nu je dat zo zegt over een nauwkeurig toerental bedenk ik mij net, dat tijdens de meting mijn toerenteller niet goed functioneerde.Geen idee eigenlijk hoe dat op de bank gaat. Maakt ook niet uit of je dat linksom of rechtsom doet. Veel belangrijker is dat als je gaat rekenen je dat wel met een nauwkeurige toerental waarde moet doen. Die berekening tussen koppel en vermogen is een redelijk vast gegeven.
... Maar het toerental voor je dyno-run haal je toch niet van je toerenteller? Dat haal je bij de bedrading naar de ontsteking vandaan, afhankelijk van et type onststeking zijn daar verschillende methodes voor. (Overigens: de toerenteller in je auto kan ook op de ontsteking aangesloten zijn, bij de benzine-75's is dat bijvoorbeeld het geval). Bij diesels moet je soms wel improviseren met aflezen op de toerenteller, hangt van het type af.nu je dat zo zegt over een nauwkeurig toerental bedenk ik mij net, dat tijdens de meting mijn toerenteller niet goed functioneerde.Geen idee eigenlijk hoe dat op de bank gaat. Maakt ook niet uit of je dat linksom of rechtsom doet. Veel belangrijker is dat als je gaat rekenen je dat wel met een nauwkeurige toerental waarde moet doen. Die berekening tussen koppel en vermogen is een redelijk vast gegeven.
hij moest de bank afstellen naar zon 2000 toeren, maar als de toerenteller het niet goed aangeeft word het niks.......
als mijn 33 in de begrenzer ging gaf hij 5000 toeren aan niet meer.
nee dat is toen niet gedaan, hij is op de toerenteller afgesteld op 2000 toeren.... Maar het toerental voor je dyno-run haal je toch niet van je toerenteller? Dat haal je bij de bedrading naar de ontsteking vandaan, afhankelijk van et type onststeking zijn daar verschillende methodes voor. (Overigens: de toerenteller in je auto kan ook op de ontsteking aangesloten zijn, bij de benzine-75's is dat bijvoorbeeld het geval). Bij diesels moet je soms wel improviseren met aflezen op de toerenteller, hangt van het type af.nu je dat zo zegt over een nauwkeurig toerental bedenk ik mij net, dat tijdens de meting mijn toerenteller niet goed functioneerde.Geen idee eigenlijk hoe dat op de bank gaat. Maakt ook niet uit of je dat linksom of rechtsom doet. Veel belangrijker is dat als je gaat rekenen je dat wel met een nauwkeurige toerental waarde moet doen. Die berekening tussen koppel en vermogen is een redelijk vast gegeven.
hij moest de bank afstellen naar zon 2000 toeren, maar als de toerenteller het niet goed aangeeft word het niks.......
als mijn 33 in de begrenzer ging gaf hij 5000 toeren aan niet meer.
Het motorkoppel van een motor wordt gemeten door de motor bij verschillende
toerentallen af te remmen. Dit houdt in dat we de motor bij
volledig geopende gasklep laten draaien op bijv. 1500, 2000, 2500, 3000 etc.
tot 6000 t/min. Door de motor af te remmen wordt het gekozen toerental
constant gehouden. De afremkracht van de motor vermenigvuldigt met de
arm waarop de kracht werkt is dan het motorkoppel. Het afremmen van de
motor geschiedt op een proefstand waarvan het afremmen op verschillende
manieren kan gebeuren. Vaak wordt gebruik gemaakt van een lucht- of watergekoelde
wervelstroomrem (elektromagneten wekken in een metalen schijf
wervelstromen op) waarbij de afremkracht bepaald wordt door de verbuiging
van torsie-element te meten.
Vermogen is koppel x toerental was het toch? Dus je moet altijd twee van de waardes goed hebben om het andere et kunnen berekenen. Toerental moet zeer zeker goed afgenomen worden bij de geteste auto, rechstreeks vanuit de ecu of vanaf een bobine bv.Het meten van het vermogen is een indirecte meting. Bij het testen van ’losse’
motoren zijn het toerental en het koppel de gemeten grootheden. De bepaling
van het vermogen vindt dan plaats door middel van berekening. De motor
wordt hiervoor op een testbed geplaatst en aangesloten op een afremmechanisme.
Na het bepalen van het koppel wordt het vermogen uitgerekend. Bij
het gebruik van een teststraat wordt de auto geplaatst op metalen rollen die
door de wielen kunnen worden aangedreven. De metalen rollen kunnen door
het afremmechanismne van de bank worden afgeremd. Meestal gaat het om
wervelstroomremmen (fig. 9). De trekkracht aan de aangedreven wielen wordt
via de rollen gemeten alsmede de wagensnelheid en het motortoerental. Dit
gebeurt meestal in de hoogste of ´e´en na hoogste versnelling met volledig
ingetrapt gaspedaal. Met de gegevens kan de computer van de vermogensbank
het motorkoppel bepalen alsmede het motorvermogen.
En dat laatste is wat de bank als uitvoer geeft. Zucht.
Toerental v.d. rem v.d. bank en van je motorblok is ongelijk en een koppel zonder bijbehorend toerental zegt je precies niets.
Vandaar dat je dus met het vermogen wat de bank je geeft je daar een mooi grafiekje van kunt maken als je die waardes combineert met het toerental van je blok.
Ik stel voor dat de drie hts-ers een keer een kort informatief gesprekje voeren met een eigenaar van een rollenbank, het is nooit te laat om wat te leren
Dus dan weet je het vermogen (koppel aan de bank+snelheid rollen v.d. bank=>vermogen) en daarmee bereken je het koppel van de motor in de auto.En dat laatste is wat de bank als uitvoer geeft. Zucht.
Toerental v.d. rem v.d. bank en van je motorblok is ongelijk en een koppel zonder bijbehorend toerental zegt je precies niets.
Vandaar dat je dus met het vermogen wat de bank je geeft je daar een mooi grafiekje van kunt maken als je die waardes combineert met het toerental van je blok.
Ik stel voor dat de drie hts-ers een keer een kort informatief gesprekje voeren met een eigenaar van een rollenbank, het is nooit te laat om wat te leren
Ja, dan kan je dus wel zuchten, maar wat meet de bank dus?
Juist, koppel en rolsnelheid. De rest wordt berekend. En dat was de discussie.
Precies... En wij reageerden hierop door te zeggen dat zo'n bank koppel meet wat vervolgens omgerekend wordt naar het vermogen.De discussie begon met jouw opmerking dat een bank vermogen meet. Dat doet ie dus niet, de pc berekent dat aan de hand van het koppel en de rolsnelheid die de bank meet.
Je topvermogen blijft niet gelijk als je koppel of toerental wijzigt, alleen als je beide wijzigt zou het gelijk kunnen blijven. Het is immers een simpele vergelijking A= BxC Als je B dan de helft kleiner maakt moet je C twee keer zo groot maken om A gelijk te houden.De uitvoer van de rollenbank is dus het vermogen, en a.h.v. het toerental v.h. motorblok dat daarbij hoort weet je dan het koppel.
Bij een uitlees fout van je toerental klopt dus het koppel niet meer, maar je top vermogen blijft gelijk.
Dus:
vermogen wordt GEMETEN
koppel wordt BEREKEND