Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 26, 2011 12:18

30-10-2007 en dat is ca. 70k geleden.

Jemig .. wat gaat die tijd hard. :shock:
kan geen kwaad die eens te vernieuwen!
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
Terence Q4
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma aug 08, 2005 19:27

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 26, 2011 12:55

Inderdaad , ik zal daar eens mee beginnen
-Giulietta 2.0 "82.
-159 Sw

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 26, 2011 13:53

ja? Wanneer kan ik hem langsbrengen :lol:

Nah goed, dat kunnen we zelf dan ook nog wel :wink:
== >> www.alfa90.nl << ==

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 26, 2011 16:24

Kijk ook je bobines eens na op barstjes en vocht in de bougieschachten. Dat is veel vaker de oorzaak van slechte vonk dan versleten bougies (als die tenminste 70K geleden door 100K bougies zijn vervangen en niet door een handje spijkers).

Een 16V TS moet gewoon soepel door z'n toerenbereik heen gaan, zonder "schoppen in de rug". Rond de 4000 rpm hoort een 1.8 echt een behoorlijke smak vermogen en koppel te geven, dus er is echt iets niet goed.

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 26, 2011 16:50

Hoe is het olie verbruik van de motor? Dit i.v.m. een eventuele verstopte katalysator???


Succes met zoeken i.i.g.!!

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 26, 2011 16:55

Kijk ook je bobines eens na op barstjes en vocht in de bougieschachten. Dat is veel vaker de oorzaak van slechte vonk dan versleten bougies (als die tenminste 70K geleden door 100K bougies zijn vervangen en niet door een handje spijkers).

Een 16V TS moet gewoon soepel door z'n toerenbereik heen gaan, zonder "schoppen in de rug". Rond de 4000 rpm hoort een 1.8 echt een behoorlijke smak vermogen en koppel te geven, dus er is echt iets niet goed.
Ik denk dat als er echt een ontstekingsprobleem is, FiatECUscan dat ook wel aangeeft .. !? Maar net hoe slim de ECU is .. geeft ie aan dat hij een vonk (zou willen) geeft (geven), of meet men ook ergens de stroom die er gaat lopen .. ?!
Hoe is het olie verbruik van de motor? Dit i.v.m. een eventuele verstopte katalysator???

Succes met zoeken i.i.g.!!

Martijn
Hoe bedoel je?

70k geleden is er een nieuw blok in gekomen omdat de vorige met 1L/800km de geest gaf. Dit is dezelfde katalysator, ik gok 270k oud, even oud als de auto zelf.
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 26, 2011 18:15

Je hebt namelijk TS motoren die wel een slokje olie verbruiken wat via de zuigers wordt verbrand.

Dit kan een dicht geslipte katalysator veroorzaken, vandaar dat ik naar olie verbruik vroeg.

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 26, 2011 18:24

Bougies ligt het echt niet aan hoor, moeten nog 30.000 km. mee kunnen (officieel), heb er klanten bij die er 200.000 km. mee doen(omdat ze nieuwe bougies te duur vinden), nooit problemen met inhoudende motoren daardoor, tenzij er een bougie echt kapot is natuurlijk. Ontstekingsmissers door slechte bougiekabels en of bobines kan wel maar dat geeft de examiner of ander uitleesapparaat dan wel aan. En dat geeft ook andere symtomen, meer een stotterend effect zeg maar, zeker als er ook nog eens water of olie in de bougiegaten staat wat nog wel eens het geval is.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 26, 2011 21:05

ik moest mijn boogies anders ook al vervangen bij de 80K. Dacht dat het op gas ivm de warmere ontbranding net wat minder lang mee gaat.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

wo okt 26, 2011 22:34

Je hebt namelijk TS motoren die wel een slokje olie verbruiken wat via de zuigers wordt verbrand.

Dit kan een dicht geslipte katalysator veroorzaken, vandaar dat ik naar olie verbruik vroeg.

Martijn
Ja precies. En omdat mijn vorige motor dus inderdaad olie zoop begon ik nu ook aan de katalysator te denken. Echter, dan is de verstopping wel later gekomen, want in het begin liep hij met dit blok ook wel 200 anders was het me zeer zeker eerder opgevallen. De middelste kat heb ik er bij EPS tussenuit laten halen daar deze al leeg bleek te zijn en er een raar geluid in zat. De voorste twee hebben we niet naar gekeken maar ik ben nu wel heel erg benieuwd. Ergens wil ik deze wel leeg gaan maken, maar ben wat bang voor het geluid wat dat gaat geven..

Ik heb het wel altijd raar gevonden dat de koppeling, de flens tussen het spruitstuk en de katalysatoren met 5 bouten en 2 knijpringen haast niet normaal dicht te krijgen is. Na verloop van tijd gaat dat ding steeds weer lekken. Ook nu weer futtert hij er een beetje vantussen. Net alsof is de druk daar wel heel erg hoog en kan het nergens anders heen .. vandaar ook.

Ik zou de katalysator veel eerder anders al vervangen hebben, maar de prijzen variëerden van 400 tot 700 euro ... soms zelfs voor 2e hands nog bizarre bedragen!

