Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: 75ts Cup in 2012

ma okt 17, 2011 09:54

Ja, puntje voor jou Walter.

Kijk naar de Mazda's:
Ik was dit hele weekend op het circuit met ondersteunende taken voor mijn maatje die erin rijdt en voor Mazda een auto runt.
Gezellige boel, leuke hospitality tent met drankjes en eten, terwijl de deelnemers er voor DNRT-geld aan mee kunnen doen.
Standaard auto => andere dempertjes, kooitje, velgjes met Toyo's en alle verplichtte spulletjes erop en gaan met die 30 wagentjes...
En wat een lol en strijd in het gehele veld....

Zo'n organisatie trekt rijders, ongeacht het merk auto het ook is.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 17, 2011 10:15

Persoonlijk denk ik dat een MX-5 Cup veel meer mensen zal aanspreken dan een willekeurige Alfa Cup. Waarom?

1) MX-5 = RWD én zeer ruim beschikbaar op de markt. Bij Alfa is het óf zeer ruim beschikbaar op de markt, óf RWD.
2) MX-5 heeft de reputatie ongecompliceerd en betrouwbaar te zijn. Alfa heeft de omgekeerde reputatie. Of één, geen of beide reputaties terecht zijn in een race-situatie en of een MX-5 seizoen per definitie minjder begrotelijk is dan een Alfa-sezoen weet ik niet, maar het zal juist veel aspirant-coureurs die niet willen sleutelen doen besluiten om voor de MX-5 te gaan.

Gevoelsmatig zou ik denken dat je eerst al Alfist moet zijn om in een Alfa-cup te racen, en dat je voor de MX-5-cup eerder een 'zwevende kiezer bent'.

Om dan een cup met een aardig veld op te zetten voor een 75TS is misschien moeilijk en ik denk dat een 2.0 16v-cup zeker meer kans heeft, al is het maar vanwege het grote aanbod aan goedkope basisauto's. Punt is dat je dan wel je publiek moet zien te bereiken en er van moet zien te overtuigen dat een Alfa niet per se duur is en dat FWD niet per se vervelend is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 17, 2011 11:30

Swift-cup, Clio-cup, Yaris-cup, 147-cup, 156-cup, Megane-cup, AX-cup, e.d.

Allemaal leuke klasses om te kijken of gekeken te hebben...

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma okt 17, 2011 12:39

Dat zijn toch echt Cup`s van een heel andere orde geweest, met running costs van zeker 40.000 euro per seizoen! (incl. auto dan natuurlijk). Niet te vergelijken en was semi-professioneel. De TS Cup is een low budget hobby klasse. Ik heb het al vaker gezegd maar ik denk niet dat je goedkoper kunt rijden, behalve dan in de 360 geen Modena klasse. Ook niet in de MX5 cup. Het probleem zit hem in 2 dingen: er zijn gewoon te weinig mensen die uberhaupt in een Alfa willen racen, de spoeling is gewoon te dun. Ten 2e: wat Walter al aanhaalt: mensen willen gewoon te veel poespas, het moet allemaal veel vermogen hebben, grote remmen enz. Dat is jammer want de meeste mensen halen er toch niet uit wat er in hun auto zit, het vermogen en de grote remmen zijn dus nodig om de boel te maskeren. Met als resultaat weer super dure auto`s aan de start. Daarom was dus de TS Cup opgestart om met gelijkwaardig materiaal tegenelkaar te strijden. En om de kosten laag te houden. Racen kost altijd geld maar je kunt met een paar aanpassingen aan een straat 75 TS echt al mee doen in de Cup en als je een beetje kunt sturen ook vooraan meerijden. Hoeft geen duur onderstel onder, heb ik ook niet. Ik rijdt dit seizoen gewoon met standaard torsieveren en Bilstein dempers. Gaat perfect, zelfde rondetijden (2.09) als vorig jaar met Intrax. Maar goed, feit blijft dat er wel mensen zijn met plannen om mee te doen maar dat het er meestal niet van komt helaas. Ik weet zeker dat je met een auto of 10 in de Cup heel veel plezier kunt hebben als ze een beetje dezelfde rondetijden rijden, dan hoef je echt niet 2,04 te rijden om ook lol te hebben. Een goed voorbeeld van een geslaagde klasse vind ik altijd nog de Aprisco Cup (BMW E36 325). Strak reglement, volle startvelden (meestal een auto of 25) en spectaculaire races! Zo zou het moeten maar is helaas met Alfa`s nooit te realiseren ben ik bang.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 75ts Cup in 2012

ma okt 17, 2011 13:02

Zo zou het moeten maar is helaas met Alfa`s nooit te realiseren ben ik bang.
Dat vrees ik ook. Uiteraard ben ik zelf medeschuldig, want een nagenoeg afgebouwde Cupracer staat hier al klaar, maar komend seizoen is te vroeg voor me, vooral qua budget. Dat zal voor meer mensen gelden, en dan komt het feestje niet van de grond. De groep mensen die met een Alfa wil racen is gewoon klein, jammer maar helaas.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 17, 2011 13:12

