hmm, als je de tik al hoort is het eingelijk al te laat om nog olie te verversen he?
groeten menno
Nou, op het 33clubforum staat in een topic een verhaal van een 33 rijder die als het blok begon te tikken de olie verving waarna de tik weg was. Weet natuurlijk niet hoe hard zijn blok tikte maar het is het proberen waard natuurlijk.
Maar eerst maar eens het uitlaatspruitstuk controleren en dan verder kiekn.
Heel zacht tikken, maar wel hoorbaar met gas geven. Heb ik gehad. Olie wisselen + filer natuurlijk. En proberen schoon te spoelen. Heeft bij me gehlopen, rij al weer 5 jaar zonder problemen, was echt wel tikken, duidelijk luider dan de injectors in elk geval, dat wil zeggen zorgwekkend, maar wel nog mee te rijden zonder problemen, alleen tikken (bij hoge toerenjtallen hoorde je het niet, werd het geluid overstemd). Olie had er veel te lang op gezeten en was erg dun, waterig zelfs, geen idee waarom, nl geen lekkage of extreem olieverbruik. Als de auto lang staat (uitlopen olie), was het daarna ook lange tijd kort hoorbaar na starten, dan weer weg. Dit is nu bij mij zelfs helemaal weg. Ik heb hem toen op volle toeren gedraaid met nieuwe olie (warm), zo is het er geleidelijk uit gegaan. Maar goed, kan ook het einde zijn natuurlijk, maar net wat het euvel is. Het was een 16 V bij mij, misschien heb je er wat aan. Mijn conclusie: nieuwe rijden is niks echt voor een 33.........
Voorgaand antwoord lijkt dus bij mij het geval te zijn geweest:
schone olie er in kan ook helpen voor je hydraulische stoters, die kunnen verstopt raken door vervuilde olie.
dan stellen ze zichzelf niet bij om het zo maar te noemen, en dan tikt het ook