Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Storingscode klopsensor

zo okt 16, 2011 16:45

Motorcode van mij is 64305, productiedatum 6 mei 1994.

---
Eric

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Storingscode klopsensor

zo okt 16, 2011 18:45

Aha, dat maakt een en ander duidelijk. Dat is een versie die volgens mij nog een verdeelkap en 1 bobine heeft? Er zit wel een Motronic M1.7 op volgens de documentatie.

In ieder geval zit de thermostaat nog aan de distributiekant, toch?

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Storingscode klopsensor

zo okt 16, 2011 21:02

Blokje ziet er zo uit:

Afbeelding

Ik zie nu trouwens dat de gasklepsensor hier al verkeerd aangesloten was, is dus niet mijn fout geweest want de foto is van vorige eigenaar.

---
Eric

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Storingscode klopsensor

zo okt 16, 2011 22:31

Dat scheelt dan weer, hoef je jezelf niet schuldig te voelen. :P
Ik zie een verdeelkap op de voorste cylinderbank, onder die zwarte kap rechts op de foto. Ook een thermostaataansluiting links op de foto, bij de distributie. Ik had eigenlijk verwacht dat hier nog een ML4.1 op zou zitten, maar het is kennelijk al een M1.7

Merk je nou verschil, met alles volgens de ECU in orde en netjes aangesloten?

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Storingscode klopsensor

zo okt 16, 2011 22:56

Verschil was voor mij niet of nauwelijks te merken, maar heb er ook maar een paar dagen in gereden met de stekkers verkeerd om. Het zou kunnen dat hij wat vlotter oppakt als je het gas flink intrapt, maar het is zeker geen wereld van verschil.

Ontsteking heb ik me nog niet in verdiept eerlijk gezegd, maar ik dacht niet dat er een verdeler op zit en zeker geen losse bobine. Volgens mij is het zo'n ontstekingsblok met 3 ingebakken bobines.

---
Eric

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Storingscode klopsensor

ma okt 17, 2011 07:10

Nu ik hem opzoek zie ik dat er inderdaad onder die grote zwarte kap een bobineblok hoort te zitten en geen verdeelkap. Nou wordt ik benieuwd of die kap ook op een 155 gaat passen. :)

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Storingscode klopsensor

za okt 22, 2011 09:46

De informatie die ik over de motronic M1.7 in de 164 en de foutcodes heb, is de volgende. Deze info komt allemaal uit de examiner software, dus ik ga ervan uit dat dit klopt.

Wat betreft de Motronic M1.7 (er is geen ML1.7) wordt er voor de 164 V6 geen onderscheid gemaakt tussen de 24V en de 12V wat betreft diagnose. Er zijn alleen 2 verschillende versies met als onderscheid wel of niet een startblokkering.
De foutcodes voor deze versies zijn gelijk en als volgt:

Code: Selecteer alles

X=0x01 Control unit faulty X=0x1C Lambda sensor X=0x0A Lambda sensor integrator X=0x07 Air flow meter X=0x2D Water temperature sensor X=0x2C Air temperature sensor X=0x0C Throttle potentiometer X=0x25 Battery voltage X=0x04 Idle actuator opening winding X=0x02 Idle actuator closing winding X=0x09 Vehicle speed sensor X=0x55 Conditioner input X=0x1F Injector group 1 X=0x20 Injector group 2 X=0x22 Evaporation control valve X=0x03 Fuel pump relay X=0x15 Compressor control X=0x0F Failure lamp X=0x0D Automatic transmission input X=0x8F Knock sensor interface X=0x80 Knock sensor 1 X=0x82 Knock sensor self-adaption X=0x81 Knock sensor 2 X=0x08 Phase sensor X=0x0B Final PWM for throttle potentiometer** X=0x64 ECU power drivers X=0xC8 Electronic key
Wat betreft foutcodes voor andere modellen bij Alfa met het kwp71 protocol, lijkt het bij alle modellen die ik tot nu toe bekeken heb, dat de foutcodes toch wel allemaal gelijk zijn, afgezien van enkele kleine nuance verschillen in manier waarop iets beschreven wordt en soms verschillen in cilinder nummers voor 4 en 6 cilinders.
Bijvoorbeeld ook foutcode 0x0D, dit kan 'Torque reduction 1' of 'Automatic transmission input' worden genoemd, maar komt op hetzelfde neer.


Foutcode 0x81 is dus wel degelijk voor een van de knock-sensors.

Waar wel verschil in kan zitten bij de foutcodes is de betekenis van de extra bytes aan informatie die worden meegezonden.

De extra infobytes bij deze foutcode geven het volgende aan. Voor de 'state' en 'type' wordt niet alles verklaard in de examiner maar in dit geval lijken de waarden te betekenen ''Signal not feasible' en 'Present'. Condition1 staat voor het toerental waarbij een factor 40 genomen moet worden en condition2 staat voor de motortemperatuur (met ook een omrekenfactor).

Wat je ziet met condition1, dat deze 4 of 5 is, wat dus staat voor 160 tot 200 toeren, is wel vreemd!! Dat zou betekenen dat de foutcode alleen ontstaat bij starten of uitzetten van de motor, klopt dat? Als je de foutcodes reset terwijl de motor loopt komt deze foutcode dan nog terug, terwijl de motor nog loopt?

Groeten, Sander.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Storingscode klopsensor

za okt 22, 2011 10:39

Bij starten kan het zijn dat de startmotor "rinkelt". Dat kan dan een resonantie in het blok geven, waardoor de klopsensor denkt dat het pingelen is.

Als er geen ML1.7 is, heeft Stephan iets fout op z'n website staan.

Ook in de examiner kunnen fouten staan, maar je zou verwachten dat ze die in de latere revisies wel redelijk onder controle hebben.

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Storingscode klopsensor

za okt 22, 2011 10:43

Ha Sander,

Bedankt voor de lijst, erg fijn om deze te hebben!

De foutcode zat er direct na het starten in, dus die rpm aanduiding zou best kunnen kloppen. Hij is nu nog steeds weg gelukkig; ik kan binnenkort wel eens opwekken en kijken wat er met condition1 gebeurt als ik hem al draaiend reset, maar voorlopig ben ik blij dat ik dankzij jouw tool de oorzaak heb kunnen vinden!

---
Eric

Terug naar “Algemene Technische vragen”