FES is niet zozeer de schuld van het feit dat je niet alles kan meten, maar de beperkte capaciteit van de ECU en het communicatieprotocol tussen je ECU en de uitleescomputer. Meer dan 4 variabelen geeft problemen zoals niet uitlezen, lange intervals of disconnecten van de verbinding. Bij oudere ECUs is meer dan 1 tegelijk uitlezen vaak al te veel. 10 Jaar geleden ging je internetmodempje al 10 keer zo hard als de communicatie tussen je ECU en je laptop.
klopt. Dat is ook zo.. neemt niet weg dat het wel verdomd jammer is, want dan zou je gewoon alles registreren en dan kun je achteraf gaan wegstrepen wat je niet nodig bent of wat goed is zodat je alleen de relevante data over houdt. Het scheelt heel veel tijd en heel veel ritjes. Najah ..
Ik zou eens kijken of je een meting kan doen met maar 4 variabelen, de hele fuel adaptation en dergelijke lijkt er goed uit te zien, dus die hoef je volgens mij niet meer mee te nemen. Load, toerental, ontstekingshoek en knock sensor lijkt me een interessante om te zien.
Die gegevens staan er in toch, of niet?
Je kan zelf vast nog wel meer combinaties verzinnen die nuttige info combineren.
Ik zou het onderhand niet meer weten moet ik eerlijk zeggen .. ik zou liever een waarde tegen komen die voor geen meter klopt, maar het lijkt allemaal wel redelijk.
Wat ik mis en wat interessant kan zijn, is de temperatuur van de koelvloeistof.
Met opzet omdat die keurig werkt. Hij loopt op tot 90 graden na het starten, dan opent de thermostaat en daalt de temperatuur tot 75 graden o.i.d. en dan loopt hij weer op, opent de thermostaat weer en dan koelt hij weer. Het gaat wat op en neer maar dat zag er normaal uit.
Zitten er bijgeluiden in? Ik was gisteren met een 16V TS bezig die goed liep, maar vermogensgebrek had en niet in de toeren wilde. Hij was stil tot ie een kwartiertje draaide, daarna begon de echte ellende en kwam er steeds meer herrie uit en sloeg stationair af. Warme olie gaf een te lage oliedruk ga ik van uit (geen drukmeter in de auto), dus er is in het blok iets niet goed meer waarschijnlijk. Het zal haast niet zo zijn dat het bij jou het geval is, maar door een forum heen kan je dat alleen uitsluiten als je er naar vraagt.
Zoals ik al zij loopt de motor als een zonnetje. Hij klinkt als een naaimachientje. De motor is 70k oud en komt bij OMC engines vandaan die hem uit Italië heeft laten komen, refurbished of wat dan ook. Het blok kon voor nieuw door.