Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (41mm inlaat kleppen

wo aug 17, 2011 13:06

nieuw speelgoed is gearriveerd, mijn brandstofdruk regelaar.....

Afbeelding
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk regel

wo aug 17, 2011 15:25

Hier zie ik dus geen enkel nut in.. De brandstofdruk hoort op een vaste waarde te staan waarbij de injectoren goed verstuiven en een bepaalde opbrengst hebben. Dit wordt door de originele drukregelaar prima gedaan. Als er vervolgens iets aan de ingespoten hoeveelheid verandert dient te worden hoort dit in het motormanagement gedaan te worden, daar is het wel op het goede moment en met de goede hoeveelheid in te stellen namelijk. De enige toegevoegde waarde in mijn ogen zou het metertje zijn om te zien of de druk goed is maar dat weet je na 1x kijken met een losse meter ook. :?

Als je de brandstofdruk gaat verhogen gaat de motor over het gehele gebied meer inspuiten wat geen enkele zin heeft en zelfs slecht voor de motor is. De druk teveel verhogen gaat ook het sproeibeeld van de injectoren bepaalt geen goed doen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk regel

wo aug 17, 2011 15:42

je vergeet dus wel even dat ik de flow van mijn motor gigantisch verbeterd heb door, grotere inlaat kleppen, geflowde inlaatkanalen, throttle bodies.
dat betekend meer lucht.

als je meer lucht hebt, kun je meer brandstof inspuiten.

je perfecte mengsel behouden dus en zo nodig, meer brandstof toevoegen.
ook pakt hij sneller op als je gas geeft.

het heeft dus zeker wel nut.

amen.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk regel

wo aug 17, 2011 15:43

en ik stel de boel af op het co apparaat, DUS IK BEHOUD MIJN LAMBDA 1.......
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk regel

wo aug 17, 2011 17:31

Een injector regelt zijn hoeveelheid inspuiting juist op druk. Je kan je aantal
Cc's hier goed mee doseren. Als je in de schema's kijkt van een injector word de inspuitings
Hoeveelheid ook in 3 stappen weer gegeven qwa druk.... Wat hij hier mee kan doen is de basis
Afstelling beïnvloede door de standaard druk te vergroten. Een 33 heeft zelf ook al een brandstof regel ventiel.
En deze is zeker niet constant. Dit word geregeld met de vacuüm van uit je inlaatspruitstuk.
En deze komt in dit geval eigenlijk zelf te vervallen als ik het goed begreep. De andere kant is dat je de basis hoger zet en deze het wel afregeld naar de uiteindelijk juiste waarde.

Ik ben het wel eens dat modernere auto's dit geheel zelf doen maar ook dat is niet bepalend. Als jij je injectors wisselt voor grotere kun je ook met de drukken spelen door meer of minder inspuiting te geven. Hogere druk meer verneveling snellere ontbranding. Mist je de rest ook aanpakt anders kijk je via je zuigers je carterpan in... Als jij de sensoren juist gebruikt met grotere inlaat kan hij hier behoorlijk mee boeken. Mits dus afgestemd ik heb zelf met 2 liter injectoren gereden in een 1400 boxer dat was stationair drama, maar vol gas ging dat ding als de brandweer. Leren moeten we allemaal maar hoe hij nu lekker stug eigen wijs aan het bouwen is zal hij veel van leren.... En heb daar bewondering voor.
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk regel

wo aug 17, 2011 17:37

het idee van de 1600 was al lang vervallen, maar met mijn throttle bodies en nu de druk regelaar moet ik alles zo kunnen regelen dat hij prachtig loop en genoeg brandstof krijgt.
maar blijkt dat hij niet genoeg brandstof kan krijgen hoger in toeren, dan moeten er nog andere injectoren in.
2 liter injectoren bijvoorbeeld.

maar dat zien we dan wel weer.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk r

wo aug 17, 2011 17:42

ik heb zelf met 2 liter injectoren gereden in een 1400 boxer dat was stationair drama, maar vol gas ging dat ding als de brandweer.
hoeveel vermogen geeft dat ongeveer??
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk regel

wo aug 17, 2011 19:03

Hoeveel vermogen het precies gaf heb ik geen juiste schatting van.

Waar jij wel rekening mee moet houden is dat je door meer toeren meer onderdruk krijgt waardoor normaal dus je brandstof
Druk veranderd. Je labda bepaald uiteindelijk de verhouden en je computer rekend dat om in openingstijd van je injector. De druk die staat te wachten is dus bepalend dus een regeling is wel nodig. 2 liter injectoren zouden kunnen werken met je verhouding straks, maar de moeilijkste loop is stationair en denk dat dan de hoeveelheid te groot is...tenzij je dis software matig zou kunnen veranderen... Maar om dat netjes te krijgen is lastig. Ik zou zoals in jou verhaal proberen de injectors van een standaard 1700 met een hogere begindruk te plaatsen en kijken welke reactie dit geeft. Verkeer dan ook niet je bougie's in de gaten te houden. Te weinig of te veel brandstof kan ook zorgen voor verbrande bougie's. Kijk dus ook goed naar het temp nr op de bougie.

