Er valt nog een behoorlijke inhaalslag te maken qua nieuws. De al eerder geroemde Miniatura Nieuwsbrief van Fer biedt daarvoor een mooi handvat.
In Italië is de Collezione del Centenario Alfa Romeo van Quattroruote/Hachette beëindigd. Er is een parallel met de grote viering van vorig jaar in juni in en rond Milaan: niet te missen, maar organisatorisch een rommeltje. Met de SZ is eindeloos geschoven en uitgesteld. Er zaten hele leuke keuzes tussen, maar ook enkele volkomen overbodige modellen. De distributie was problematisch, de kwaliteit van met name de lak verschilde per exemplaar en was soms ronduit slecht.
De laatste drie modellen:
Een helderblauwe 159 V6 Q4 met aardig motordetail. Tja, de kleur? Ik kan me niet herinneren die ooit op een 159 te hebben gezien, maar misschien heb ik niet goed opgelet.
Wat Marchionne wil doet Hachette al lang: gewoon een ander merkje er op plakken. Het model is eigenlijk een
Motorama
Eerste model in de reeks was een rode Duetto. De opvolger, de coda tronca is er nu ook, in donkerblauw:
Verscheen eerder al
in het donkergroen bij Fabbri/Quattroruote.
En de allerlaatste is zo'n voorbeeld van overbodigheid. Iedereen die een 1:24 model van de 156 wil heeft er al één. De grap (lees: misser): het heet een 156 JTD te zijn, maar onder het motorkapje ligt een plastic zescildindertje.