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Project Roel: Berlina 1750 '68

ma mar 21, 2011 21:26

En nu maar eens met de buitenkant beziggeweest:

Alle beschadigingen bijgewerkt met de op kleur gemengde lak. Tjonge wat knapt hij daar van op zeg!

De grille had z'n beste tijd gehad, zowel de spijlen als het hartje hadden veel last van bulten:
Afbeelding

En zo kanpt hij dan op van wat NOS delen (1 grilledeel niet NOS, maar zgan).
Afbeelding

Een tijdje geleden de achterkant al gedaan. Hier nog met stickers, waar ik dus echt een hekel aan heb.
Afbeelding

Een werkje van niks, maar zoveel mooier:
Afbeelding

Verder nog andere roosters op de C-stijlen gemonteerd, want het witte plastic kwam er op een aantal plaatsen al doorheen.

Ik zal binnenkort eens wat totaalfoto's maken van hoe hij er nu bijstaat.

Nu nog beslissen wat ik met de wielen ga doen. Misschien toch de originele met de grote wieldoppen, maar ja weer een beetje zonde van deze nieuwe banden natuurlijk.........
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Melvivio
Full Member
Full Member

di mar 22, 2011 00:11

Mooi hoor! Carburateur werkjes zijn soms frustrerend, maar meestal wel fijn om te doen toch?
Lekker mee rijden dadelijk!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

roel
Advanced Member
Advanced Member

di mei 10, 2011 13:13

Omdat de Bertone nu eindelijk weg is, kon de Berlina de brug op. Onderkant ziet er redelijk uit, maar toch wel her en der wat aandachtspunten. Ik wilde eens even kijken hoe ik de verdamper mooi weg kon werken achter de rechter koplampen, dus hup wieltjes van de grond. Blijkt dat de rem van het rechter voorwiel behoorlijk hard remt in de "ruststand". Ik moest echt kracht zetten om het wiel te kunnen verdraaien :shock: . Ontluchtingsnippel opengedraaid om te kijken of de druk toevallig vastgehouden wordt door een blokkade in de slang, maar dat was dus niet zo! Linker kant bekeken en ja hoor, ook hier zat het wiel redelijk vast. Het kost hier iets minder kracht om hem te verdraaien, maar hij remt behoorlijk............
Dit verklaart gelijk waarom ik de Berlina niet heel fel vind en dat hij trekt bij het remmen. Raar dat ze niet zo heet zijn geworden dat het ging roken ofzo....

Maar goed, remklauwen eraf en ja, de zuigers zitten behoorlijk vast. Aangezien ik nog een setje gereviseerde klauwen voor de 1750 GTV had klaarliggen heb ik besloten om die maar gewoon te monteren en gelijk ook nieuwe blokjes. De schijven waren ook 2 mm dunner geworden inmiddels. Ik had nog een setje schijven van het Supertje liggen waarmee maar 6000 km gereden was, dus die konden hier mooi op.
Afbeelding

Daarna wilde ik dus de remmen ontluchten, dus wat lucht op het reservoir gezet (nog geen bar) en na een paar seconden klapte het slangetje van het reservoir aan de onderzijde :(
Gelijk alles zo goed mogelijk schoongemaakt en daarna het reservoir gedemonteerd. De 2 slangen waren echt helemaal weggevreten door de remvloeistof :shock: Het was helemaal uitgelubberd en zacht........

Ik dacht even snel wat slang bij de automaterialenzaak wat slang te kopen, maar helaas. Ik heb er 3 gebeld en niemand had het. Op het internet zag ik dat dit een standaardartikel is voor Kevers, dus de plaatselijke kevergek maar even gebeld en die had het gewoon op de plank liggen! Wordt vervolgd........ (hoe zouden de achterremmen zijn???????)

Roel
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 18, 2011 16:50

Nou, er is weer wat info m.b.t. de 123-ontsteking!

Ik kreeg net een telefoontje van LeenAPK en de ontsteking is naar de fabriek geweest en wat blijkt: Hij is kapot!!!! (goh :roll: )
Er was iets met de permanente magneetjes die in de aluminium schijf zitten. Hij is nu onder garantie gerepareerd en hij is weer naar mij onderweg. Ik ben benieuwd.........

Wat heb ik verder met de Berlina gedaan:
De Berlina stond aardig met z'n kont omhoog, dus heb ik de hulpveren eronder vandaan gehaald. DIt waren best stugge als ik ze vergelijk met die van mijn Supertje. Op het oog zag het er mooi uit, maar helaas kon ik de brug niet meer af ](*,) . De klem om de uitlaat zat er verkeerd onder: met de pootjes naar onderen. Uiteraard brak de boel af, maar met een nieuwe klem in een andere stand kan ik nu net de brug op en af. De stand op zich is mooi, maar de veren zijn nogal slap. (Ja, het zijn van die beroerde rode verlagingsveren die de vorige eigenaar er net onder gezet had). Ik ga straks eerst even de minder stugge hulpveren van het Supertje eronder zetten.

