Als ík H&S was zou ik het uitproberen op 1 van de racewagens om zo kennis te vergaren en ervaring op te bouwen.
Aan de andere kant staat er wel een man achter die veel ervaring heeft met het mappen van turbo auto's, maar marketingtechnisch zou het héél slim zijn om ermee te racen en zo de naam en de ervaring op te bouwen.
H&S zal zelf ongetwijfeld verzinnen hoe ze de marketing willen doen. Ze bieden op hun site meerdere varianten aan die beginnen bij standaard blok zonder openhalen en doorgaan tot alles er op en er aan, inclusief vers blok. Op racewagens lijkt me dat je niet gaat testen met alleen standaard blok, maar eerder met de heftigste versie. Ervaring die je daar mee opdoet kan je niet zondermeer gebruiken voor de straatversies, maar het zal ongetwijfeld goede promotie zijn als die racer niet stuk gaat en wel hard.
Qua afstellen zijn er ook nog wel uitdagingen. De standaard alfa-computers zijn niet voorzien van een inlaatdruksensor, dus je zal op basis van aannames en een veiligheidsmarge moeten gaan werken, of een piggy-back gaan plaatsen, of een andere computer moeten monteren. Zonder inlaatdruksensor ga je ook niet kunnen corrigeren voor iemand die een andere uitlaat, luchtfilter of zoiets monteert na tunen. De kans dat het drukverloop van de turbo ineens anders wordt daardoor is best groot. Ik ga er van uit dat ze dit soort dingen goed opgelost willen hebben voordat er uiteindelijk verkocht gaat worden aan klanten.
Zoals al gezegd, je wilt een auto hebben die om kan gaan met het vermogen van de motor. Je wilt ook iets hebben wat nog wel meer dan een jaar of 2-3 kan rijden voor het zodanig weggeroest is dat je een andere auto moet gaan nemen om je spul op te monteren. Het lijkt me verstandig om eerst te zorgen dat je een roestvrije, stevige, goed uitziende auto hebt zonder technische problemen. Daarna zou ik inderdaad ook de wegligging en de remmen en dergelijke aan gaan pakken. Pas als dat in orde is, zou ik geld gaan stoppen in een snellere motor er in. Een dyno-queen die op straat van een 1.4tje verliest omdat ie de bocht niet om wil, of die je na 2 jaar in stukken kan slijpen voor het oud ijzer, lijkt me niet wat je wilt. Ongeacht of je het geld nou in een 155 of een GTV of wat dan ook stopt, je wilt er wel na 3 jaar nog een auto voor hebben staan.