Sja, het boekje voor de amerikaanse 2000 uit 1974 zegt toch echt SAE 90 API GL5.
Het kan goed zijn dat ze het toen nog niet in de gaten hadden? Het kan ook dat ze het toen normaal vonden dat je een bak na 100.000 kilometer weg kon gooien? We zijn nu 37 jaar verder en de techniek heeft in ieder geval niet stilgestaan.
Als je wat googled over "api gl5 copper" kom je overal tegen dat veel GL5 olie slechter is voor je synchro's dan GL4. Er zit hetzelfde goedje in, maar wel 50% meer dan in GL4. Niet alle GL5 is slecht, maar als er niet expliciet duidelijk is dat de olie geschikt is voor versnellingsbakken met veel messing en brons er in, zou ik zelf het risico niet nemen. Ik weet bijvoorbeeld dat je voor veel Renaultbakken speciale Renaultolie moet nemen. Die speciale olie is GL4 en/of GL5 compatible, maar als je "gewone" GL4 of 5 in in die versnellingsbak giet, gaan je synchro's er aan.
Dat dit 37 jaar geleden niet bekend was is heel goed mogelijk natuurlijk. Het was mij nu ook nog niet bekend, dank voor de info.
(Iemand die zeker weet dat er messing synchro's in zitten overigens?)
Maar er moet natuurlijk nog steeds wel GL5 in, dat is voorgeschreven, wat zou je er anders in willen gooien?
Alleen moet je behalve op GL5 blijkbaar ook nog op die koper corrosie letten. Ik heb overigens via google niet snel heel veel kunnen vinden, wel deze
White Paper.
De onderzochte olien zijn allen GL5, de meeste synthetisch en een paar mineraal. Juist op de koper corrosie test een heel opvallend verschil: de synthetische corroderen nauwelijks, de minerale veel meer. Zou dit voor alle synthetische en minerale olie zo gelden? In de tabel zie je gelijk ook waar je op moet letten voor lage koper corosie: API MT-1of MIL-PRF-2105E.
Bijvoorbeeld Valvoline heeft een speciale versie olie:
High Performance GL-5 PC 75W-80
Speciaal ontwikkeld om aan de laatste Peugeot, Citroën en Renault specificatie-eisen voor handgeschakelde transmissies te kunnen voldoen.
Dat is wat je bedoelde met "renault olie"?
Ik ken wel een verhaal van, als ik het goed onthouden heb, renault overbrengingen waarin een bronzen wormwiel gebruikt wordt. Deze zouden gevuld moeten worden met speciale plantaardige olie.
Ik zal nu toch nog eens nakijken wat ik nu in de 1750 heb. Ik dacht dat het Valvoline 75W90 was, maar ik kan nu de juiste niet op de site vinden. De
80W90 GL-5 Plus is in ieder geval ook MT-1 en zou dus geschikt moeten zijn???