- Wanneer weet je dan of je met een in paniek zijnde verdachte of rationeel denkende verdachte te maken hebt? Tijd voor een gesprekje is er immers niet...
Als de verdachte meermaals stoptekens negeert en dat onderstreept door zelfs een touché met de politie niet te mijden, dan kun je héél voorzichtig er vanuit gaan dat er sprake is van:
A) Een paniekreactie.
B) Niet alleen een gevaarlijke situatie, ook één die niet te overzien is.
Correct me if i'am wrong.
- Wat is opjagen? Op 500 meter achter de verdachte blijven rijden? Op 1 km afstand? wanneer houdt opjagen op?
Gezien de daders de politie getoucheerd hebben, reden ze net iets wat korter op, naast, voor de daders dan de meters die jij hier noemt. Blijf wel bij de feiten.
- Als de politie een grens trekt (bijv. het niet achtervolgen van een auto waarvan men weet dat er met volautomatische wapens bewapende verdachten inzitten) is het voor velen slappe hap die politie, doen ze het wel en er valt een dode is de politie ondoordacht te werk gegaan, doen ze het wel maar haken ze af als er volautomatisch gevuurd wordt, dan zijn het softies, etc. etc. etc.
De daders stalen een paar tientjes benzine. Dat is wat anders dan vuurgevaarlijke maniakken. En zelfs dan prefereer ik een beheersing van de situatie. Als deze levensgevaarlijk wordt, en de kans op doden/gewonden aanzienlijk toeneemt, moet worden gezocht naar een ander alternatief. Absoluut. Ik ken jou en jouw leefsituatie niet, maar één ding geldt voor jou als voor ieder mens, jij zou niet willen dat jou vader, moeder, broer, zus, vriendin, zoon, dochter slachtoffer wordt van een uit de hand gelopen en onbeheerste situatie. Egaal wat de aanleiding is, jij gaat dit nooit en ten immer accepteren alsook goedkeuren. Waarom nu wel?
Vluchten is niet altijd een paniekreactie, kan ook een overlevingsmechanisme zijn, net zoals vechten of verstijven. Als we er van uitgaan dat iedere vluchtende verdachte in paniek handelt dan moet de politie maar geen achtervolgingen doen?
Belangrijkste van overlevingsmechanisme is dat je eigen ik overgenomen wordt door het onbewuste. Je bent op dat moment niet instaat om zelf helder te denken. Vandaar dat reddingsteam een spartelende drenkeling (ik gebruik het woord even voor iemand die niet kan zwemmen en dreigt te verdrinken) nooit en ten immer zal benaderen. Die wilt één ding: overleven. En beseft op dat moment niet dat 'jij' de situatie komt beheersen. Een drenkeling zal zichzelf via jou boven water willen houden, door zich aan jou op te trekken, met kans op 2 doden. Reddingswerkers leren daarom, mensen die in paniek zijn, anders te benaderen, juist omdat deze niet instaat zijn helder te denken. Eigenlijk onderstreep je hiermee hetgeen wat ik probeer te projecteren waarvoor dank.