Ik heb besloten om me niet zo druk te maken over de gasinstallatie en de Impco weer terug te zetten. Het was me teveel gedoe om alles onzichtbaar weg te werken en het kost me teveel tijd die ik liever ergens anders in steek!
Dus: mixer even uit elkaar gehaald en toen bleek er een pakking te missen :shock:
Nieuwe pakking gemaakt en ook gelijk een nieuw filter gemonteerd. Alles weer even een likje verf gegeven. Ook heb ik alle bedrading vervangen, want dat was van het type beunwerk.

De boel weer ingebouwd en gereden. Hij liep nog niet echt lekker, dus even een andere ontsteking geprobeerd, waar recent nieuwe punten en condensator in gekomen waren. Dit hielp al behoorlijk. Hij rijdt nu best aardig, maar hij moet nog even op CO afgesteld worden. Maar eerst dus van de week even de "nieuwe" 123 erin.

Welke bougies kan ik er nu het beste in doen? Ik had nieuwe B7ES erin gedaan, maar er zaten B5ES is. Ik weet dat op gas best een graadje warmer mag, maar is B5ES goed?
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

do mei 19, 2011 21:00

Goed, de 123 is vandaag binnengekomen.
Boeltje gemonteerd en op het oog het tijdstip a.d.v. de andere ontsteking even "getimed", sleuteltje omdraaien en....... vroem. Direct aanslaan. Toen de ontsteking met de stroob echt op tijd gezet. En nu is inderdaad de het verspringen van het tijdstip bij hogere toeren weg. Stationair nog wel een klein beetje, maar volgens de leverancier hoort dat en zou dat een soepele stationairloop moeten geven (inderdaad: zou......).

Dus een proefritje: Hij reageert enorm goed op het gas en loopt echt heel mooi in de toeren. Maar dan: een stoplicht. Stationair: hobbel de hobbel de hobbel. Net zo erg als toen hij nog overal nog valse lucht trok :? En uiteraard liep hij vlak ervoor op de conventionele ontsteking gewoon lekker stationair.
Nu was ik hier eigenlijk al een beetje bang voor, want ook de geleende 123 van Zaag gaf een enorme verbetering in de toeren en starten, maar stationair ook niet soepel.

Daarnet gedaan wat gisteren al op de planning stond, maar wat ik niet gedaan heb omdat de 123 onderweg was: De electronische Marelli ontsteking uit het Supertje maar eens gemonteerd. Vanwege het testen gewoon maar even met wat oudere bougiekabels gemonteerd. En ja hoor, ook hiermee gewoon een rustig stationair draaiend blok! Even kijken of ik morgen nog wat tijd kan vinden om een proefrit te maken en kijken of hij net zo fel is als met de 123.

Ik weet wel dat ik de 123 niet meer ga monteren. Ik bewaar hem wel voor als mijn andere 2 literblok (wat in onderdelen op zolder ligt) gereviseerd is. Ik heb het vermoeden dat het met een vers blokje gewoon veel beter werkt om één of andere reden, want op mijn gereviseerde 1750 heb ik met de 123 dit probleem niet.
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 28, 2011 17:32

En het LPG-verhaal gaat verder:
Uiteindelijk is de Impco-installatie er nu toch uit. Aangezien de Berlina wat las- en spuitwerk kan verwachten deze winter, verdient hij toch ook weer een mooie motorruimte inclusief het originele luchtfiltersysteem.

De mengstukken ingebouwd in het oude type luchtfilterbak:
Afbeelding

De aansluiting zit niet aan de onderkant van de bak, maar tussen de carbs. Hierdoor konden de slangen binnenin wat mooier lopen en blokkeren ze de luchtstroom minder. Max garandeerde me dat met het gebruik van alu-carbmount de ondersteunende stang niet nodig is. Maar als ik het goed bekeken heb, past de stang net wel (en anders krijgt hij een iets andere vorm, mocht het nodig zijn)
Afbeelding

De andere grote uitdaging was het wegwerken van de verdamper. deze wilde ik in het rechter voorschem plaatsen. Man man, wat een gepruts. Uiteindelijk is het me gelukt om de boel passend te maken. Het spatscherm kan ongewijzigd weer op z'n plek. Ook de koplampen passen er natuurlijk gewoon in. De stationairschroef kan ik makkelijk bereiken d.m.v. het verwijderen van de binnenste koplamp (grootlicht). Oh ja, ook gelijk de roest in de Owatrol gezet (niet alles wat je ziet is roest, maar de laklaag is ook oranje/bruin.
Afbeelding

Vooraanzicht:
Afbeelding

Misschien vanavond weer wat verder inbouwen........
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

do sep 29, 2011 19:02

Ter opfrissing. Zo zag het er dus uit:
Afbeelding

Dat is alweer en heel ander gezicht! Ook kon het originele expansievat weer op z'n plek. Nu nog de bobine naar de originele plaats en de waterzak monteren.
Afbeelding

