Ik had dit eerst bij evenementen gepost, in het SS topic, maar hoort eigenlijk hier. De Sud voorbereid voor zondag a.s.
Mijn voorbanden de 195/45/16 Falkens waren zo goed als op (na 2,5 jaar, 8000 km
), lekker semislick aan de binnenkant en had gedacht die op Zandvoort helemaal op te roken, maar op een natte weg zijn ze al een tijdje waardeloos, wielspin in 3 en aquaplaning bij 120, dus vandaag toch maar voor de zekerheid ivm de weersverwachting nog de 2 215/40 Toyo´s er op laten leggen die ik nog had liggen (2e hands gekocht, was 500 km mee gereden wel uit 2006). Achter had ik die al, als vervanging van de spectaculair gevaarlijke Wanlis, die met nog over 5 mm profiel achtergelaten bij de bandenboer. Was wel een beetje fijnslijperij voor nodig aan de voorschermen om de 2 cm bredere banden onder te brengen, ook 3 van de 4 gaten in de veerpoot opgeboord van 10 naar 11 mm zodat ik de wielen wat schuiner kon zetten, nu zowat -3 graden. De eerste de beste rotonde met tegenstuur genomen, maar dat was omdat ik de enige maanden gebruikte toyo´s van achter naar voor had gelegd, en de "nieuwe" achter, en die hadden een tijdje gelegen dus er zat wat stof op
.Ik heb vlak bij mij in de buurt een bandenbedrijf gevonden dat doet in 2e hands en nieuwe banden, gerund door 2 sympathieke Turkse nederlanders, en ben er al een paar keer geweest, 25 euro voor 2 banden omleggen en balanceren, geen afspraak nodig, klaar terwijl u wacht en geen kwikfit achtig gezeur en de eigenaar was zo onder de indruk van de Sud (omdat ik er de vorige keer mee wegreed volgeladen met 8 banden/velgen en 7000 rpm in 1) dat ik gratis 4 metalen ventieldopjes kreeg (wel gebruikte haha). Enfin, vandaag ook nog wat achterstallig onderhoud gedaan o.a. benzinegeur in rechter bochten, de ontluchtingspijp die gesoldeerd zit op de tank was los, dit met JB weld hersteld en ook nog een remdrukregelaar voor de achteras geinstalleerd, deze uit de 308 gepakt die heeft ´m voorlopig nog niet nodig, de originele van de Sud lekte en had ik verwijderd maar dat was toch iets te interessant qua rijden, hard remmen en tegelijkertijd tegensturen is leuk, tenzij je onverwachts hard moet remmen. Ook was de dynamo wat zwak, deed al om de paar weken de accu meenemen naar binnen en opladen, ik had 2 setjes koolborstels/regelaars gekocht en er 1 zo op de dynamo die in de auto zit geschroefd en dat leek te werken, en de andere gebruikt om een reserve dyname te reviseren. Na meten vandaag bleek dat bij stationair er een paar ampere verbruikt werden, en bij gas bijgeven er slechts 5 ampere geladen werden. Dynamo wisselen is slechts 10 minuten werk, heb ik maanden zitten sukkelen, enfin nu 14+ volt spanning bij gasgeven en 15 ampere laadstroom, om een lang verhaal af te ronden, de Sud en ik zijn er klaar voor!
P.s., hoop dat het niet de hele dag regent, maar camoufleert wel de lak van de Sud, die is niet zo mooi als ie op de foto´s op voorgaande pagina lijkt en ook al op tal van plaatsen al beschadigd, ook met de voorspoiler iets flink geraakt en dat heeft zich doorgezet tot in de wielrand, plamuur gebarsten. Was haastwerk vorig jaar en dat wreekt zich nu. De volgende spuitbeurt moet echter zeker 5 jaar wachten tenzij ik 1000 euro vind die ik totaal nergens anders voor nodig heb, dan besteed ik het uit aan een kennis.