Dan is het overmacht. Een significant verschil. Iedere dag gebeuren ongelukken welke niet te voorkomen zijn, maar als ik dronken achter het stuur stap is het een ander verhaal. Dan is het te voorkomen. En dat is het in dit geval ook. Dat er doorgaans ook files kunnen onstaan staat hier los van.En als er daadwerkelijk een file staat, er een ongeval is of als er een brug openstaat ???
Mwa, in dit geval is men enigszins doorgeschoten met alle gevolgen van dien. Vandaar dat het ook belicht wordt door media en het zelfs besproken wordt in politieke-sfere. Dat geeft aan dat we niet te maken hebben met een alledaags verhaal.Benaderen we de zaak niet van de verkeerde kant???
Tuurlijk is een benzinedief geen dode waard,NOOIT, maar is het dan beter om de benzinedief ter plekke te elimineren? Kan hij geen schade meer aan derden toebrengen......De vingers wijzen in dit geval duidelijk de verkeerde kant op, maar ja, tis NL he..
Overmacht is wat anders dan iets bewust doen. Als een kind achter een auto uitrent en op mijn motorkap belandt, is dat vervelend. Zeker als blijvend letsel in het spel is. Maar het is overmacht. Iets anders is als ik dat zelfde kind omver rijd doordat ik dronken ben en ik met 60 door een woonwijk knal. Zelfde kind, zelfde blijvend letsel, andere situatie. Het één voortvloeit uit een natuurlijke loop en is niet te voorkomen. Onmacht. Het ander is wel te voorkomen. Dit was een bewuste actie daar waar files een gevolg zijn van verkeersdrukte dan wel andere oorzaken welke geschieden uit overmacht.Stel, de file werd veroorzaakt door een trucker met een lekke band. Is deze chauffeur dan verantwoordelijk voor de dode?
Is je antwoord "neeeee, natuuuurlijk niet", vraag je dan af waarom in hemelsnaam hier de politie ineens wel verantwoordelijk voor zou zijn.
Het is gewoon de schuld van de doorrijder, moge hij / zij lang het gevang in gaan.
Precies. Terwijl de veiligheid van henzelf alsook de overige burgers hoog in het vaandel staat en een filefuik een uiterst middel is. Heb het verhaal (NOS) aangehoord en het ergste vind ik, dat de politie afstormend op de file nog aan het touwtrekken was met de bestuurder, in de wetenschap dat de filefuik vroeg of laat zou 'opduiken'. De daders hadden geen enkel benul wat hun te wachten stond en dachten maar aan 1 ding, wegkomen. Zeker nu het al zo uit de hand was gelopen. Laat ik heel duidelijk zijn, ik pleit de bestuurder absoluut niet vrij, inhoeverre ik dat kan, maar zoals de advocaat aangeeft en wat ik treffend vind: Als de politie merkt dat de daders na diverse stoptekens en touchés weigeren te stoppen, dus kostte wat het kost, weg willen komen, moet je denken aan de veiligheid van de burgers/weggebruikers. Zo zijn er genoeg achtervolgingen op TV te zien geweest, welke werden afgebroken uit diezelfde veiligheidsoverwegingen. Al met al, natuurlijk dragen de benzinedieven verantwoordelijkheid, maar wel een gedeelde. De verhoudingen zijn mijn inziens zoek. Als het nu ging om één of andere ontsnapte levensgevaarlijk debiel, dan had ik de essentie van het persé willen oppakken beter kunnen begrijpen en plaatsen dan nu.Een wederkerend argument en ik snap 'm wel, maar kun je een spontaan ontstane situatie wel helemaal vergelijken met een opzettelijk gecreëerde situatie? Kop-staartbotsingen vormen een aanzienlijk deel in de ongevallenstatistieken, juist ook in combinatie met files. Een buurman van me (een politieagent) werd ooit eens van achter aangereden terwijl hij stond te wachten voor een open brug; hij wist erger te voorkomen door de berm in te sturen, maar had toch wel een tijdje stevig last van z'n nek.Stel, de file werd veroorzaakt door een trucker met een lekke band. Is deze chauffeur dan verantwoordelijk voor de dode?
Het is ondenkbaar dat bij de Politie het risico van een kop-staartbotsing niet bekend is. Iemand heeft dus bewust dit risico aanvaardt, echter zonder daarbij mee te nemen dat door de klopjacht er sprake was van buitengewoon hoge snelheden. Dit terwijl een door hun betaalde seniele ouwe kerel elke vrijdag op TV staat te verkondigen hoe gevaarlijk dat wel niet is. Het is allemaal leuk om te speculeren wat er anders gebeurd zou kunnen zijn of dat de gebeurtenissen een andere oorzaak zouden kennen, maar het feit is dat in de werkelijkheid van deze situatie iemand om het leven is gekomen omdat anderen een (slecht) gecalculeerd risico namen; de benzinedief is er daar slechts een van.
