Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: 155 Q4 gestart met demontage.... kop en zuigerschade!

ma mei 10, 2010 21:41

Vanavond na het eten de kop maar weer eens uit de garage getrokken voor verdere demontage. Wel met gevaar voor eigen rug, had al een weekeind pijstillers achter de rug :?
Slikken vanavond maar door zullen we maar zeggen :roll: Voorlopig geen tillen meer voor mij, maar dit ter zijde.

Had wat moeite om één inbusboutje los te krijgen van een lagerkap aan de distributiekant van de inlaatnokkenas.
Deze heb ik er dan ook maar uit/in/afgeslepen.
Afbeelding

De inlaat nokkenassen zelf zag er op zich nog best goed uit voor bijna 3 ton op de klok, op wat hitte sporen na op sommige nokken.
Deze waren dus aan vervanging toe. De uitlaatnokkenas heeft wat dat betreft meer slijtage sporen op de lagerkappen. Ondanks dat deze as net 110.000 KM oud is!
Verder geen gekke dingen aan de nokken gezien zo op het blote oog.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hier de slijtage aan de uitlaatnokkenas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als laatste heb ik ook de gebroken klep nog verwijderd.
Afbeelding
Als je goed kijkt, kun je de verbuiging van de gebroken klep zien
Afbeelding

Voor verdere demontage van de overige kleppen, moet ik eerst het benodigde gereedschap aanschaffen, dus de kop laat ik voorlopig voor wat het is.
Zodra mijn rug weer wat beter is, ga ik eens de krukas verwijderen en me eventueel verbazen op wat er allemaal in het karter aanwezig is.
Tot de volgende update ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Rudolph
Guru
Guru

ma mei 17, 2010 10:15

Hey Marc, gaat het al beter met je rug? Zou er de nodige rust voor nemen. Indien nog niet verbeterd, wens ik je sterkte; indien verbeterd, nog verdergegaan met de 155 Q4?

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 155 Q4 gestart met demontage.... kop en zuigerschade

ma mei 17, 2010 10:25

nog verdergegaan met de 155 Q4?
Geen voortgang te melden ;)
Ben gereedschap aan het uitzoeken welk gereedschap ik op korte termijn nodig heb om verder te kunnen.
Word vervolgt, maar niet op heel korte termijn.

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 20, 2011 22:12

Pffffttttttt...... *kuche kuche*

Tijd om eens wat stof van dit topic te blazen, het is ook al weer bijna een jaar geleden. Ik kan onder tussen weer een beetje mijn kont keren in de garage dus dan word het ook weer eens tijd om wat te ondernemen.
Zeker na alle voortgang welke in de andere projecten topics waar te nemen is :oops:
Vanavond is de pan er onder uit gekomen. Had al heel lang vast gezetten en wou er ook niet geheel vrijwillig onder vandaan :?
Nadat de pan er af was, toch wel wat vervelends waargemonen. Op het filter van de aanzuigbuis naar de oliepomp was veel blue silicon spul aanwezig wat tegen het filter vast gezogen was.
Niet geheel de mond was dicht, maar goed kan dit ook niet zijn. Dat word de boel goed reinigen en controleren voordat er weer gebouwd kan worden. Daarnaast ook wel wat metalen scherpe metalen deeltjes aangetroffen op de bodem van de pan :?
Niet veel gesleuteld vanavond, vooral nog aan het ordenen en opruimen geweest van de verwijderde onderdelen. Op naar het volgende sleutelmoment.

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

RE: 155 Q4 gestart met demontage....verder met demonteren...

do apr 21, 2011 11:46

Goed initiatief!
En laat je niet te veel afleiden door het mooie weer.... (terrasje, potje bier....)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 155 Q4 gestart met demontage....verder met demontere

do apr 21, 2011 14:46

(terrasje, potje bier....)
Een potje bier na het sleutelen zal het worden dan ;)
En qua afleiding kom ik nu toch niet veel verder dan de zandbak in de achtertuin :mrgreen: ;)