Dat zijn toch echt Cup`s van een heel andere orde geweest.
Jawel, alleen maar om aan tegeven dat je met fwd ook wel lol kunt hebben als de autootjes allemaal enigzins gelijk zijn.

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

ma okt 17, 2011 13:52

Maar goed, wie blijft er rijden in de TS Cup?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Alfa Nord
Guru
Guru

ma okt 17, 2011 13:59

Jawel, alleen maar om aan tegeven dat je met fwd ook wel lol kunt hebben als de autootjes allemaal enigzins gelijk zijn.

Vast wel maar dat is voor mij geen optie. Zit tussen de oren en gaat ook niet veranderen :lol:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 17, 2011 14:13

Vast wel maar dat is voor mij geen optie. Zit tussen de oren en gaat ook niet veranderen :lol:
Punt is dat je dan wel je publiek moet zien te bereiken en er van moet zien te overtuigen dat een Alfa niet per se duur is en dat FWD niet per se vervelend is.
Dat bedoel ik dus :lol:

En meer on topic: volgend jaar voor mij dus (nog) geen TS cup. Wel trackdays, ijs en weder dienende, maar dat is een ander verhaal.

Alfa Nord
Guru
Guru

ma okt 17, 2011 14:18

Zoaks ik al eerder zei, ik wil best nog wel een seizoen meerijden mits er een beetje opkomst is. Ik heb de auto toch, verkopen kan altijd nog. Ik kan er halverwege het seizoen altijd nog een andere motor inbouwen mocht het niet lopen. Maar dan moet Marc eigenlijk ook nog een keertje meedoen. Die is nu een beetje klaar met de TS blokken wat ik me voor kan stellen na zijn pech dit jaar maar het is in mijn optiek toch echt pure pech. TS blokken zijn namelijk zeer betrouwbaar gebleken, ik heb zelf in de afgelopen 2 seizoenen niet 1 keer een motor probleem gehad, behalve dan dat mijn motor in Zolder door schuim uit een blusser overleden is. Dat was een blok met 3Ton op de klok, zo uit een donor auto gehaald, liep super. Huidige blokje ook zo uit een donor auto, niet open geweest, niks aan gedaan behalve olie ververst. Ding loopt als de brandweer, vraag maar aan DJ, ik kwam hem in Spa heuvel op (Kemmel) steeds fluitend voorbij (wel in 4e versnelling) terwijl hij Eau Rouge sneller door kwam :lol: DJ heeft ook nog een kortere eindoverbrenging. Dus als Marc nu eens een fris blokje heeft en geen pech meer heeft wil hij vast nog wel een seizoen meedoen. Als jij ook weer een fris blokje hebt gevonden Pieter ga je toch ook weer meedoen? Blokje kost rond 350 euro en dan kun je weer een seizoen meedraaien. Is goedkoper dan je huidige blok uitelkaar halen en repareren!
Laatst gewijzigd door Alfa Nord op ma okt 17, 2011 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 17, 2011 14:28

TS blokken zijn namelijk zeer betrouwbaar gebleken!
Kunt er een compressor op zetten en ermee gaan racen, dan nog blijft ie het doen :wink:

Bram
Newbie
Newbie

ma okt 17, 2011 15:32

Ik was van plan dit jaar al mee te doen, maar mijn auto is nog steeds niet af.
Zodra hij aan de reglementen voldoet wil ik meteen meerijden

Alfa Nord
Guru
Guru

ma okt 17, 2011 16:32

Heb je de kooi er al in Bram?

Bram
Newbie
Newbie

ma okt 17, 2011 16:57

Die staat er nu los in, de steunplaatjes moeten nog gelast worden

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

ma okt 17, 2011 18:13

Als jij ook weer een fris blokje hebt gevonden Pieter ga je toch ook weer meedoen?!
Een fris of opgefrist blokje komt erin en als er genoeg mensen in de TS Cup gaan rijden, ben ik zeker weer van de partij. Sowieso blijf ik met deze 75 rijden.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Terug naar “Racen - Algemeen”