Niet waarschijnlijk.Bij mogelijkheidsbewustzijn wordt het waarschijnlijk dood door schuld
En ken jij de feiten? Hoe groot is de kans eigenlijk in een situatie als deze dat er doden vallen?Kent een ieder hier de feiten?
Ik vind de reden dat deze file hier stond eigenlijk helemaal niet van belang.Overmacht is wat anders dan iets bewust doen. Als een kind achter een auto uitrent en op mijn motorkap belandt, is dat vervelend. Zeker als blijvend letsel in het spel is. Maar het is overmacht. Iets anders is als ik dat zelfde kind omver rijd doordat ik dronken ben en ik met 60 door een woonwijk knal. Zelfde kind, zelfde blijvend letsel, andere situatie. Het één voortvloeit uit een natuurlijke loop en is niet te voorkomen. Onmacht. Het ander is wel te voorkomen. Dit was een bewuste actie daar waar files een gevolg zijn van verkeersdrukte dan wel andere oorzaken welke geschieden uit overmacht.Stel, de file werd veroorzaakt door een trucker met een lekke band. Is deze chauffeur dan verantwoordelijk voor de dode?
Is je antwoord "neeeee, natuuuurlijk niet", vraag je dan af waarom in hemelsnaam hier de politie ineens wel verantwoordelijk voor zou zijn.
Het is gewoon de schuld van de doorrijder, moge hij / zij lang het gevang in gaan.
Juist door dat "doortrekken" haal je hem uit proportie. Een oorlog kun je niet vergelijken met een benzinediefstal, omdat de belangen oneindig veel hoger zijn. En om die belangen, afgewogen tegen het risico, gaat hij nou juist. En hoe hoger de belangen zijn, hoe hoger de prijs zal zijn die je bereid bent te betalen, ook als die prijs uit mogelijk verlies van mensenlevens bestaat.trek ik hem even verder door: oorlog....pak maar even de meest recente hier: betekent dus dat de engelsen en amerikanen ons ook niet hadden moeten helpen, aangezien daar massa`s onschuldige burgers bij om zouden kunnen komen (en ook omgekomen zijn)... is wat extremer maar in de kern gaat het om hetzelfde: onschuldigen in gevaar brengen... ja wat gechargeerd ,weet ik, maar waar hebben we het hier (achteraf) weer over...niet uit het oog verliezen waar het mee begonnen is.Over lekker makkelijk gesproken. Iedereen die kritiek heeft had moeten reageren op een voorval dat jij zelf ook niet hebt meegekregen. Wat klopt er hier niet?aangetoond dus dat er goede ervaringen zijn met creeren van een file. maar dan gaat het mis en dan is er ineens van alles mis mee... zo typisch nederlands....Iedereen die het zo goed weet had moeten ageren toen die Porscherijder op dezelfde manier gepakt werd...maar toen hoorde je ze niet denk ik (heb het niet meegekregen destijds moet ik eerlijk bekennen..). snap steeds beter dat er voor gekozen is trouwens. Zoooo makkelijk om achteraf te oordelen. Was het goed gegaan had iedereen het een prima middel gevonden...
Verder lijkt het me de normaalste zaak van de wereld om nog eens te evalueren of je methodes wel in orde zijn wanneer het mis gaat. En dan mensen daar op dat moment dan ook een mening over vormen. Ja, natuurlijk is dat te laat. Als het kalf verdronken is dempt men de put. Dom misschien, maar het is nog dommer om ook dan de put nog niet te dempen, toch?
Overigens denk ik dat velen hier het geval met die Porsche destijds weldegelijk meegekregen hebben, dat is alleen minder /niet uitgebreid in de media gekomen, om de eenvoudige reden dat er geen doden of gewonden gevallen zijn (wat wellicht juist wel te danken was aan de manier waarop er ingegrepen is..)
Waarom niet? Natuurlijk wel. Al zal het dan wel om veel grotere bedragen gaan dan jij nu aanhaalt en vooral over niet financiële dingen zoals geweld e.d.. De prijs (in middelen en in risico) moet natuurlijk in verhouding zijn met het misdrijf. Of zou jij het ook okee vinden als ze de hele Randstad op slot zouden zetten omdat er iemand rondrijdt die een parkeerbon niet heeft betaald?Je kunt toch niet een grens stellen van een X hoeveelheid financiele waarde alvorens je als politie tot actie overgaat? 60e gestolen benzine niet achtervolgen, 120 euro wel? Horloge van 200 euro niet, van 1000 euro wel?
Daar kun je toch geen beleid op schrijven?