Ja, het luchtfilterhuis moet nog gespoten worden! ook moet de definitieve bedrading er nog in, maar eerst zorgen dat het gaat werken.
De benzineafsluiter moet nog meer uit het zich geplaatst worden.
Nu moet de boel nog afgesteld worden, want zelfs op benzine liep hij niet lekker meer. Ten eerste is het mengsel veranderd door het gewijzigde inlaattraject, maar ook de synchronisatie was totaal ontregeld.
Dat word een mooie gelegenheid om de nieuwe kwikkolom uit te proberen.
Afbeelding

Oh ja, niet onbelangrijk: hij heeft op LPG gelopen zo goed en kwaad als het ging, want ook op benzine wilde hij niet stationair. In ieder geval lijkt de installatie zelf gelukt 8)
SCARB nr. 03894

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

zo okt 02, 2011 12:20

Lekker bezig Roel. Word weer een leuk ding blijf hem weer volgen :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 02, 2011 22:03

Dikke 10 weer zo! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 03, 2011 19:36

Nou de boel even weer synchroon gesteld en voilá hij loopt weer mooi stationair en belangrijker: hij valt ook weer normaal terug in de toeren in plaats van: "euhh wat.... gas los.... euh okay... oh ja.... toeren omlaag dan toch?....nog even wachten hoor"

Toen de boel aan het draaien proberen te krijgen op LPG, maar dat was nog een hele toer zeg! De verdamper heeft 2 stelschroeven: idle en bypass.
Volgens de instructie moet in eerste instantie de bypass dicht (is een instelling die het mengsel beïnvloed op het hele toerenbereik) en dan de boel stationair laten lopen door de idle schroef open te zetten. Hij wilde wel reageren op gas geven, maar stationair ho maar.
Dan maar eens andersom proberen (altijd eigenwijs :mrgreen: ) idle dicht en bypass en stuk open. Hé, nou loopt hij mooi stationair! Gas geven: whoaaaaap ........ uit. Dus toch niet goed :lol:
Toch maar weer zoals het hoorde en nu blijkt hij stationair wel te lopen als de idle-schroef zover opstaat dat hij er volgens mij bijna uitvalt........ Maar goed, hij loopt nu stationair en wil in de toeren klimmen! Met de bypass nog wat rijker gezet, want tijdens het rijden sloeg hij af als ik de koppeling intrapte. Kan ook te maken hebben met de rijwind i.c.m. lage toerentaal = arm mengsel. Hoe dan ook, ik heb nu een basis om mee te beginnen en de rest moet m.b.v. de CO-meter (of de LPG-boer).

Verrassend is wel dat hij op benzine beter loopt dan ooit tevoren! Ik had vanaf het begin een beetje de indruk dat het blok aardig moe was, maar dat gevoel heb ik nu zeker niet meer. Hij hangt lekker aan het gas en geeft je ook echt het gevoel dat er wat gebeurt als je het gaspedaal intrapt 8)
SCARB nr. 03894

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

ma okt 03, 2011 19:49

Dat afslaan als je de koppeling intrapt is zeer waarschijnlijk te wijten aan te weinig vacuum... Heb er ook jaren last van gehad bij de berlina....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 10, 2011 17:05

Vorige week liep de Berlina opeens op 3 cilinders :?
Nu had ik geen zin in een uitgebreide zoektocht, dus heb ik de IR-thermometer (zo'n laserding dus) van mijn vader geleend. De Berlina gestart en de temperatuur van de verschillende uitlaatpoorten gemeten. En binnen 10 seconden dus vastgesteld dat cilinder 1 niet meeliep.
Andere bougie erin en probleem weer opgelost. Ging alles maar zo makkelijk 8)

Hierdoor ga ik me dus wel het volgende afvragen: waardoor gaat een bougie kapot?
Dit is namelijk al de tweede in een paar honderd kilometer :0
Het porselein is gewoon nog heel, dus daar ligt het probleem niet.

Iemand een idee? Kan het met de ontsteking op zich te maken hebben?
SCARB nr. 03894

Kimmie33
Member
Member

ma okt 10, 2011 18:31

Wat is het toch een schitterende Berlina, Roel. En zo te zien wordt ze er steeds mooier op :D Ik spot je vast nog wel eens in Meppel en/of omstreken.
[b]I may be small but I can kick ass![/b]

[u]Daily: [/u]
Giulietta 1.4 Multiair
[i]Voor de leuk:[/i]
Alfa Romeo Alfasud 1.2L '78
Honda Rebel 500

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 10, 2011 18:58

roel
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Project Roel: Berlina 1750 '68

ma okt 10, 2011 21:13

Wat is het toch een schitterende Berlina, Roel. En zo te zien wordt ze er steeds mooier op :D Ik spot je vast nog wel eens in Meppel en/of omstreken.
Bedankt! En ik zal onderweg op jouw nieuwe aanwinst letten 8)

Is inderdaad ook een leuke en is net iets minder werk dan je stroboscoop aansluiten :wink:
SCARB nr. 03894

Terug naar “Projecten”