Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Re: RE: De politie...

wo okt 26, 2011 21:59

- Wat is opjagen? Op 500 meter achter de verdachte blijven rijden? Op 1 km afstand? wanneer houdt opjagen op?
Gezien de daders de politie getoucheerd hebben, reden ze net iets wat korter op, naast, voor de daders dan de meters die jij hier noemt. Blijf wel bij de feiten.
Er wordt een vraag gesteld. Zo kort er op dat de auto's elkaar raken is kennelijk te dichtbij. De vraag was dus: wanneer is de afstand groot genoeg?

Wie het verhaal van de zoon in Nieuwsuur heeft aangehoord: de politie probeerde de vluchtauto met meerdere politievoertuigen in te sluiten (zijn versie, kan niet bepalen of het de feiten zijn). Dat insluiten wordt een beetje moeilijk als je op afstand volgt.

Het gaat mij te ver hier van 'overlevingsmechanisme' van de voortvluchtige te spreken. Ik kan me dat nog een beetje voorstellen bij een verlaten van het plaats ongeval. Maar iemand die gestolen kentekenplaten monteert om benzine te jatten is niets minder dan een crimineel die geen verantwoording wenst te nemen voor zijn daden.

En de appel valt niet ver van de boom, zo blijkt uit het interview.

Erwin83
Member
Member

wo okt 26, 2011 22:00

maar deze 2 mannen waren zo druk bezig met vluchten en de politie met aanhouden, dat de veiligheid van derden er enigszins bij in is geschoten.
Mooi gezegd. Eens.
Rosso Tonale Edizione Speciale (Sep-22)
Ex: Giulia, 916 Spider, 147, Alfasud Sprint QV, 75, 33

MDP
Guru
Guru
Contacteer: Website Twitter

RE: De politie...

wo okt 26, 2011 22:01

Ik vind jouw vergelijking erg krom. Een drenkeling vs een bewust vluchtende crimineel?
Ik denk ook dat je de paniek schromelijk overschat. Ik kan me niet voostellen dat je in paniek raakt na bewust, met valse platen, een diefstal te hebben gepleegd. Van overleven is ook geen sprake, maar van "uit handen van justitie blijven".

Maar goed, ik ben nog nooit op de vlucht geslagen, dus het blijft gissen wat zich in di focus heeft afgespeeld :wink:
Ik kom niet met de term op de proppen hé? Ik geef een stukje tekst en uitleg bij overlevingsmechanisme. Want ook dan ben je niet instaat helder te denken. Dat het vergelijk niet in verhouding staat met de intentie waarmee de benzinedieven de vlucht op gingen, spreekt voor zich.

MDP
Guru
Guru

wo okt 26, 2011 22:05

Er wordt een vraag gesteld. Zo kort er op dat de auto's elkaar raken is kennelijk te dichtbij. De vraag was dus: wanneer is de afstand groot genoeg?
Nu niet. En dat is het voornaamste. De indruk wekken dat je staakt is afdoende zodra je de file nadert. Is dat in meters uit te drukken? Je ziet vanzelf als het rijgedrag verandert.
Wie het verhaal van de zoon in Nieuwsuur heeft aangehoord: de politie probeerde de vluchtauto met meerdere politievoertuigen in te sluiten (zijn versie, kan niet bepalen of het de feiten zijn). Dat insluiten wordt een beetje moeilijk als je op afstand volgt.

Het gaat mij te ver hier van 'overlevingsmechanisme' van de voortvluchtige te spreken. Ik kan me dat nog een beetje voorstellen bij een verlaten van het plaats ongeval. Maar iemand die gestolen kentekenplaten monteert om benzine te jatten is niets minder dan een crimineel die geen verantwoording wenst te nemen voor zijn daden.

Ben ik met je eens. Zonder te willen vooroordelen proef je welk vlees er in de kuip zit.

Dinky Boy
Miniaturista

wo okt 26, 2011 22:07

De vraag was dus: wanneer is de afstand groot genoeg?
Nu niet. En dat is het voornaamste.
Nee zeg, geef nou eens antwoord... ;)

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo okt 26, 2011 22:08

- Wat is opjagen? Op 500 meter achter de verdachte blijven rijden? Op 1 km afstand? wanneer houdt opjagen op?
Gezien de daders de politie getoucheerd hebben, reden ze net iets wat korter op, naast, voor de daders dan de meters die jij hier noemt. Blijf wel bij de feiten.

