Volgens mij geeft Gedore overigens wel garantie op ratels, alleen beperkt. En je krijgt geen nieuwe maar een "gereviseerde" ratel. (dus nieuw ratelmechanisme e.d.) Dat is mij tenminste verteld door de gereedschapshandel.
Hangt heel erg van de dealer af
... Gedore geeft fabrieksgarantie op fouten maar als er bv maars poren opzitten van een pijp of ander oneigenlijk gebruik krijg je meteen 'nee' te horen op de garantieaanvraag. Ik (als verkoper bij een technische groothandel
) zou een bekende klant kostenloos een reparatiesetje leveren in zo'n geval, of een goede prijs maken voor een nieuwe.
@ fRank;
gladde afwerking is wel weer makkelijker met schoonmaken van gereedschap
, dat is volgens mij ook en beetje de achterliggende gedachte bij Facom. En vette handen? De moderne monteur/hobbyist heeft van die fijne dunne monteurshandschoenen.
Bij de meeste merken is trouwens meestal het oudere spul nog het beste. Oude ratels en doppen van Gedore zijn beter als de nieuwe. Hazet steek/ringsleutels waren vroeger ook sterker.
Elk merk heeft uitschieters, de ene is beter in ratels, de ander in doppenm en weer een ander heeft de beste steeksleutels. Echt 1 merk aanwijzen als de beste is onmogelijk. En de prijs is natuurlijk ook nogal verschillend, Facom en Gedore zijn vaak erg duur terwijl Mannesmann een stuk goedkoper is. Zelf heb ik van alles wat en ik koop ook regelmatig wat uit de eurobak bij de bouwmarkt, gewoon omdat ik liever een steeksleutel van 50 cet verbuig/ afslijp ipv een dure Hazet sleutel.
"kan niet" ligt op het kerkhof....
Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.