Bedankt voor je uitgebreide reactie, super!
Het lampje gaat wel eens aan op LPG, dus het lijkt me dat het in ieder geval werkt.
ja en ja. Soms lijkt het alsof hij geen LPG meer krijgt terwijl de tank nog (half)vol zit. SOms met optrekken en soms na een lange doordraaier of mini rotonde. Volgens de LPG boer was de pomp prima, is net ook nog gerepareerd en op druk getest. Echter hebben we ook een slechte stekker gevonden en die is gerepareerd. Helaas is het probleem gebleven. Of dat verband houdt met het inhouden echter .... ik zie het als 2 verschillende problemen want de motor draait goed, je rijdt 160 km/u en dan voel je hem gaan regelen. Bij het andere begint hij te bokken, te horten en te storen. Ik schakel dan over naar benzine en dan loopt ze weer als een naaimachientje en 2 minuten later doet LPG het ook weer goed. Hier is dus wel mee te leven, het inhouden vind ik vervelender want voor mijn gevoel moet ik steeds harder trappen om dagelijks mee te komen of eens als 'winnaar' uit de bus te komen terwijl hij een paar jaar geleden toch retesnel was en ik met 200 KM/u bij Groningen nog achter een Ferrari aan hing
Als het wel eens aangaat op LPG, zou je verwachten dat dat komt doordat het relaisblok van de LPI-installatie de benzineinjectoren niet netjes afschakelt. Dan worden ze wel afgeschakeld, maar wordt de ECU niet netjes een nep-injector (weerstand) er voor in de plek geschakeld. De ECU ziet dan een injector niet meer en geeft een storingsmelding.
Goed mogelijk. Ten tijde van de diagnose bij de LPG boer liep ze natuurlijk als een zonnetje .. dus daar is weinig uit gekomen. Deze wilde er andere bougies in hebben ....
De kans dat je bij een dealer iemand vindt die goed storing kan zoeken op deze manier is ook niet heel groot. Als die persoon er wel is, kost je dat ook een behoorlijk bedragje, want ze zijn maar zo een paar uur bezig met zoeken. Meestal betaal je niet voor de reparatie en de uren die daar voor staan, maar voor de diagnose en dan ook nog eens de reparatie. Met de uurtarieven van de dealer loopt dat snel op....
Dat is dus precies waar ik bang voor ben en tegenaan loop .. en momenteel moet ik even op de kleintjes letten, dus ALS een actie 300 euro kost, a la, maar dan moet het wel de juiste zet zijn en geen zinloze diagnose door één of andere jandoedel met de ballen verstand. Het lijkt ook vaak alsof interesseert het de monteurs niet .. je bent vervelend, je bent een zeur, de auto rijdt, dus ga gauw weg dan kunnen we koppelingen en draagarmen gaan vervangen. Dit is té moeilijk... Men heeft de training gedaan omdat het van de baas moest, maar verder vinden ze de elektronica maar vies. Persoonlijk is het mij eerder andersom, sleutelen is leuk als het de auto verbeterd, maar sleutelen voor regulier onderhoud zegt mij niks. ik zou liever met die computers om rommelen .. wat Stephan doet vind ik echt super!
Er zit inderdaad een sensor op de thermostaat. Zorg er voor dat je exact de juiste krijgt, want op de 16V TS zijn er minstens 2 verschillende geleverd die gewoon passen onderling. De weerstand/temperatuur van die dingen is niet gelijk onderling, dus de verkeerde sensor geeft een verkeerde, maar wel plausibele waarde door. Ik weet niet of ze op de fase3 weer een andere hebben gezet die misschien een ander stekkertje heeft, maar ik ben er op de fase1 en 2 al een keer ingetrapt, dus ik waarschuw maar even.
Dank. Deze sensor is dus niet alleen voor het metertje in het dashboard? Deze wordt ook door de computer uitgelezen? Ik meen dat bij de Nord blokken onderop een koperen bout zat met aansluiting voor temeratuur, maar nu ik er over nadenk, kan ook mte de olietemperatuur te maken hebben gehad. Ik denk dat ik hem hoe dan ook maar ga vervangen.
De lambdasonde bij de fase3 wordt na een minuut of twee al gebruikt, afhankelijk van hoe snel hij opgewarmd is. Tot die tijd wordt er gemengd op basis van de opgeslagen "long term fuel trim" waarde (die op LPG is vastgesteld, want daar rijd je normaal op) en de gegevens van de LMM en de KVS-sensor. Als een van deze dingen een afwijking vertoont, krijg je dit soort storingen bij koude motor.
Nou, als hij echt koud is, reageert ie anders dan inderdaad een 2 minuten later lijkt het .. eerst ging hij koud als de brandweer, maar nu vind ik hem juist weer extra sloom.
Zoals al gezegd, het kan werkelijk van alles zijn, van een hangende nokkenasversteller tot een lambdasonde die traag reageert, of een gascomputer die het mengsel verkeerd corrigeert, waardoor je auto op benzine te arm staat. Je kan evt. zelf uitlezen met een KKL interface en FiatEcuScan, of met Unidiag. FES kan meer, maar kost E50, Unidiag is gratis.
Mijn maat heeft volgens mij een laptop met KKL stekker en Unidiag, maar we werden geen wijs uit de waarden die we zagen. En met een andere LMM zagen we weer andere waarden terwijl hij precies gelijk liep. Hier kwamen wij dus niet mee verder, misschien een getraind persoon wel. Die FiatEcuScan is er ook gratis zie ik (
http://www.fiatecuscan.net ) dus zal hem die ook eens aanwijzen. Je moet vaak wel het juiste config bestandje hebben voor jouw model auto, of niet? Daar zaten we met Unidiag tenminste wel mee te prutsen en we hadden maar een paar smaakjes..
moeilijk allemaal ..