na het getik een beetje beu te zijn, heb ik een ander 2e hands blok gekocht. Ook weer een 1.5qv blok om het quuveetje toch maar origineel te laten.
Helaas bleek van het aangekochte blok een drijfstanglager de krukas te hebben opgegeten
Gelijk maar de koppen los gehaald en die bleken nog perfekt te zijn.
Na enig overpeinzen besloten om van de twee blokken dan maar 1 goede te maken.
Wat hield dat in?
- de nog goede krukas van blok 1 gepolijst,
- cilinders gehoond
- nieuwe hoofdlagers
- nieuwe drijfstanglagers
- nieuwe zuigerverenset
- nieuwe voorste en achterste krukaskeerring
- nieuwe koppakkingen
- nieuwe koppelingsset
Zo gezegd zo gedaan. Na alles weer gemonteerd te hebben, vanavond de motor zonder bougies, op de startmotor rond laten draaien zodat de olie lekker rond gepompt werd. Daarna de bougies gemonteerd en de gestart.
Ondanks dat het vroor pakte de motor gelijk aan en liep meteen mooi 1000 rpm stationair. Oliedruk keurig op 4 bar (iets wat voorheen nooit met koude motor lukte)
Ik heb em maar even laten lopen maar och wat draait dat torretje mooi. Klein tikje gas en hij pakt gelijk op. Geen geschud van het blok gewoon mooi strak lopen.
Ik zal als ik em afgesteld heb, eens een filmpje maken van de stationair loop.
hier nog wat foto's van de revisie: