Gebruikersavatar
Allemano
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 24, 2009 11:25
Locatie: Lago di Dulce

Kapotte waterpomp?

wo okt 05, 2011 16:53

Sinds vorig jaar heb ik een Bertone uit 73. Toen ik 'm kocht, nadat 'ie een paar jaar stil had gestaan, liep de watertemperatuurmeter tijdens het rijden langzaam op naar 80 graden. Nadat ik de olie heb vervangen, loopt de watertemperatuur snel op naar 80 à 90 graden. Ik zie niet direct een verband tussen de oliewissel en de oplopende temperatuur, maar wellicht heb ik het mis. De thermostaat is ondertussen vervangen en ik heb ook het contact van de sensor schoongemaakt en ingespoten met contactspray. De temperatuur blijft nog steeds snel oplopen. Ik ben niet echt technisch aangelegd, maar denk dat de waterpomp niet meer goed functioneert. Iemand een idee of dit klopt of is er wellicht iets anders aan de hand.

Zal me ook direct voorstellen. Ben Jeroen en woon in Zoetermeer. Vorig eindelijk een Alfa gekocht, was ik al jaren van plan maar heb nu een huis met garage :D en dat maakte het eindelijk van is gekomen.
'73 2000 GTV
'09 Mini One

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Kapotte waterpomp?

wo okt 05, 2011 17:00

Welkom!

Als je temperatuur niet boven de 90 graden op je meter komt lijkt me er niks aan de hand hoor.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Kapotte waterpomp?

wo okt 05, 2011 21:56

Je verhaal doet me vermoeden dat je thermostaat in eerste instantie open bleef staan, waardoor je motor maar langzaam op temperatuur kwam. Ondertussen is de thermostaat kennelijk weer fatsoenlijk gaan werken, want snel naar 80-90 graden is de gewenste werking en temperatuur. Bij twijfels, ga vooral bij een specialist langs die de 105 serie goed kent. Die kan gelijk je hele auto nakijken op dingen die na zo lang stilstaan misschien vervangen kunnen worden. Liever nu iets vervangen, dan zometeen nog meer stuk als vervolgschade.

Gebruikersavatar
Allemano
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 24, 2009 11:25
Locatie: Lago di Dulce

RE: Kapotte waterpomp?

do okt 06, 2011 15:34

Bedankt voor de reacties. Ben afgelopen zomer bij een specialist geweest en die heeft de auto nagekeken. Hij vond dat de temperatuur te snel opliep en heeft toen de thermostaat vervangen. Bleef daarna eigenlijk hetzelfde en hij wist niet wat het dan wel kon zijn. Omdat de temperatuur niet echt te hoog wordt (tijdens warme dagen in een file loopt 'ie nog wel iets verder op dan 90 graden, maar veel echt warme dagen hebben we toch niet :lol: ) verwacht ik niet dat het schadelijk is, maar als ik iets kan voorkomen dan graag.
Ik sprak iemand met een Porsche Boxster en die had iets vergelijkbaars en daarbij bleek de waterpomp kapot te zijn!

Ondanks het lange stilstaan, kwam ie zonder opmerkingen door de APK. Keurmeester merkte wel op dat de laatste APK toen al 3 jaar was verlopen :!:
'73 2000 GTV
'09 Mini One

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Kapotte waterpomp?

do okt 06, 2011 19:26

Als de temperatuur ook goed rond de 80 90 graden blijft bij langdurig hogere snelheden rijden is die waterpomp iig goed.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Kapotte waterpomp?

vr okt 07, 2011 01:45

Als de temperatuur ook goed rond de 80 90 graden blijft bij langdurig hogere snelheden rijden is die waterpomp iig goed.
Goede observatie. In z'n algemeenheid, het hangt ook af van waar die sensor zit in de auto. Bij de Nord motor in je Bertone zou ik moeten uitzoeken hoe de koeling precies loopt en waar de sensor zit, voordat ik iets zinnigs kan zeggen over hoe snel hij warm moet worden. Er zijn vast mensen die dit zo kunnen vertellen. Bij een Boxter is het kennelijk zo dat die sensor ook al iets aangeeft als er nog geen koelvloeistof rondgepompt wordt. Ik meen dat dat bij een nord niet zo is en dat er echt gepompt moet worden voor er warme koelvloeistof bij de sensor komt, maar zeker weet ik het niet.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Kapotte waterpomp?

vr okt 07, 2011 09:30

Goede opmerking Wizz: In dit geval is er dus wel sprake van een van een goede ciculatie omdat de temperatuur rond de 80-90 zit das prima. Als er in het geheel geen ciculatie zou zijn kun je idd twee kanten op. Indien het blok inwendig zou gaan staan koken bij gebrek aan ciculatie treedt er dus dampbelvorming op. De temp sensor zit boven de kop in het inlaatspruitstuk. Dit kan dus ook tot gevolg hebben dat de sensor in de damp ipv de vloistof komt te hangen en dat zou wel eens een lagere/geen aanwijzing op de meter kunnen geven in plaats dan dat hij nog in de vloeistof blijft.
In dit geval is de aanwijzing ok en blijft dat ook, dus mag je veronderstellen dat de circulatie( waterpomp) iig goed is.Het kan wel zijn dat de algehele tempo bij warme motor te hoog blijft, maar dan is het tijd om de radiateur eens te bekijken op capaciteit/doorstrooom. Niet zelden zijn ze behoorlijk inwendig vervuild.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Kapotte waterpomp?

vr okt 07, 2011 12:11

Was mijn gedachte ook een beetje.

Ik heb veel problemen gehad met lucht in het waterstuk van het inlaatspruitstuk, dit kwam door foute aansluiting incl radiatordop en achteraf ook een versleten waterpomp die niet voldoende druk meer maakte (maar het wel nog een beetje deed).

De sensor lag half in het water, half in de lucht en dit schommelde nog wel eens. De temp die hij dan aangeeft is net boven de 50 tot 60 graden. Het gedrag met lucht is ook veel meer alsof de thermostaat kapot is. Gasgeven zorgt voor lagere temp omdat de watermpomp meer druk levert en hierdoor het niveau in het spruitstuk stijgt. Al met al lijkt dit niet op de beschrijving van de topicstarter. Versleten waterpomp zal overigens zeker zorgen voor een hogere temperatuur. Ik heb nu een nieuwe en nu blijft alles flat-out op 80 graden met de setup zoals alles hoort te zijn. Zelfs vol vermogen met 30 graden buiten geen verschil.

Ik denk dat het zich echt loont radiator/circuit eens te spoelen. Ik was zelf erg verbaasd over de hoeveelheid sludge die je tegenkomt en die ook uitzakt na lange stilstand (bij mijn auto 12 jaar). Daarbij is de koelvloeistof gewoon troebel en niet meer blauw. Check ook even de bovenkant van de binnenkant van de radiator. Hier wil nog wel eens wat smurrie zitten als de koppakking een beetje begint te lekken. Dit betekent zeker even spoelen, dan kijken hoe hij het doet.

Edit, Wizz; sensor zit boven in het spruitstuk vlak voor de thermostaat.
Bert en Juul

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Kapotte waterpomp?

vr okt 07, 2011 15:44

Moderne koelvloeistof (groen/blauw) heeft een "levensduur" van 2 jaar of 40.000 km. Rode zit op 3 jaar/60.000. Dit zijn getallen die tenminste door veel fabrikanten aangehouden worden, of iets in die buurt. De hoeveelheid sludge en oxide die er ontstaat als je het er langer in laat zitten is groot, dus ik zou zorgen dat ik niet te ver achter ga lopen met het verversen van de sapjes. Het is het behoud van je hele koelsysteem en cylinderkop.

