Ik zou een vrijstelling handhaven voor auto's van 25 jaar oud en ouder met enkele aanvullende regels. Importauto's van 25 jaar oud gewoon belastingplichtig maken, dat weert al die walmende mercedessen ( meest ingevoerde auto van de laatste tijd; mercedes 190..). Eventueel met een bepaling dat hij na een aantal jaar toch belastingvrij kan worden. Of een systeem dat je de auto minimaal een jaar op naam moet hebben voor hij belastingvrij wordt.
Ik heb contact gehad met de overheid toen men de km-registratie wilde invoeren. Werd na mijn bezwaarbrief werkelijk gebeld en gehoord, en gevraagd mee te praten bij argumentatie voor invoering. Toen ineens allemaal niet doorgegaan.
Dit is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal met één simpele regel op te lossen. Belasting betalen of straks km-kastje voor auto's die:
- Niet onder de oldtimer verzekeringen vallen!
Net als verzekeringen normen hanteren en ook controleren (via APK km-standen), niet meer dan 5000km per jaar en vermeld staan in de onafhankelijke
klassieker-bijbel die ook verzekeringen gebruiken.
Zo kan ook een jongere hobby auto als mijn 916GTV TB uitvoering die daar in staat, als klassieker gebruikt wordt ook vrijstelling krijgen. Norm voor die registratie is niet per definitie leeftijd maar zeldzaamheid en autohistory-industrie waarde ed.
Kwalmende MB200D's met als doel omzeilen betaling, ontspringen dan niet meer de dans als je er meer dan 5000km mee naar je werk gaat rijden. Ook een winter racer alfa Juul voor dagelijks gebruik gaat dan toch betalen (meer dan 5K per jaar)...eigenlijk ook terecht dan want dat heeft niets met 'bewaren' van erfgoed te maken.
Komt de korting terecht waarvoor hij bedoelt is hobby-rijders en verzamelaars.
Weinig en hobby gebruik, plus historywaarde = geen aanslag voor gebruik op de weg.
Destijds was de invoeringscommisie zeer geinteresseerd in mijn oplossing...