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

za apr 23, 2011 16:44

Na vanmorgen een paar andere dingn eerst geregeld te hebben, kon ik de garage in :)
Niet zo gek veel kunnen doen, maar er is langzaam vooruitgang ;)
Vandaag de downpipe tot aan de kat's maar eens verwijderd, de stuurbekrachtigingspomp ook vast verwijderd.
De aandrijfassen van de voorwielen zijn los. ging toch wel heel makelijk moet ik zeggen. De cardanas naar achteren is ook voor het grootste deel los, die andere twee bouten kan ik pas doen als ik de boel kan verdraaien.
Olie uit de versnellingsbak laten lopen, dus die kan er de volgende keer misschien ook af. Accubak ook maar verwijderd om zoveel mogelijk werkruimte te verkrijgen. Dan zie je ook gelijk de verwoestende effecten van de accu :shock:
Na drie jaar stilstand heeft de bodem ook aandacht nodig, dus dit moet nog even verder goed bekeken gaan worden. Of eerst koest helemaal roestvrij maken en dan pas motor bouwen of eerst motor en dan koest goed aanpakken.
Het zal wel en en worden vrees ik :? Geen plaatjes vanwege de zwarte sleutelhanden :mrgreen:

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

di jun 14, 2011 23:26

Nog steeds geen plaatjjes, maar vanavond wel weer wat gedaan aan demontage :) Niet alleen de handen waren zwart deze keer ;)
Aandrijfassen voorzijde en de cardanas naar achteren is los. Stuurbekrachtigingspomp is ook verwijderd nu, evenals wat klein spul wat er zo rond de motor nog aanwezig was.
Ben nu echt bijna zover dat ik de motor kan verwijderen. Deze gaat dan verder open om te zien wat er mogelijk nog meer mis is. Heb ondertussen wel vast gesteld dat in de cylinder van de kapotte zuiger redelijke beschadigingen zitten :?
Was te verwachten na al dat geweld wat er plaats gevonden heet na het afbreken van de klep.

Onder tussen begint het bestellen van onderdelen ook, de pakjesboot is vroeg dit jaar O:)

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 155 Q4 gestart met demontage...nog steeds demonteren...

wo jun 15, 2011 14:56

waar bestel jij zo je motoronderdelen?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 155 Q4 gestart met demontage...nog steeds demonteren

wo jun 15, 2011 18:49

waar bestel jij zo je motoronderdelen?
Dan zul je wel iets specifieker moeten zijn in wat je zoekt ;)
In .DE kun je nog wel een aantal dingen nieuw krijgen of anders goed gebruikt, Bielstein bijvoorbeeld.
In .UK kun je ook nog veel krijgen, maar ook in .IT zit een bedrijfje wat custom performance producten levert.
Zo zijn er nog wel meer bedrijfjes te vinden die het nodige leveren, maar wat zoek je :?:

Ik ben momenteel vooral in het custom made circuit bezig voor zuigers en drijfstangen welke de Lampredi de 21ste eeuw in gaan tillen 8)
Mijn motor gaat dan ook niet meer standaard of origineel opgebouwd worden. ;)

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: 155 Q4 Demonteren....maar de eerste nieuwe onderelen zij

wo jun 15, 2011 19:30

Postbode kwam vandaag al vast één van de eerste pakketjes met bestelde onderdelen brengen 8)
Helemaal vanuit Griekenland in een tempo waar je versteld van staat :lol: Niets geen vertraggingen of andere overlast, stipt op tijd met gepaste ongevraagde spoed :shock:

Afbeelding

En nu wat er dan in zit :mrgreen:
Een LC-1 lambda controller met bijbehorende wideband lambda sensor.
Afbeelding

En dan natuurlijk een metertje om de waarden in de auto realtime af te kunnen lezen.
Afbeelding
Afbeelding

Zijn nog meer pakketjes onderweg :roll:

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

wo jun 15, 2011 21:41

Mooi bezig marc. Begrijp ik het dan ook goed dat er geen standaard ecu meer in komt?
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 155 Q4 Demonteren....maar de eerste nieuwe onderelen

wo jun 15, 2011 21:44

Mooi bezig marc. Begrijp ik het dan ook goed dat er geen standaard ecu meer in komt?
Voor mijn plannen is het waarschijnlijk niet nodig om de standaard computer te vervangen voor iets anders.
Maar dit zit uiteraard nog wel in de hoge verbeterhoed ;) Mocht ik tegen een beperking aan gaan lopen zal er zeker iets anders in gaan komen, maar wat is dan de volgende vraag :roll:

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 16, 2011 07:11

Twee sensoren?

-Mariska-

Re: RE: 155 Q4 Demonteren....maar de eerste nieuwe onderelen

do jun 16, 2011 09:16

Twee sensoren?
Het is makkelijker klikken dan kijken,dus je kan dan zomaar een beetje enthousiast winkelen hè? :wink:

Terug naar “Projecten”