Nee, niet voor een parkeerbon. Wel als die parkeer wanbetaler op de vlucht slaat na een stopteken.Waarom niet? Natuurlijk wel. Al zal het dan wel om veel grotere bedragen gaan dan jij nu aanhaalt en vooral over niet financiële dingen zoals geweld e.d.. De prijs (in middelen en in risico) moet natuurlijk in verhouding zijn met het misdrijf. Of zou jij het ook okee vinden als ze de hele Randstad op slot zouden zetten omdat er iemand rondrijdt die een parkeerbon niet heeft betaald?Je kunt toch niet een grens stellen van een X hoeveelheid financiele waarde alvorens je als politie tot actie overgaat? 60e gestolen benzine niet achtervolgen, 120 euro wel? Horloge van 200 euro niet, van 1000 euro wel?
Daar kun je toch geen beleid op schrijven?
Juist wel. Was het overmacht of een bewuste actie?Ik vind de reden dat deze file hier stond eigenlijk helemaal niet van belang.
Vluchten is ten alletijden een paniekreactie en ik kan het niet vaak genoeg benadrukken, als het vluchten zodanig uit de hand loopt dat de veiligheid in het gedrang komt, kun je andere wegen bewandelen. Maar het op blijven jagen van de vluchtende, die de gevaarlijkste manouvres verzinnen om weg te komen, staat bijna garant tot een foute afloop. En de uitspraak "van stoppen was geen sprake meer" wel in het juiste perspectief bekijken. Dat betekent niet per defintie dat ze met gevaar voor eigen leven achterop een file rijden. Die meerwaarde is werkelijk nul. Want botsen is stoppen!Zoals de bijrijder op nu.nl al aangeeft: van stoppen was geen sprake meer. Dit moest wel eindigen in ellende dus. Of het nu een door de politie veroorzaakte file, een uit onmacht onstane file, of een willekeurige andere crash-situatie is...(met 100km/u van achteren geramd worden eindigt ook in een zeer zwaar ongeval). Wat mij betreft heeft de politie dan ook goed gehandeld: juist doordat deze personen als zware criminelen op de vlucht sloegen mag je de aanname doen dat ze meer op hun kerfstok hebben dan alleen voor een paar tientjes jatten.
Inderdaad. Vandaar dat ik een voorkeur geef aan het preventieve gebeuren. Laat daar meer licht op schijnen. Er valt genoeg winst te behalen. En er is een verschil tussen optreden en optreden. Wel moet er een juiste balans worden gezocht. En als de politie had gezegd dat de situatie zo ontiechelijk gevaarlijk was, dat men vreesde voor doden zal niemand roepen: OPOFFEREN!! Zolang de daders maar gepakt worden. Sleutelwoord is balans. Dat ze actie aanzetten, prima, mijn complimenten, maar trek wel je grenzen. En daarin is de politie toch in gebreken gebleven? Nietwaar?En zelfs al zou dat niet zo zijn, "we" willen al jaren een meer adequaat handelende politie in ons land. Diefstal (en andere midden-segment criminaliteiten) lopen gruwelijk de spuigaten uit. Ik kan mijn auto of fiets niet meer normaal buiten laten staan zonder zorgen, juweliers kunnen niet meer normaal hun zaak voeren, ouderen kunnen niet meer veilig pinnen... Wanneer is de maat een keer vol?
Je kunt toch niet een grens stellen van een X hoeveelheid financiele waarde alvorens je als politie tot actie overgaat? 60e gestolen benzine niet achtervolgen, 120 euro wel? Horloge van 200 euro niet, van 1000 euro wel?
Daar kun je toch geen beleid op schrijven?
Je kunt je afvragen, in hoeverre de daders nog rationeel konden denken. Iemand die vlucht, zichzelf in gigantisch in de problemen werk, kan op dat moment niet logisch nadenken. En als een vluchtpoging dreigt te ontaarden in een levensgevaarlijk spelletje, dan moet de verstandigste afstand nemen en zoeken naar een ander alternatief. In dit geval was dat de politie. Daarmee wil ik niet ontkennen dat diegene die een misdaad begaat, niks te verwijten valt. In dit geval zeg ik, niet alleen.Deze persoon / dader:
- had niet moeten jatten
- had niet moeten vluchten
- had anderen niet in gevaar moeten brengen
- had zich moeten beseffen dat zijn vluchtpoging op niets dan ellende uit zou lopen
oftewel: kans genoeg om je te bedenken, en hoe meer kansen onbenut, hoe meer maatregelen de politie mag nemen wat mij betreft.
Oh, dat mag. Ik sta wat dat gaat anders in de discussie en sta open voor ieders mening. Het is niet zozeer dat ik mijn gelijk wil behalen maar meer voel om iets te bespreken en meerdere meningen te lezen. Een standpunt of een gelijk is er niet. Wel diverse meningen. En die lees ik, nogmaals, met alle plezier.Ik blijf dus bij mijn standpunt