Bij Togi mag het, dat is een ikoon onder de Alfa miniaturenIk ben niet bepaald kapot van de inmiddels gedateerde handbouw prijs-kwaliteit verhouding van Gamma. Misschien ben ik verwend, maar de matige details als dikke raamstijlen, te platte etch grils, wat matige verhoudingen en afwijkingen tussen links en rechts kunnen me niet (meer) bekoren bij de prijzen die Gamma hanteerd. Al mogen we ze loven voor de originele keuzes.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Klinkt waarschijnlijk wat vreemd van iemand die alle afwijkingen en grove details voor lief neemt van Togi....
Tja, wat kost een Minichamps tegenwoordig? Begint bij 30 euro meen ik, maar voor zo'n ultieme ik-verslijt-m'n-klanten-voor-onnozel Top Gear 8c betaal je al gauw 40 euro of meer.
Minichamps: groot bedrijf met tig medewerkers en beschikkend over de modernste technieken en goedkope arbeid (hoewel dat voordeel in China langzaam wegebt). Minichamps modellen zijn gelimiteerd maar niet zeldzaam omdat de aantallen zijn afgestemd op de verwachte afzet.
Gamma: kleiner bedrijf, minder personeel, die foto-ets machine staat er nou eenmaal en overschakelen naar wat anders (handmatig beschilderen) is waarschijnlijk te kostbaar. Arbeid in Europa blijft voorlopig flink duurder dan daarbuiten. Gamma modellen tref je lang niet bij alle verzamelaars in de vitrine aan. Die exclusiviteit is voor mij een pré.
Dus 30-40 euro voor een Minichamps of 65-75 voor een (Simple) Gamma is voor mij niet direct een uitgemaakte zaak. Het hangt heel erg van het model af en hoe erg de foto-ets ellende is. Een volkomen platte grille of afstaande strips zijn voor mij wel de grote afknappers. Maar dat zijn vermijdbare fouten op een Minichamps net zo goed.