wim V8
Advanced Member
Advanced Member

RE: De politie...

di okt 25, 2011 16:54

Probleem bij de basis aanpakken.
Dus bij de pomp eerst betalen dmv pin, of met echte cash dmv een flappenslikker alá italie.
Ben je toch klaar, simpeler kan t niet.

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

di okt 25, 2011 17:11

Dan mag de politie straks achter flappenslikkerkrakers aan. En die gedragen zich vast voorbeeldig in het verkeer.

Sorry voor het cynisme, maar er is een grote groep mensen die gewoon pakken wat ze pakken willen en zich niet laten corrigeren. Maak je het één onmogelijk, dan richten ze zich op het volgende.

Verder zijn pomphouders afhankelijk van al die bezoekers in de shop, ze verdienen meer aan de broodjes, rolletjes King, Playboys en ruitenwisservloeistof dan aan de brandstoffen.

Maar dat terzijde allemaal, het ging hier over de legitimiteit van het middel filefuik.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

di okt 25, 2011 21:20

Ik lees hier toch wel dingen waar ik het niet zo heel erg mee eens ben. Natuurlijk zijn de daders de eerste verantwoordelijken waar het het ongeluk betreft. Maar dat sluit de verantwoordelijkheid die de politie heeft bij het afwegen van het risico natuurlijk niet uit! Die verantwoordelijkheid is er net zo goed. En dan kan je zeggen dat er vaker files staan in Nederland, maar deze file is ten eerste onverwacht op de betreffende locatie en tijd en ten tweede stuur je er een vluchtende crimineel op af die ik weet niet hoe hard rijdt. En waarvan je niet weet wat hij gaat doen wanneer hij in de val zit. Hij heeft tenslotte al politiewagens geramd, dus wie weet wat hij nog meer gaat doen als hij nergens meer heen kan. Dat zijn allemaal dingen waar je als politie rekening mee moet houden als je zo'n beslissing neemt en wat dat betreft vind ik de kwalificatie "menselijk schild" nog niet eens zo heel erg ver gezocht. Daarbij schijnen er alternatieven te zijn die een stuk minder gevaar voor het publiek met zich meebrengen, zoals de inzet van helikopters en spijkerbanden over de weg leggen.

Ik zeg daarmee niet bij voorbaat al dat de politie schuldig is, maar wel dat er wel degelijk een reden is om er een grondig onderzoek aan te besteden.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 25, 2011 21:37

en de daders zelf staan dankzij de slappe rechters met een paar dagen weer op straat... lekker voor de politie die de mantel uitgeveegd wordt etc...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Dinky Boy
Miniaturista

Re: RE: De politie...

di okt 25, 2011 21:46

(...) Maar dat sluit de verantwoordelijkheid die de politie heeft bij het afwegen van het risico natuurlijk niet uit! Die verantwoordelijkheid is er net zo goed. (...) Ik zeg daarmee niet bij voorbaat al dat de politie schuldig is, maar wel dat er wel degelijk een reden is om er een grondig onderzoek aan te besteden.
Dat zal ook niemand bestrijden lijkt me, maar de eerste reacties alsof de politie iets volkomen idioots had gedaan waren nogal voorbarig.

Met een filefuik haal je ook dit soort tuig van de straat *). Wat denk je, stopt zo'n figuur wel als hij een voetganger ondersteboven rijdt?

De reacties tijdens de discussie in de Tweede Kamer over het A2-voorval waren al een stuk gematigder.

*) waarbij ik overigens een tikkeltje onpasselijk wordt door het gekleurde praatje van vd Toorn

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 25, 2011 21:55

aangetoond dus dat er goede ervaringen zijn met creeren van een file. maar dan gaat het mis en dan is er ineens van alles mis mee... zo typisch nederlands....Iedereen die het zo goed weet had moeten ageren toen die Porscherijder op dezelfde manier gepakt werd...maar toen hoorde je ze niet denk ik (heb het niet meegekregen destijds moet ik eerlijk bekennen..). snap steeds beter dat er voor gekozen is trouwens. Zoooo makkelijk om achteraf te oordelen. Was het goed gegaan had iedereen het een prima middel gevonden... :?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 25, 2011 22:04

Inderdaad!

