WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

di jun 07, 2011 22:23

Die banken worden "geeikt" en vervolgens zijn er allerlei correctiefactoren die maar zo 20% verschil kunnen opleveren zonder dat de tuner dat expres doet. Meestal zie je een berekende waarde aan de krukas terug, gebaseerd op wat je bij 20 graden celcius op zeeniveau, rechtstreeks aan de krukas, zou meten. Dat het in het hok waar de rollenbank staat 35 graden is na een paar runs en dat het onder de motorkap vaak nog heter is, of dat je banden te zacht zijn of je remmen aanlopen, wordt geen rekening mee gehouden. Er wordt over het algemeen een bepaald percentage aangehouden voor voorwiel, achterwiel en 4*4 aangedreven motoren. dat een bepaalde bak op een bepaalde auto in een bepaalde versnelling daar maar zo 5% meer verlies op kan gooien, of juist minder verlies heeft, maakt allemaal ineens niet uit.

Uiteindelijk is het een leuk ding om te laten zien, maar hoe gladder de lijnen en hoe minder gegevens over temperatuur, druk en dergelijke er op staan, hoe groter de korrel zout je het resultaat mee moet nemen. Zoek iemand op die een nette grafiek geeft van wat je aan de aangedreven wielen meet. Dat is waar je uiteindelijk mee vooruit gaat. Een nette grafiek is niet een gladgestreken ding, maar juist iets wat alle piekjes en dalen exact laat zien. Vergelijk die grafiek met anderen die op dezelfde bank onder dezelfde omstandigheden zijn gemaakt, van dezelfde auto. Dan kan je zien wat beter werkt en of de modificatie die je ondertussen gedaan hebt nut heeft gehad.

Als je motorvermogen wilt meten, haal dan de motor er uit en meet rechtstreeks...

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jun 07, 2011 22:49

Met uitrollen het negatieve vermogen meten is in elk geval al beter dan zomaar een verliespercentage nemen voor een bepaald type auto toch?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 07, 2011 23:26

Het enige waar een vermogensrun nut voor heeft is het verschil tussen voor en na een aanpassing. En dan moet je op dezelfde bank onder zoveel mogelijk gelijke omstandigheden meten.

De modernste banken 'meten' idd het vermogensverlies door de wagen uit te laten rollen als het ware. En met allerlei ingewikkelde berekeningen komen ze dan op een krukasvermogen uit. Bij een getunede Subaru heb ik overigens uitspraken van een bekende Subaru tuner gehoord van tot wel 35% aandrijfverlies bij 400 pk... :shock: Alleen maar de eerste 100 meter leuk met sprinten, daarna vreet het vermogen... :evil:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

jorritkooistra
Guru
Guru

Re: RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

wo jun 08, 2011 16:28

Dus,wanneer een rollenbankmeeting op je school??? :lol:
gna gna, vandaag ben ik gerold.
stond al op de planning maar moest nog even.
nu weet ik wat ik heb en hoeveel winst ik straks boek na mijn project.

Afbeelding

oei, 10 pk verloren door de jaren heen.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma jul 25, 2011 14:15

Vorige week met de Berlina op de bank geweest. Grafieken zijn van Benzine en LPG.

Afbeelding

Heel mooi hoog koppel bij lage toeren maar stort vanaf ca. 4500 Rpm. in. Kom daardoor aan maximaal 135 pk bij een te lage 5150 Rpm. Het koppel van 204Nm bij 4200 Rpm is wel heel netjes. Tot ca. 4500Rpm ook tussen de 5 en 18% boven de standaard waarden. Heb het even in een excel sheetje gezet t.o.v. de standaard 75 kromme.

Afbeelding

Na afloop ook even topsnelheid geprobeerd. Kwam met de GPS op 194 km/h bij 5800 Rpm. Lijkt prima overeen te komen met het vermogen van ca. 130 pk dat dan geleverd wordt. Wil toch wel naar minimaal 145pk @ 6000 rpm. Dan moet de top van 200 km/u er in zitten.......;-) Blok is bij elkaar geraapte std. onderdelen met een cv van ca. 11:1. Iemand een idee waar ik de hoge toeren paarden vandaan moet halen? Is dit alleen een foute timing van de nokkenassen of zit er wellicht iets anders fout in de inlaat of luchtmassameter? Lambda waarden zijn zowel op LPG als benzine goed. Ook een run zonder nokkenasverstelling gedaan, dan is goed te zien dat de lijn over het hele toerengebied lager ligt.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

jorritkooistra
Guru
Guru

ma jul 25, 2011 14:50

hoe korter de inlaat des te meer vermogen hoger in toeren.

is de inlaat langer dan heb je meer vermogen lager in toeren.

dus je inlaat kanalen korter maken, zou je theoretisch meer vermogen bovenin moeten geven......

mijn auto's:

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 25, 2011 18:16

@jorritkooistra: Ik geloof jouw uitdraai niet. meer dan 20pk in aandrijfverlies op nog geen 80pk aan de krukas? Dan zou je op de rem moeten hebben gestampt of lege banden hebben of zo. Volgens mij moet je eens goed naar je aandrijflijn en je remmen kijken en dan nog een keer opnieuw rollen.

