kan geen kwaad die eens te vernieuwen!30-10-2007 en dat is ca. 70k geleden.
Jemig .. wat gaat die tijd hard.
kan geen kwaad die eens te vernieuwen!30-10-2007 en dat is ca. 70k geleden.
Jemig .. wat gaat die tijd hard.
Ik denk dat als er echt een ontstekingsprobleem is, FiatECUscan dat ook wel aangeeft .. !? Maar net hoe slim de ECU is .. geeft ie aan dat hij een vonk (zou willen) geeft (geven), of meet men ook ergens de stroom die er gaat lopen .. ?!Kijk ook je bobines eens na op barstjes en vocht in de bougieschachten. Dat is veel vaker de oorzaak van slechte vonk dan versleten bougies (als die tenminste 70K geleden door 100K bougies zijn vervangen en niet door een handje spijkers).
Een 16V TS moet gewoon soepel door z'n toerenbereik heen gaan, zonder "schoppen in de rug". Rond de 4000 rpm hoort een 1.8 echt een behoorlijke smak vermogen en koppel te geven, dus er is echt iets niet goed.
Hoe bedoel je?Hoe is het olie verbruik van de motor? Dit i.v.m. een eventuele verstopte katalysator???
Succes met zoeken i.i.g.!!
Martijn
Ja precies. En omdat mijn vorige motor dus inderdaad olie zoop begon ik nu ook aan de katalysator te denken. Echter, dan is de verstopping wel later gekomen, want in het begin liep hij met dit blok ook wel 200 anders was het me zeer zeker eerder opgevallen. De middelste kat heb ik er bij EPS tussenuit laten halen daar deze al leeg bleek te zijn en er een raar geluid in zat. De voorste twee hebben we niet naar gekeken maar ik ben nu wel heel erg benieuwd. Ergens wil ik deze wel leeg gaan maken, maar ben wat bang voor het geluid wat dat gaat geven..Je hebt namelijk TS motoren die wel een slokje olie verbruiken wat via de zuigers wordt verbrand.
Dit kan een dicht geslipte katalysator veroorzaken, vandaar dat ik naar olie verbruik vroeg.
Martijn
Dan ga je er van uit dat er goede 100.000km bougies in zijn gekomen Richard. Ik heb dit jaar tot 3 keer toe bougies in TSblokken gevonden die er keihard niet in horen, dus niet eens de 60.000 km versie. Lodge Golden zelfs een keertje. Als er 60K bougies in zijn gekomen kan het best zijn dat die na 70.000 een behoorlijk eind onderweg zijn en slechter lopen veroorzaken. Ik zou in ieder geval even kijken wat er in zit en of het nog mee kan, als de motor niet lekker loopt.Bougies ligt het echt niet aan hoor, moeten nog 30.000 km. mee kunnen (officieel), heb er klanten bij die er 200.000 km. mee doen(omdat ze nieuwe bougies te duur vinden), nooit problemen met inhoudende motoren daardoor, tenzij er een bougie echt kapot is natuurlijk. Ontstekingsmissers door slechte bougiekabels en of bobines kan wel maar dat geeft de examiner of ander uitleesapparaat dan wel aan. En dat geeft ook andere symtomen, meer een stotterend effect zeg maar, zeker als er ook nog eens water of olie in de bougiegaten staat wat nog wel eens het geval is.
Daar ging ik inderdaad van uit omdat ik er zelf 100.000 km. bougies in heb gezet zoals Klaas al aangeeft Ik monteer nooit andere bougies, ook geen 60.000 km. bougies. Tenzij de klant er expliciet om vraagt natuurlijk. Bij Fase2 weet ik het zo niet meer, bij Fase3 motoren geeft de uitleeskast algemene ontstekingsmissers aan en ook ontstekingsmissers per cilinder.Dan ga je er van uit dat er goede 100.000km bougies in zijn gekomen Richard. Ik heb dit jaar tot 3 keer toe bougies in TSblokken gevonden die er keihard niet in horen, dus niet eens de 60.000 km versie. Lodge Golden zelfs een keertje. Als er 60K bougies in zijn gekomen kan het best zijn dat die na 70.000 een behoorlijk eind onderweg zijn en slechter lopen veroorzaken. Ik zou in ieder geval even kijken wat er in zit en of het nog mee kan, als de motor niet lekker loopt.Bougies ligt het echt niet aan hoor, moeten nog 30.000 km. mee kunnen (officieel), heb er klanten bij die er 200.000 km. mee doen(omdat ze nieuwe bougies te duur vinden), nooit problemen met inhoudende motoren daardoor, tenzij er een bougie echt kapot is natuurlijk. Ontstekingsmissers door slechte bougiekabels en of bobines kan wel maar dat geeft de examiner of ander uitleesapparaat dan wel aan. En dat geeft ook andere symtomen, meer een stotterend effect zeg maar, zeker als er ook nog eens water of olie in de bougiegaten staat wat nog wel eens het geval is.
De examiner geeft veel aan, maar bobines die af en toe doorslaan zijn bij fase1 niet gedetecteerd en in fase2 zal dat ook lang niet altijd genoeg storing opleveren om een foutcode te genereren. Fase3 weet ik niet, daar heb ik het nooit meegemaakt.