Afbeelding
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: De politie...

di okt 25, 2011 22:29

Ik kan hier een compleet boekwerk aan wijden, 'het wel en wee' van de politie. En iedereen kan gegarandeerd een hoofdstuk bijdragen. Gaan we niet doen. Waar ik wel bij stil wil staan zijn de gebeurtenissen van afgelopen zondag. Het (op)pakken van een benzinedief loopt zodanig uit de hand, dat het een leven kost. Een vader, een zoon, een broer, hoe dan ook...een onschuldige niets vermoedende burger beroofd van het leven. Nu waren het de benzinedieven die op de vlucht waren, maar het had net zo goed een niet oplettende weggebruiker kunnen zijn, welke achterop de plots ontstane file rijdt.

Waar ik met dit topic naar toe wil, wat vinden jullie van filefuiken?? Jouw leven in de waagschaal om boeven te vangen? Mijn mening: banaal en bovenal not done. Er moet vast en zeker wel een effectievere methode te bedenken zijn om boeven in te lijven dus waarom onschuldige burgers betrekken hiermee? In dit geval had een volgauto/burgerauto ingezet kunnen worden om de benzinedieven aan te houden op het moment dat ze stilstonden aan de verkeerslichten en geen kant meer opkonden of aankwamen bij de plaats van bestemming. Waarom kiezen voor deze opzichtige manier van achtervolgen met alle gevolgen van dien??

Lees ook het negatief advies: Negatief advies in de wind geslagen!
En als er daadwerkelijk een file staat, er een ongeval is of als er een brug openstaat ???.

Benaderen we de zaak niet van de verkeerde kant???
Tuurlijk is een benzinedief geen dode waard,NOOIT, maar is het dan beter om de benzinedief ter plekke te elimineren? Kan hij geen schade meer aan derden toebrengen......De vingers wijzen in dit geval duidelijk de verkeerde kant op, maar ja, tis NL he.. :cry:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 25, 2011 22:34

Vooropgesteld dat het verschrikkelijk is wat is voorgevallen afgelopen zaterdag is wijzen met het vingertje naar de politie niet echt aan de orde hier volgens mij.
Tuurlijk je kunt op basis van wat er nu (achteraf is t mooi wonen tenslotte) bekend is je vraagtekens zetten bij de toegepaste actie, die zowiezo geen schoonheidsprijs verdient en mi ook niet in verhouding staat tot het gepleegde feit.

Maar wat er volgens mij mis is in de BV Nederland is het geitenwollensokken rechtssysteem.

Wat hier eerder al genoemd wordt, de politie mag niet eens echt corrigerend optreden zelfs al zouden ze dat willen. Die dienders zitten ook niet te wachten op een schorsing financiele sanctie of erger vanwege een claim die door een voormalige verdachte wordt neergelegd vanwege 'mishandeling' oid dus die kijken wel uit om een stap harder te lopen dan eigenlijk mag van het boekje.Logisch.

Nee waar de wortel van het kwaad schuilt is het feit dat er geen straf van enig aanzien tegenover zulke rottigheid staat...
Iets gestolen, ingebroken? Foei, niet meer doen hoor, nah u hoort nog van ons, prettige dag verder. Was de 1e keer? Ach paar uur dienstverlening of hooguit een vrijheidsberovinkje wat nauwelijks het voorarrest overstijgt en hupla zand erover. Wat gaat daar nu voor corrigerende werking vanuit?
Ze zouden iedere keer dat je bewezen niet betaald hebt aan de pomp onverdoofd een vinger moeten amputeren ofzo. Klinkt hard maar ik heb echt de indruk dat lichamelijke pijn echt wel corrigerend werkt voor zulke flauwekul vergrijpen. (voor verkrachting of met je takken aan een kind gezeten weet ik in datzelfde oeuvre ook nog wel een passende straf btw.. :twisted: )

Laat duidelijk zijn dat ik geen vriend ben van de politie, maar t merendeel van die kerels zouden ook echt liever een boef pakken dan ondergetekende voorzien van nare acceptgiro's volgens mij.

Grtz,fRank

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

di okt 25, 2011 22:56

En als er daadwerkelijk een file staat, er een ongeval is of als er een brug openstaat ???.