@taas: Als je stokken goed staan zou ik toch eens kijken of je de ontsteking kan programmeren. Zeker met dit soort compressieverhoudingen en hoog in de toeren, wil je wel wat eerder onsteken. Zorg wel dat je bij iemand rolt die goed kan detecteren of de boel pingelt. Voor de veiligheid kan je op benzina rollen, op gas zou het dan zeker weten goed moeten zitten met pingelen. Als je lef hebt, kan je op gas rollen. Dan kan je wat meer voorontsteking hebben en zal je op benzine, zelfs als je er 98 in gooit, wat pingelen gaan krijgen.

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 25, 2011 23:08

Inlaattraject is standaard, dus zou gewoon aan de specs moeten kunnen komen. De stokken staan in principe op tijd. Ga wel kijken of de finetuning goed is. Zit al een squadra chipje in dus de ontsteking staat al vroeger dan standaard. Meer vervroegen lijkt me toch wat link qua pingelen op benzine. Denk dat ik eerst de inlaatnok wat strakker moet afstellen, misschien nog ietsje vroeger zetten. Tegelijkertijd ook het sportluchtfilter maar eens vervangen. ZIt er geloof ik ook al een tonnetje of anderhalf op. Als ik naar de kromme kijkt lijkt een chronisch lucht tekort toch het probleem. Anders ook maar eens een losse LMM scoren. Dan op de bank eens kijken of de LPG ring die voor de LMM zit ook niet verstorend werkt. Misschien dat bij hoge luchtsnelheid de LMM te weinig beweegt door de restrictor werking van het LPG mengstuk.

Vragen, vragen, vragen. ;-) Toch wel lastig zo'n bank. Voor die tijd was ik eigenlijk wel tevreden over de prestaties. Toen kwam ik niet zoveel boven de 5000 rpm. :oops:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 26, 2011 00:05

@jorritkooistra: Ik geloof jouw uitdraai niet. meer dan 20pk in aandrijfverlies op nog geen 80pk aan de krukas?
Het is aan de hoge kant, maar niet ongeloofwaardig. De dyno die ik veel gebruikt heb gaf bij een voorwielaandrijver door de bank genomen grofweg 15% verlies, bij een achterwielaandrijver rond de 20% en voor een vierwielaandrijver kon het wel 35% zijn afhankelijk van de soort vierweilaandrijving. Ik heb ook wel eens voorwielaandrijvers gezien die toch echt 25% kwijtraakten ten opzichte van het nominaal opgegeven vermogen, zonder dat er iets fysiek mis was.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Beezztie
Full Member
Full Member

di jul 26, 2011 09:28

In het kader van wat de ene bank aangeeft t.o.v. de andere heb ik in het voorjaar een keer de proef op de som genomen. Ben eerst wat uitgebreider op de rollenbank bij Onixx in Lichtenvoorde geweest. Al vaker naartoe gegaan, Hans Vooijs is zeer bekwaam en bekend met vooral het "oudere" spul. Nadat de auto daar gerold / afgesteld was heb ik letterlijk om de hoek bij BAS Autoservice de Alfa ook op de rollenbank gezet. Nagenoeg identieke omstandigheden dus.
Zie hier onder de resultaten:

Onixx:
Afbeelding

BAS:
Afbeelding

Wat meer vermogen dus bij BAS maar wat minder koppel.
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

di jul 26, 2011 09:51

Koppel is wat je meet, vermogen reken je uit a.d.h.v. het toerental. En het maximum toerental verschilt in beide metingen. Is erg belangrijk omdat nauwkeurig vast te stellen en niet zomaar af te lezen van een mechanisch aangedreven Alfa toerenteller.

jorritkooistra
Guru
Guru

di jul 26, 2011 11:32

@jorritkooistra: Ik geloof jouw uitdraai niet. meer dan 20pk in aandrijfverlies op nog geen 80pk aan de krukas? Dan zou je op de rem moeten hebben gestampt of lege banden hebben of zo. Volgens mij moet je eens goed naar je aandrijflijn en je remmen kijken en dan nog een keer opnieuw rollen.
de lagers in mijn versnellingsbak janken wel wat dus dat is sowieso al vermogen verlies.
en de banden waren op spanning

maar soms stotterd hij ook wel eens, vaak als hij koud is, maar soms ook als hij warm is.
misschien een brandstoffilter of zoiets.......

mijn auto's:

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

di jul 26, 2011 18:29

Koppel is wat je meet, vermogen reken je uit a.d.h.v. het toerental. En het maximum toerental verschilt in beide metingen. Is erg belangrijk omdat nauwkeurig vast te stellen en niet zomaar af te lezen van een mechanisch aangedreven Alfa toerenteller.
Meestal meten de banken vermogen. Koppel wordt uitgerekend a.d.v. de ijking v.d. toerenteller.

Zowel beek als rica berekenen het koppel adv het vermogen en dat zal op andere banken niet anders zijn.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jul 26, 2011 22:23

Onzin... Koppel wordt gemeten en wel met een load cell aan een arm op de rem.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 26, 2011 23:50

Dat denk ik dus ook.. Vermogen wordt berekend aan de hand van het gemeten koppel. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”