Vanavond begonnen aan het nodige motorische onderhoud. Ik heb nog niet eerder zoveel losgeschroef bij een V6, dus het was toch wel even leuk om te zien hoe het allemaal zit. En er zaten dingen mee en natuurlijk ook een beetje tegen.
Wat ik volgens mij nog niet gemeld had is dat de motor op de snelweg de laatste tijd warmer was als eerder. Ook op hete zomerdagen. Dus na onderzoek toch de waterpomp de schuld gegeven. Maar omdat het toch eigenlijk allemaal goed moet toch ook de radiateur vervangen en koelvloeistof verversen. De radiateur was groen en de koelvloeistof roestkleurig. Geen half werk, dit keer.
Wat mee viel, toen ik de boel los haalde, was de spanner. Ik had geen idee hoe je die moest ontspannen. Ik dacht namelijk een originele oliedrukspanner te hebben. Maar tot mijn grote verbazing zag ik dit bij het demonteren van de spanner.
Een modificatie!
De radiateur was minder lekker, en de thermostaat heb ik schoongemaakt. Ik wil em eigelijk nog even koken binnenkort. De meters van een 90 zijn superonhandig, ivm de digitale blokjes. Je kunt niet traploos zien wat de thermostaat en/of het koelsysteem doet.
Je ziet nog wel een beetje de roestkleur in het thermostaathuisje.
Helaas; nooit netjes met vet in elkaar gezet. Gelukkig hebben we ze er wel uit gekregen. Met een hoop kruipolie en geduld.
Maar wat een heerlijke ruimte om te werken!
Uiteindelijk leek de waterpomp nog niet zo raar. Had een metalen schoepenwiel, voelde geen lager en zat nog mooi strak in de keerring. Dus vermoeddelijk is dan toch de radiateur de boosdoener. Maar het is wel een fijn idee dat alles er nieuw op komt. Ook voor de reis naar Italia volgende maand.
Tussendoor nog een roestplekje aan het achterscherm aangepakt die groter bleek te zijn dan ik had verwacht, maar dat heb je toch in de wondere wereld van AR.
...het wordt vast wel weer wat