Tuurlijk is een benzinedief geen dode waard,NOOIT, maar is het dan beter om de benzinedief ter plekke te elimineren? Kan hij geen schade meer aan derden toebrengen......De vingers wijzen in dit geval duidelijk de verkeerde kant op, maar ja, tis NL he.. :cry:
Wanneer er een normale file staat heb je ook een gevaarlijke situatie, maar dat is toch geen argument om er verder niet over na te denken of je zo'n situatie wel bewust moet creëren?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

di okt 25, 2011 23:02

aangetoond dus dat er goede ervaringen zijn met creeren van een file. maar dan gaat het mis en dan is er ineens van alles mis mee... zo typisch nederlands....Iedereen die het zo goed weet had moeten ageren toen die Porscherijder op dezelfde manier gepakt werd...maar toen hoorde je ze niet denk ik (heb het niet meegekregen destijds moet ik eerlijk bekennen..). snap steeds beter dat er voor gekozen is trouwens. Zoooo makkelijk om achteraf te oordelen. Was het goed gegaan had iedereen het een prima middel gevonden... :?
Over lekker makkelijk gesproken. Iedereen die kritiek heeft had moeten reageren op een voorval dat jij zelf ook niet hebt meegekregen. Wat klopt er hier niet?

Verder lijkt het me de normaalste zaak van de wereld om nog eens te evalueren of je methodes wel in orde zijn wanneer het mis gaat. En dan mensen daar op dat moment dan ook een mening over vormen. Ja, natuurlijk is dat te laat. Als het kalf verdronken is dempt men de put. Dom misschien, maar het is nog dommer om ook dan de put nog niet te dempen, toch?

Erwin83
Member
Member

di okt 25, 2011 23:35

Stel, de file werd veroorzaakt door een trucker met een lekke band. Is deze chauffeur dan verantwoordelijk voor de dode?
Is je antwoord "neeeee, natuuuurlijk niet", vraag je dan af waarom in hemelsnaam hier de politie ineens wel verantwoordelijk voor zou zijn.

Het is gewoon de schuld van de doorrijder, moge hij / zij lang het gevang in gaan.
Rosso Tonale Edizione Speciale (Sep-22)
Ex: Giulia, 916 Spider, 147, Alfasud Sprint QV, 75, 33

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo okt 26, 2011 00:49

Stel, de file werd veroorzaakt door een trucker met een lekke band. Is deze chauffeur dan verantwoordelijk voor de dode?
Is je antwoord "neeeee, natuuuurlijk niet", vraag je dan af waarom in hemelsnaam hier de politie ineens wel verantwoordelijk voor zou zijn.

Het is gewoon de schuld van de doorrijder, moge hij / zij lang het gevang in gaan.
Omdat de politie de situatie BEWUST veroorzaakt. Zo moeilijk is dat toch niet?

sudsprint
Guru
Guru

wo okt 26, 2011 01:15

Maar wat was er gebeurt als er openlijk een, ik zeg maar "pakje kauwgom" was gestolen bij het zelfde tankstation? Hoe reageert men dan? Als de marge op benzine dan zo laag is waarom is de reactie dan zo groot. Is de hoogte van het "gestolen bedrag" nu bepalend of is de onrecht matige daad hierin bepalend? Mijn vader had in het verleden een tankstation en daar rekende je gewoon af bij de man die jouw tank had gevuld. Geen probleem met doorrijders.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 26, 2011 07:49

Wanneer er een normale file staat heb je ook een gevaarlijke situatie, maar dat is toch geen argument om er verder niet over na te denken of je zo'n situatie wel bewust moet creëren?
Hiermee zeg je precies dat het een normaal risico is en geen bijzondere situatie. Het gaat om een sterke vorm van schuld. Als men vindt dat hiet sprake is van schuld en/of grove schuld, hoe dienen we dan om te gaan met mensen die met een lege tank langs de weg staan of in een gebrekkige auto rijden. Meteen zwaar veroordelen ipv een "Prentje"van een paar tientjes?? Ik wil nog best verder gaan: Zeur dan absoluut niet meer over een aantal vormen van verkeersboetes want die zijn er jiuist voor bedoeld om mensen te wijzen op het feit dat zij verkeersgevaarlijk gedrag vertonen. Preventie heet dat. Ik blijf deze discussie meten met verschillende maten vinden. Over dit geval mag best worden nagedacht. Natuurlijk is het triest, maar in de discussie wordt vergeten hoe vaak deze methode wel bijzonder effectief is gebleken. Vergeet ook niet dat de doorrijder in dit geval de zwakke schakel is. Ik ben benieuwd wat voor "staat van dienst" deze knakker heeft......oa: .Heeft ie wel een rijbewijs??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Het Forum Café”