Gebruikersavatar
Allemano
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 24, 2009 11:25
Locatie: Lago di Dulce

RE: Kapotte waterpomp?

za okt 08, 2011 11:29

Koelvloeistof heb ik vervangen en het systeem doorgespoeld, maakte geen verschil. Geen sludge of iets dergelijks, koppakking lekt wel een beetje olie naar het koelsysteem maar dat was al zo. Op zich vind ik het prima als de temp tussen de 80 en 90 zit. Alleen was de temp eerst 80 en bleef 80, en de opmerking van een specialist dat de temp wel erg snel oploopt, daardoor kreeg ik het idee dat er waarschijnlijk toch iets niet helemaal goed zit. Hoe het gewoon in de gaten, mocht de temp toch verder gaan oplopen laat er wel weer een keer naar kijken of maak er weer een topic van :D
'73 2000 GTV
'09 Mini One

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Kapotte waterpomp?

za okt 08, 2011 11:46

Een beetje mosterd na de maaltijd omdat je de koelvloeitstof al hebt ververst maar Kroon Oil (Nederlands product! 8) ) heeft een lekkere Long Life koelvloeistof speciaal voor alu motoren.

Even uit het hoofd is het SP 12

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... ant-sp-12/
Coolant SP 12 is specifiek afgestemd op gebruik in motoren/radiateurs die van lichtmetalen als aluminium, magnesium of hun legeringen zijn gemaakt.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Kapotte waterpomp?

za okt 08, 2011 13:27

Ik zit even wat door te klikken op de kroon website en SP-14 staat bij dat het "het hele leven van de motor" mee zou moeten gaan. Zouden ze daar ook de brievenbusjes mee bedoelen? 40+ jaar vind ik wel wat lang voor koelvloeistof. ;) Ook dat is speciaal voor lichtmetaal in de motor en radiator, dus misschien is het de SP-14 die je bedoelt Zaagmans?

Gebruikersavatar
Allemano
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jun 24, 2009 11:25
Locatie: Lago di Dulce

RE: Kapotte waterpomp?

zo okt 09, 2011 11:25

Zag dat zowel de SP-12 als de SP-14 het hele motorleven meegaat :shock: Wellicht kan ik het een volgende keer gebruiken.
Heb nu van MPM een LongLife coolant gebruikt (G12+), zal wel vergelijkbaar zijn en ook een heel motorleven meegaan.Zou je dus alleen, indien nodig, moeten bijvullen.
'73 2000 GTV
'09 Mini One

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Kapotte waterpomp?

zo okt 09, 2011 11:53

IMHO geloof ik niet dat zoiets een leven lang meegaat. 2 jaar is wat aan de korte kant, denk dat de vloeistof meer verouderd door gebruik dus veel kilometers of langdurige stilstand.

Het kost de wereld niet, dus geregeld vervangen is echt geen slecht idee, spoel je gelijk het beetje sludge ui dat altijd wel ontstaat door zweten naar het circuit toe.

Grtz

By the way, ik rij dus met Halfords spul en vul bij met wat ik kan vinden bij de pomp. Heb zelfs een tijd op condenswater gereden van de ontvochtiger in de garage. Kwam goed uit toen het circuit lekte.
Bert en Juul

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Kapotte waterpomp?

zo okt 09, 2011 16:18

By the way, ik rij dus met Halfords spul en vul bij met wat ik kan vinden bij de pomp. Heb zelfs een tijd op condenswater gereden van de ontvochtiger in de garage. Kwam goed uit toen het circuit lekte.
Dan hoop ik dat je wat geleerd hebt van deze thread. Halfords spul hoeft helemaal niet slecht te zijn, maar ik zou wel even kijken wat voor kwaliteit het werkelijk heeft, het kan maar zo meevallen, maar wat als het bocht blijkt te zijn?

Terug naar “Algemene Technische vragen”