alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: za aug 11, 2007 19:27
Locatie: Hoogeveen

GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

vr mei 13, 2011 21:22

Ik ben bezig met men gtv6,

Motorblok heb ik grootendeels uitelkaar gehad (beide kopjes eraf en er weer op)..

Echter loopt de motor nu onregelmatig stationair, dit deed hij ook al voordat ik de motor uitelkaar haalde.
auto heeft inmiddels ook al bijna 30 jaar niet gelopen.

Koude start pakt hij direct aan,
Na een klein beetje gas geven ijlt de motor na en hoor voel je de trillingen redelijk in de auto.

De motor blijft in een redelijk hoog toerental lopen zonder dat het gaspedaal oftwel gasklep bedient is.

Heeft er iemand hier ideeen? ik heb de sensor die op het kleppen deksel gemonteerd zit al verwisseld (verwacht dat dit de koudstart was) echter geen verschil.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

vr mei 13, 2011 21:45

staat de ontsteking op tijd?

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: za aug 11, 2007 19:27
Locatie: Hoogeveen

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

vr mei 13, 2011 21:48

staat de ontsteking op tijd?
Ik heb hem met stoboscoop zo goed mogelijk proberen te zetten, naar mijn idee zou hij hierop prima moeten lopen.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

vr mei 13, 2011 21:59

heb je al geprobeerd om het stationair toerental naar beneden te draaien met de bypasslang?
auxilary airdevice(zit op de kleppendeksel met 2 inbusboutjes)defect?
probleem met de 7de injector?trek die er eens af met lopende motor...
probleem met je lmm?

ik opper alleen maar ff iets ,mischien had je er nog niet aan gedacht...

als het stationair toerental te hoog is krijg je de onsteking niet goed...moet dacht ik iets van 900 rpm draaien...

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: za aug 11, 2007 19:27
Locatie: Hoogeveen

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

vr mei 13, 2011 22:05

heb je al geprobeerd om het stationair toerental naar beneden te draaien met de bypasslang?
auxilary airdevice(zit op de kleppendeksel met 2 inbusboutjes)defect?
probleem met de 7de injector?trek die er eens af met lopende motor...
probleem met je lmm?

ik opper alleen maar ff iets ,mischien had je er nog niet aan gedacht...

als het stationair toerental te hoog is krijg je de onsteking niet goed...moet dacht ik iets van 900 rpm draaien...

Dat sensortje wat op het kleppen deskel zit die meet geloof ik hoeveel lucht er door heen gaat, deze heb ik vervangen door een ander. probleem bleef

7e injector? verklaar u nader waar moet ik deze vinden.

Luchtmassa mete heb ik ook nog wel 1 van liggen dus die kan ik nog proberen,

En ook het toerental kan inderdaad iets afwijken, (aangezien ik de toerenteller nog niet werkend gekregen heb. volgens mij plakt de wijzer een beetje)

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

vr mei 13, 2011 22:14

je MOET een juist toerental hebben terwijl je stelt mbv een stroboscoop,klopt je toerental niet dan klopt je onstekingstijdstip zeker niet...zou zeker ook kunnen gezien je klacht...
de 7de injector zit achterop je inlaathuis willen nog wel eens blijven hangen nl...ligt denk ik toch minder voor de hand als schuldige...

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

vr mei 13, 2011 22:51

Even een aantal opmerkingen van mij:
-1. Volgens mij is de koudeloop van een J-tronic altijd zagend.
-2. Onregelmatig lopen van de motor, waarbij je het idee krijgt dat ie op 5 cilinders loopt kan ook door grote onbalans in de as tussen motor en versnellingsbak komen.
-3. Hoog stationair lopen is eenvoudig af te stellen maar kwam bij mij door het niet centrisch liggen van de gasklepplaat (cirkel). Deze zat los en schoof over de as en daardoor sloot deze niet.
De gasklep plaat lijkt vast te zitten met kleine popnageltjes.
Voorkant:
Afbeelding
Achterkant
Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

za mei 14, 2011 02:11

Valse lucht langs de inlaatrubbers? Daar gaan ze hoger van lopen.

eens met een bus remmenreiniger een beetje op de rubbers spuiten als de motor stationair loopt en kijken of hij er anders gaat lopen.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: za aug 11, 2007 19:27
Locatie: Hoogeveen

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

za mei 14, 2011 06:54

Valse lucht langs de inlaatrubbers? Daar gaan ze hoger van lopen.

eens met een bus remmenreiniger een beetje op de rubbers spuiten als de motor stationair loopt en kijken of hij er anders gaat lopen.. :wink:
Nog bedankt voor de tips,

De rubbers zijn het niet deze heb ik allemaal los gehad en tevens voorzien van nieuwe slangeklemmen (hier was wat geduld voor nodig...) maar ze zagen er nog dicht uit zonder echt scheuren die door en door waren

Ik heb zelf het idee dat het trillen weg kan komen door een onbalans in de as naar achter toe, Tips hoe ik dat kan vast stellen?
Uiteraard ijlt de motor van een onbalans niet na of gaat hij hier ook niet harder van lopen na 1 maal gasgeven.
Ik vermoed zelf dat het hard blijven lopen na gasgeven in die 7e injector kan liggen, ik zal vanmiddag dit even gaan proberen door simpelweg de kabel eraf te halen.