Alles heeft gevolgen op elkaar en de truc is de juiste dingen af te stemmen. Je hebt je inlaat aangepast voor meer vulling, maar is je uitlaat ook berekend op deze groei? Of heb je straks een rood gloeiend origineel spruitstuk die het niet aankan en je juist vermogen verlies gaat geven???

Snap je wat ik bedoel......
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk r

wo aug 17, 2011 19:14

Waar jij wel rekening mee moet houden is dat je door meer toeren meer onderdruk krijgt waardoor normaal dus je brandstof
dit is het enige in uw verhaal waar ik het niet mee eens ben, en om de volgende reden:

als je gasklep gesloten is heb je het meeste vacuum.

geef je gas, gaat je gasklep open en heb je minder vacuum.

dat leren wij op school..... en het staat in de boeken
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk regel

wo aug 17, 2011 19:16

als je eenmaal begint blijf je bezig, dat is de moraal van het motor tunen.....

ik kijk wel hoe het met het spruitstuk gaat, de rest is allemaal aangepast op meer vermogen.
grotere uitlaatkleppen, uitlaat poorten geflowd.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk r

wo aug 17, 2011 20:33

je vergeet dus wel even dat ik de flow van mijn motor gigantisch verbeterd heb door, grotere inlaat kleppen, geflowde inlaatkanalen, throttle bodies.
dat betekend meer lucht.

als je meer lucht hebt, kun je meer brandstof inspuiten. Klopt allemaal helemaal. Maar is die toename in flow ook zo mooi lineair? Je gaat namelijk wel lineair meer brandstof inspuiten. Dus ook bv bij stationair spuit je meer in. De computer kan het megsel slecht binnen bepaalde parameters bijregelen om aan de lambdawaarde te voldoen. Overal op elk toerental en bij elke belasting maar meer brandstof gaan inspuiten is in de meeste gevallen niet beter.
en ik stel de boel af op het co apparaat, DUS IK BEHOUD MIJN LAMBDA 1....... Wat denk je af te gaan stellen aan het injectiesysteem? Daar zit geen regeling voor in voor zover ik weet. En als je hem afstelt met de brandstofdrukregelaar verlies je je vermogenswinst waarschijnlijk weer.. :?
Een injector regelt zijn hoeveelheid inspuiting juist op druk. Je kan je aantal
Cc's hier goed mee doseren. Als je in de schema's kijkt van een injector word de inspuitings
Hoeveelheid ook in 3 stappen weer gegeven qwa druk.... Wat hij hier mee kan doen is de basis
Afstelling beïnvloede door de standaard druk te vergroten. Een 33 heeft zelf ook al een brandstof regel ventiel.
En deze is zeker niet constant. Dit word geregeld met de vacuüm van uit je inlaatspruitstuk. Het vacuumgebeuren zorgt ervoor dat de druk op de injectoren altijd een bepaalde waarde heeft tov de druk in de inlaat, dit zorgt voor een nauwkeurigere hoeveelheid ingespoten brandstof. Bij Turbomotoren compenseert dit vooral de laaddruk. Als je nu die vacuumcorrectie weg laat vallen veranderen de inspuithoeveelheden nog meer en wordt d ekans nog groter dat je buiten het bereik van de correctiewaardes van de ecu komt. Een injector heeft een ideale werkdruk en vernevelt op die druk het best. Er is wel enige afwijking daarin toegestaan hoor, pas als je er echt flink overheen gaat zullen je injectoren meer gaan druppelen als nevelen bv. Dat ze in tabellen meerdere waardes weergeven is omdat de injectoren vaak op meerdere drukken gebruikt worden in bv andere auto's. Opel gebruikt bv dezelfde injectoren in in ieder geval twee types motor alleen de ene motor gebruikt een 3 bar drukregelaar en de andere een 3,5 bar.
En deze komt in dit geval eigenlijk zelf te vervallen als ik het goed begreep. De andere kant is dat je de basis hoger zet en deze het wel afregeld naar de uiteindelijk juiste waarde.