Ja maar daar gaat het toch helemaal niet om? Volgens mij is er hier helemaal niemand die de daders probeert vrij te pleiten. Waar het om gaat is dat er bij de politie een goede afweging wordt gemaakt. Dat sommige criminelen zich, als ze op de vlucht zijn, gedragen alsof hun leven er vanaf hangt is nou eenmaal zo, of het nou gerechtvaardigd is of niet. Het is een feit waar de politie rekening mee moet houden, dat ze in hun angst om gepakt te worden soms voor heel gevaarlijke situaties kunnen zorgen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo okt 26, 2011 22:10

Zodra ze niet meer in zicht zijn 8)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

MDP
Guru
Guru

wo okt 26, 2011 22:14

218m 12cm en 7mm. En nee, niet 6!! :evil:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 26, 2011 22:19

Allemachtig. Ik zit nog een keer naar dat interview met die klaploper te kijken en hij zegt dus letterlijk dat de politie verantwoordelijk is voor de dood van die man want

(wait for it)

uit het feit dat de vluchtende auto de politie terug ramde had de politie op moeten maken dat stoppen voor de dieven geen optie was. Kijk, nu is het mij duidelijk! Kennelijk maakt het door jou (al dan niet terug) rammen van een politieauto de politie impliciet verantwoordelijk voor alles wat er daarna gebeurt in een poging om jou aan te houden. :shock: :roll: Zelf ben je vanaf dat moment alleen nog toeschouwer.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dinky Boy
Miniaturista

wo okt 26, 2011 22:21

Ja maar daar gaat het toch helemaal niet om? Volgens mij is er hier helemaal niemand die de daders probeert vrij te pleiten. Waar het om gaat is dat er bij de politie een goede afweging wordt gemaakt. Dat sommige criminelen zich, als ze op de vlucht zijn, gedragen alsof hun leven er vanaf hangt is nou eenmaal zo, of het nou gerechtvaardigd is of niet. Het is een feit waar de politie rekening mee moet houden, dat ze in hun angst om gepakt te worden soms voor heel gevaarlijke situaties kunnen zorgen.
Ik lees 'overlevingsmechanisme' en reageer daar op met te stellen dat dat in dit geval niet mee kan spelen gezien de intenties van de betrokkene.

Dat staat inderdaad los van de hamvraag: hoeveel risico mag de politie nemen bij een (poging tot) aanhouding? Is het middel filefuik daarbij geoorloofd? En zo ja, in welke situaties?

Ik heb in deze discussie al een paar keer het woord 'inschatting' gelezen en daar zit 'm nou juist de crux. Er is geen altijd en eeuwig geldende richtlijn op te stellen. Elke situatie is uniek. En het kenmerk van inschattingen is dat ze soms fout uitpakken. Wil je dat niet, dan moet je nooit meer files organiseren, nooit meer achtervolgen en voortaan met zwaailicht en sirene netjes voor het rode licht wachten.

Ik wil niet uitsluiten dat er op de A2 foute beslissingen zijn genomen. Zou best kunnen, maar we kennen de toedracht (nog) niet helemaal. Maar om nu al te zeggen dat de file niet gecreëerd had mogen worden is mij op dit moment een stap te ver.

MDP
Guru
Guru

wo okt 26, 2011 22:22

@Yuri: Voorgekauwd door de advocaat. ;) Die zei min of meer het zelfde. Ergens een vorm van beïnvloeden.

Dinky Boy
Miniaturista

wo okt 26, 2011 22:39

Zelfs de advocaat doet aan 'terugrammen'...

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

wo okt 26, 2011 22:56

Weet iemand eigenlijk hoeveel filefuiken er in het verleden al zijn gecreëerd? Ze komen natuurlijk niet allemaal op tv zoals die met die Porsche-bestuurder. Misschien hebben ze er de afgelopen 10 jaar al 100 criminelen mee gepakt. Of 1000. En al die tijd gaat het goed, tot die ene keer dat het fout gaat en dan zit de media (die doorgaans alleen maar geilt op alles wat er fout gaat, vooral als er een overheidsdienst bij betrokken is) er meteen bovenop.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Dinky Boy
Miniaturista

wo okt 26, 2011 23:03

Dat hoop ik zo meteen bij P&W te horen.

techniek klojo
Newbie
Newbie

wo okt 26, 2011 23:08

1 ding is me duidelijk: WIM KOK is de schuldige,'t kwartje van Kok is er nog steeds niet af,met als gevolg dat de benzine onbetaalbaar wordt---------gevolg--------JATTEN---------achtervolging----------dood.

En bedankt,meneer Kok.(t'was tijdelijk,die 25 cent) :^o
Alfa Romeo 164 TS '95 my first,but for sure not my last 164

Terug naar “Het Forum Café”