De informatie die ik over de motronic M1.7 in de 164 en de foutcodes heb, is de volgende. Deze info komt allemaal uit de examiner software, dus ik ga ervan uit dat dit klopt.
Wat betreft de Motronic M1.7 (er is geen ML1.7) wordt er voor de 164 V6 geen onderscheid gemaakt tussen de 24V en de 12V wat betreft diagnose. Er zijn alleen 2 verschillende versies met als onderscheid wel of niet een startblokkering.
De foutcodes voor deze versies zijn gelijk en als volgt:
Code: Selecteer alles
X=0x01 Control unit faulty
X=0x1C Lambda sensor
X=0x0A Lambda sensor integrator
X=0x07 Air flow meter
X=0x2D Water temperature sensor
X=0x2C Air temperature sensor
X=0x0C Throttle potentiometer
X=0x25 Battery voltage
X=0x04 Idle actuator opening winding
X=0x02 Idle actuator closing winding
X=0x09 Vehicle speed sensor
X=0x55 Conditioner input
X=0x1F Injector group 1
X=0x20 Injector group 2
X=0x22 Evaporation control valve
X=0x03 Fuel pump relay
X=0x15 Compressor control
X=0x0F Failure lamp
X=0x0D Automatic transmission input
X=0x8F Knock sensor interface
X=0x80 Knock sensor 1
X=0x82 Knock sensor self-adaption
X=0x81 Knock sensor 2
X=0x08 Phase sensor
X=0x0B Final PWM for throttle potentiometer**
X=0x64 ECU power drivers
X=0xC8 Electronic key
Wat betreft foutcodes voor andere modellen bij Alfa met het kwp71 protocol, lijkt het bij alle modellen die ik tot nu toe bekeken heb, dat de foutcodes toch wel allemaal gelijk zijn, afgezien van enkele kleine nuance verschillen in manier waarop iets beschreven wordt en soms verschillen in cilinder nummers voor 4 en 6 cilinders.
Bijvoorbeeld ook foutcode 0x0D, dit kan 'Torque reduction 1' of 'Automatic transmission input' worden genoemd, maar komt op hetzelfde neer.
Foutcode 0x81 is dus wel degelijk voor een van de knock-sensors.
Waar wel verschil in kan zitten bij de foutcodes is de betekenis van de extra bytes aan informatie die worden meegezonden.
De extra infobytes bij deze foutcode geven het volgende aan. Voor de 'state' en 'type' wordt niet alles verklaard in de examiner maar in dit geval lijken de waarden te betekenen ''Signal not feasible' en 'Present'. Condition1 staat voor het toerental waarbij een factor 40 genomen moet worden en condition2 staat voor de motortemperatuur (met ook een omrekenfactor).
Wat je ziet met condition1, dat deze 4 of 5 is, wat dus staat voor 160 tot 200 toeren, is wel vreemd!! Dat zou betekenen dat de foutcode alleen ontstaat bij starten of uitzetten van de motor, klopt dat? Als je de foutcodes reset terwijl de motor loopt komt deze foutcode dan nog terug, terwijl de motor nog loopt?
Groeten, Sander.