De bak die onder de 105 ligt, is relatief modern. Het verhaal "klassiekers hebben keringen en materialen die niet tegen moderne olie kunnen" gaat daar maar zeer beperkt op. Tegenwoordig hebben ze coatings op de tandwielen die toen nog niet gebruikt werden, maar voor z'n tijd is de 105bak zeer modern. Zeker als je bak al een keer gereviseerd is, kan je er van uit gaan dat de keringen die er in zitten prima tegen moderne olieen kunnen.
GL5 bevat niet perse meer zwavel dan GL4. De eisen aan GL4 of 5 zijn technische eisen. Die worden door oliefabrikanten opgelost door toevoegingen in de olie te doen. De meest gebruikte oplossing is een produkt wat zwavel bevat, maar dat hoeft dus niet perse. De olie die ik "renault olie" noem is daar een voorbeeld van. Ja, ik bedoel "geschikt voor Renault specificaties" en dat kan prima een olie zijn van een fabrikant die niet door Renault zelf in de bak gegoten wordt. Of deze olie ook geschikt zou zijn voor een 105 bak durf ik echt niet te zeggen, kijk vooral naar andere specificaties die deze olie ook heeft en kijk of die overeen komen met de specs die Alfa opgeeft.
Als er **W90 gespecificeerd wordt, is de olie in je bak op temperatuur vergelijkbaar met een basisolie die 90W dikte heeft. In de praktijk is een 80W90 olie net zo geschikt als een 75W90, mits alle andere specificaties identiek zijn dus. De 75W90 zal koud wat dunner zijn, dus in een kouder klimaat zou je makkelijker schakelen en minder brandstof verbruiken bij koude start. Ik durf zelf best een moderne volsyntheet in een oudere bak te gooien, zolang de viscositeit als de bak op temperatuur is maar klopt en de toevoegingen de koperhoudende delen in de bak niet aantasten. de white paper waar Stef33 naar toe linkt is goed leesvoer voor mensen die meer willen weten over hoe je een goede olie uit zoekt voor je bak. Als je die even snel doorspit en kijkt aan welke certificeringen je moet voldoen, kom je vast op een goede olie voor je bak. Maak je niet al te druk over keringen in je bak als die al een keer gereviseerd is. Als ie dat niet is, moet je na olie verversen even in de gaten houden of je bak niet gaat lekken. Dat zal je sowieso moeten doen, maar als hij ineens gaat lekken na vervangen, weet je dat je toe bent aan nieuwe oliekeringen.