Ik ben het wel eens dat modernere auto's dit geheel zelf doen maar ook dat is niet bepalend. Als jij je injectors wisselt voor grotere kun je ook met de drukken spelen door meer of minder inspuiting te geven. Hogere druk meer verneveling snellere ontbranding. Mist je de rest ook aanpakt anders kijk je via je zuigers je carterpan in... Als jij de sensoren juist gebruikt met grotere inlaat kan hij hier behoorlijk mee boeken. Mits dus afgestemd Dat zeg ik dus de hele tijd :wink: .. ecu aanpassen is nodig voor een goed resultaat en lang plezier van de motor.ik heb zelf met 2 liter injectoren gereden in een 1400 boxer dat was stationair drama, maar vol gas ging dat ding als de brandweer. volgas verdraagt de motor veel meer brandstof als tijdens halfgas of stationair situaties. Dit is het enige moment dat die grotere injectoren je een beetje winst op kunnen leveren. Leren moeten we allemaal maar hoe hij nu lekker stug eigen wijs aan het bouwen is zal hij veel van leren.... En heb daar bewondering voor.begrijp me niet verkeerd, ik heb zeker bewondering voor wat hij doet :) , ik wijs enkel ergens op. Wat hij met mijn opmerking doet is zijn zaak. :wink: Ik volg dit soort topics erg graag.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk regel

wo aug 17, 2011 20:38

om hier maar even op te reageren.

er zit niet voor niets een vacuum slang aan de druk regelaar.
deze zorgt er voor dat je stationair minder inspuit dan wanneer je gas geeft.

daarom werkt het ook.

het is niet zo dat hij altijd volgas staat in te spuiten op elk moment, en aan uw reactie's te zien, denk u dat dat wel zo is.......
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk r

wo aug 17, 2011 20:38

Hoeveel vermogen het precies gaf heb ik geen juiste schatting van.

Waar jij wel rekening mee moet houden is dat je door meer toeren meer onderdruk krijgt waardoor normaal dus je brandstof
Druk veranderd. Je labda bepaald uiteindelijk de verhouden en je computer rekend dat om in openingstijd van je injector. De druk die staat te wachten is dus bepalend dus een regeling is wel nodig. 2 liter injectoren zouden kunnen werken met je verhouding straks, maar de moeilijkste loop is stationair en denk dat dan de hoeveelheid te groot is...tenzij je dis software matig zou kunnen veranderen... Maar om dat netjes te krijgen is lastig. Ik zou zoals in jou verhaal proberen de injectors van een standaard 1700 met een hogere begindruk te plaatsen en kijken welke reactie dit geeft. Verkeer dan ook niet je bougie's in de gaten te houden. Te weinig of te veel brandstof kan ook zorgen voor verbrande bougie's. Kijk dus ook goed naar het temp nr op de bougie.

Alles heeft gevolgen op elkaar en de truc is de juiste dingen af te stemmen. Je hebt je inlaat aangepast voor meer vulling, maar is je uitlaat ook berekend op deze groei? Of heb je straks een rood gloeiend origineel spruitstuk die het niet aankan en je juist vermogen verlies gaat geven???

Snap je wat ik bedoel......
Als je een ouderwetse luchtweger hebt kun je hier nog een beetje mee spelen i.c.m. grotere injectors. Je plaatst dan grotere injectors waardoor je in feite altijd meer gaat inspuiten ( de brandstofdruk opschroeven is ook een mogelijkheid. :wink: ), omdat je dit bij lagere belasting en stationair niet wilt moet je ervoor zorgen dat de computer denkt dat je de motor minder belast, dat er minder lucht worst aangezogen als het ware. Als je de veer van de luchtweger strakker zet zal de klep iets later open gaan en zal de ecu dus denken dat je minder gas geeft/ de motor minder belast. Deze truc haalden ze vroeger nogal eens uit om grotere injectoren te kunnen plaatsen op turbomotoren. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk r

wo aug 17, 2011 20:47

om hier maar even op te reageren.

er zit niet voor niets een vacuum slang aan de druk regelaar.
deze zorgt er voor dat je stationair minder inspuit dan wanneer je gas geeft.

daarom werkt het ook.

het is niet zo dat hij altijd volgas staat in te spuiten op elk moment, en aan uw reactie's te zien, denk u dat dat wel zo is.......
Hoe het werkt snap ik wel. De vacuumslang verandert niet zoveel aan de inspuitdruk als jij wel denkt hoor. Trek die slang er maar eens af als de motor loopt, heel veel slechter gaat hij er niet van lopen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (brandstofdruk regel

wo aug 17, 2011 20:53

ik wil gewoon mijn brandstof druk iets hoger hebben, zodat mijn vermogens kromme wat vloeiender verloopt.
en ik iets meer kan inspuiten.

kan ik niet genoeg inspuiten haal ik grotere injectoren die het wel bij kunnen benen.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Terug naar “Projecten”