Ik zat nu hier naar te kijken ..

http://topcats.nl/
Afbeelding

€ 296,31 incl. BTW
== >> www.alfa90.nl << ==

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 09:20

Bougies ligt het echt niet aan hoor, moeten nog 30.000 km. mee kunnen (officieel), heb er klanten bij die er 200.000 km. mee doen(omdat ze nieuwe bougies te duur vinden), nooit problemen met inhoudende motoren daardoor, tenzij er een bougie echt kapot is natuurlijk. Ontstekingsmissers door slechte bougiekabels en of bobines kan wel maar dat geeft de examiner of ander uitleesapparaat dan wel aan. En dat geeft ook andere symtomen, meer een stotterend effect zeg maar, zeker als er ook nog eens water of olie in de bougiegaten staat wat nog wel eens het geval is.
Dan ga je er van uit dat er goede 100.000km bougies in zijn gekomen Richard. Ik heb dit jaar tot 3 keer toe bougies in TSblokken gevonden die er keihard niet in horen, dus niet eens de 60.000 km versie. Lodge Golden zelfs een keertje. Als er 60K bougies in zijn gekomen kan het best zijn dat die na 70.000 een behoorlijk eind onderweg zijn en slechter lopen veroorzaken. Ik zou in ieder geval even kijken wat er in zit en of het nog mee kan, als de motor niet lekker loopt.

De examiner geeft veel aan, maar bobines die af en toe doorslaan zijn bij fase1 niet gedetecteerd en in fase2 zal dat ook lang niet altijd genoeg storing opleveren om een foutcode te genereren. Fase3 weet ik niet, daar heb ik het nooit meegemaakt.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 09:58

Richard zal het in dit geval het beste weten aangezien hij ze er zelf in gedraaid heeft :lol:

Maar om het nog wat verwarrender te maken, de motor loopt als een zonnetje rond, ook als je aan het doortrappen bent. De koek is gewoon op .. en het voelt alsof is hij aan het regelen, zo rond de 165km/u maar dat zal ook wel kloppen omdat rond 4800rpm de nokkenasversteller weg valt, dus als je precies op dat punt zit blijf je er tegenaan hangen omdat het vermogen steeds een beetje wegvalt .. maar hij begint niet te stotteren ofzo.
== >> www.alfa90.nl << ==

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 10:44

Bougies ligt het echt niet aan hoor, moeten nog 30.000 km. mee kunnen (officieel), heb er klanten bij die er 200.000 km. mee doen(omdat ze nieuwe bougies te duur vinden), nooit problemen met inhoudende motoren daardoor, tenzij er een bougie echt kapot is natuurlijk. Ontstekingsmissers door slechte bougiekabels en of bobines kan wel maar dat geeft de examiner of ander uitleesapparaat dan wel aan. En dat geeft ook andere symtomen, meer een stotterend effect zeg maar, zeker als er ook nog eens water of olie in de bougiegaten staat wat nog wel eens het geval is.
Dan ga je er van uit dat er goede 100.000km bougies in zijn gekomen Richard. Ik heb dit jaar tot 3 keer toe bougies in TSblokken gevonden die er keihard niet in horen, dus niet eens de 60.000 km versie. Lodge Golden zelfs een keertje. Als er 60K bougies in zijn gekomen kan het best zijn dat die na 70.000 een behoorlijk eind onderweg zijn en slechter lopen veroorzaken. Ik zou in ieder geval even kijken wat er in zit en of het nog mee kan, als de motor niet lekker loopt.

De examiner geeft veel aan, maar bobines die af en toe doorslaan zijn bij fase1 niet gedetecteerd en in fase2 zal dat ook lang niet altijd genoeg storing opleveren om een foutcode te genereren. Fase3 weet ik niet, daar heb ik het nooit meegemaakt.
Daar ging ik inderdaad van uit omdat ik er zelf 100.000 km. bougies in heb gezet zoals Klaas al aangeeft :wink: Ik monteer nooit andere bougies, ook geen 60.000 km. bougies. Tenzij de klant er expliciet om vraagt natuurlijk. Bij Fase2 weet ik het zo niet meer, bij Fase3 motoren geeft de uitleeskast algemene ontstekingsmissers aan en ook ontstekingsmissers per cilinder.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 12:42

Die 4800rpm waar hij inhoud, zou dan eerder betekenen dat de nokkenasversteller sowieso niets doet. Hij zal dan onderin ook niet echt bruut van z'n plek willen, lijkt me? Vergelijk als het even kan je auto eens met een andere alfa met 1.8 16V TS er in. Een 145 of 155 of zo maakt qua gewicht niet zo ontzettend veel uit. Dan kan je een beter oordeel geven waar hij precies te kort komt.

Het is vaak ontzettend subjectief om je vermogen te bepalen op basis van je eigen herinnering en gevoel. Vergelijken of meten geeft vaak toch andere resultaten dan "vroeger had ik bij 3000 rpm veel meer vermogen". Die observatie kan namelijk ook prima komen doordat je motor nu onder de 3000 wel lekker loopt en de schop in je rug bij 3000 daardoor uitblijft.

Met de betere uitleesspulletjes kan je ook dingen bekijken als correctie mengverhouding, wat de sensoren meten (realtime, tijdens het rijden) en dergelijke. Daar valt vaak ook een boel uit op te maken. Als iemand die spulletjes heeft zou je kunnen proberen of je daar eens een proefritje mee kan maken?

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 12:48

Dank je voor je reactie.

Ik heb het getest door even het stekkertje van de nokkenasversteller los te trekken en er dan even mee te rijden .. nou, dat verschil merk je! Zonder is hij haast niet van zijn plek te krijgen ... bizar. Dus hij werkt wel. En dat hij bij 4800rpm weg valt, dat voel je, maar zie je ook gebeuren met FiatECUscan. Daar valt het bitje om. WAAROM dat zo is, vraag ik mij af. Hij trekt nog lekker, dus lekker afblijven zou ik denken, maar nee .. schijnbaar vind de ECU het wel goed geweest ..

Misschien speelt er nog meer mee hoor, dat weet ik niet..
== >> www.alfa90.nl << ==

Terug naar “Algemene Technische vragen”