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 917
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

za mei 14, 2011 08:37

Kan een boel oorzaken hebben:
-ploft de uitlaat bij stationair draaien...(timing)
-Injectoren vuil
-Brandstofpomp
-bougiekabels/ontsteking
-distributie/timing
-oude benzine/oude reut uit de tank :lol:

Succes!
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

za mei 14, 2011 12:32

Ik denk dat dit je wel kan helpen!! http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm gewoon goed doorlezen en de punten stuk voor stuk controleren....
Je kan er vanuitgaan dat als je deze punten allemaal gecontroleerd en eventueel hebt aangepast de motor in orde moet zijn qa afstelling..

succes i.i.g.

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: za aug 11, 2007 19:27
Locatie: Hoogeveen

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

zo mei 15, 2011 11:17

Ik denk dat dit je wel kan helpen!! http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm gewoon goed doorlezen en de punten stuk voor stuk controleren....
Je kan er vanuitgaan dat als je deze punten allemaal gecontroleerd en eventueel hebt aangepast de motor in orde moet zijn qa afstelling..

succes i.i.g.

Dit is inderdaad een goede omschrijving voor het afstellen hier ga ik zeker wat aan hebben.

Om nog even terug te komen op het hoog in toeren blijven hangen, dit is na mijn idee nu opgelost dit zat hem in de 7e injector,

toch heb ik het idee aangezien mijn toerenteller nog niet werkt dat de bobine/weerstand niet juist aangesloten zijn.
Ik heb gemeten op de groene-zwarte draad, hier komt 12 v op te staan die heb ik nu op de + gezet van de bobine,
De wit-zwarte draar kon ik doormeten tot op het dashboard, dus deze op de min, nu heb ik nog 1 witte over deze vermoed ik dan ook op de min, maarwat moet er dan nu nog op de weerstand aangesloten worden? ik heb nog maar 1 donkergroene over maar lijkt me dat er meer op moet zitten.

Het rode draadje wat je ziet was een probeersel van mij echter wil ik het nu gewoon goed in elkaar zetten
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

zo mei 15, 2011 13:06

2 x witte draad op de - aansluiting klopt. eentje is voor de ecu en de ander voor de toerenteller. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: za aug 11, 2007 19:27
Locatie: Hoogeveen

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

zo mei 15, 2011 16:21

2 x witte draad op de - aansluiting klopt. eentje is voor de ecu en de ander voor de toerenteller. :wink:

En wat blijft er voor de weerstand over, want ik zie namelijk bij men donor alfa dat de min van de ontsteking naar de weerstand loopt. welke draden komen hier normaliter op?

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: za aug 11, 2007 19:27
Locatie: Hoogeveen

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

zo mei 15, 2011 17:12

2 x witte draad op de - aansluiting klopt. eentje is voor de ecu en de ander voor de toerenteller. :wink:

En wat blijft er voor de weerstand over, want ik zie namelijk bij men donor alfa dat de min van de ontsteking naar de weerstand loopt. welke draden komen hier normaliter op?
ik heb het voor elkaar.

ik had nog ergens een franse handleiding gevonden, en na wat gepuzzel, want de schema's zijn moelijk te begrijpen heb ik het nu als volgt aangesloten,
Onderaan de weerstad (waar de 1 polige kant zit) moet de donkergroene aangesloten worden, boven op moet de groen-zwarte en als je het goed wilt doen een groene draad van de pool op de weerstand die over is naar de bobine op de + dan de wit zwarte en de witte draad op de min en voila de toerenteller werkt.

De motor loopt nu op zich redelijk, ik zal nog wel even aan het afstellen moeten. zit ik nu eigenlijk alleen nog met het resoneren met het gas geven. als ik een beetje gas geef dan resoneert/trilt de hele carosorie, dit kan lijkt me maar op 1 manier veroorzaakt worden, de as naar achteren toe... ik zal deze binnenkort met men vader even goed gaan bekijken of deze mischien onder spanning staat.

In ieder geval bedankt voor de tips

Terug naar “Algemene Technische vragen”