Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma okt 31, 2011 22:23

Opzich niet zo raar, kijk eens naar de engine load. (oranje lijn)
De belasting wordt minder, dus is er minder energie nodig en spuit die minder in.
Badankt voor je meedenken.


.. maar die belasting wordt juist niet minder.
Ik heb nog steeds volgas en de toeren en snelheid lopen nog steeds op!
Dus wat mij betreft wáááánzin wat daar gebeurt. :shock:


of ik snap het niet :lol:
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma okt 31, 2011 22:30

Dat zie ik, het is jammer dat ik de verschaling van de grafiek niet kan lezen. Maar maakt de belastingsgrafiek toevallig een sprong naar beneden bij 4800rpm? (waar die dus inhoud?)

Want als de ECU denkt dat de belasting minder wordt gaat die minder inspuiten, dus met die inspuitings lijn is niet zo zeer iets raars aan de hand. Die doet eigenlijk exact wat je zou verwachten als gevolg van de belastingsgrafiek.

De vraag is alleen waarom die ECU denkt dat de belasting een sprong maakt.
Alfetta 1600
SCARB: 6004

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma okt 31, 2011 22:33

De pingelsensor zit boven de startmotor, onder/achter het inlaatspruitstuk. Uit m'n hoofd is het de witte connector (bruin is BDP, blauw is fase).

Als je load zakt, zou je verwachten dat je gasklep/gaspedaalsensor misschien niet lekker is? Iets moet die ECU er van overtuigen dat je niet gewoon keihard plankgas wilt.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma okt 31, 2011 22:37

ja want de pedaalstand meet ie wel steeds 99,9% ..
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma okt 31, 2011 22:40

Er is misschien nog een variabele die de load mede bepaalt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een ander signaal (zoals een pingelsignaal) de ECU de indruk geeft dat de load verminderd moet worden, dan wordt de gaspedaalstand overschreven neem ik aan.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma okt 31, 2011 22:42

De belasting (load) daar wordt inderdaad (een beetje) minder volgens deze log data. De load moet je zien als de hoeveelheid lucht die er per slag in gaat. Als deze minder wordt, wordt er ook minder vermogen geleverd en moet er ook minder ingespoten worden. Dat voel je dus.
Aan de andere log data kun je zien dat je volgas houdt, want throttle blijft gelijk, dus moet er een andere reden zijn waarom er opeens minder lucht de motor ingaat vanaf dit toerental. Ik zou dan denken aan iets met de nokkenasverstelling of variabel inlaatspruitstuk. Je zou daarvan de data eens moeten loggen in combinatie met tenminste load, toerental en throttle. En kijken welke daar verandert en hoe.

De ECU kan maar een bepaalde hoeveelheid data per tijdseenheid verzenden. Als je dus veel verschillende parameters opvraagt, kan die elke parameter minder vaak laten zien. Ik heb zelf de mogelijkheid in m'n standaard Unidiag versie om tenminste de timing tussen de bytes te minimaliseren om daarmee zoveel mogelijk data te verzenden. Maar daarnaast is het ook mogelijk om veel sneller te loggen door de baudrate te verhogen. Dat heb ik wel in speciale versies gebruikt (waar het ool mogelijk is om alle geheugen adressen te loggen).

De rare meetwaarden voor ontsteking zijn waarschijnlijk negatieve vervroegingen (dus na bdp, tijdens gaslos ofzo) en deze worden dan verkeerd weergeven omdat signed en unsigned door elkaar gehaald wordt.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma okt 31, 2011 22:56

Bedankt voor de reacties. .. na al dat schouderophalen bij de 'specialisten' hartverwarmend :P

Bij deze nog een grotere-uitvergroting met 3 meetpunten daarin verwerkt zodat de getallen erbij leesbaarder worden.

Afbeelding

Ik heb de nokkenas- en luchtinlaatverstelling- timing al eerder geregistreerd.
De nokkenasverstelling schakelt in bij gasgeven/wegrijden en valt pas weer weg bij gas los of 4800 rpm.
De luchtinlaatverstelling is altijd lang (koppel) tot 5800 rpm, dan wordt hij kort. Dus in de praktijk heb je daar eigenlijk niet zoveel profijt van. In de grafieken hierboven kom ik maar tot 4800 rpm o.i.d. want toen moest ik van mijn gas af.
== >> www.alfa90.nl << ==

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma okt 31, 2011 23:35

Ah, hij pakt de gaspedaalstand wel goed dus. Ik zou de waarden waar Sander het over heeft nog een keertje in 1 grafiek zetten, zonder de anderen te proberen uit te lezen. Misschien dat daar nog meer duidelijkheid uit komt? Volgens mij zijn we met z'n allen wel dichterbij de oorzaak aan het komen, dus met wat geluk gaat het binnenkort opgelost worden.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

zo nov 06, 2011 23:03

@SanderQV: ik had je reactie eerder al gelezen, maar niet goed genoeg merk ik nu ..
De belasting (load) daar wordt inderdaad (een beetje) minder volgens deze log data. De load moet je zien als de hoeveelheid lucht die er per slag in gaat. Als deze minder wordt, wordt er ook minder vermogen geleverd en moet er ook minder ingespoten worden. Dat voel je dus.
Aan de andere log data kun je zien dat je volgas houdt, want throttle blijft gelijk, dus moet er een andere reden zijn waarom er opeens minder lucht de motor ingaat vanaf dit toerental. Ik zou dan denken aan iets met de nokkenasverstelling of variabel inlaatspruitstuk. Je zou daarvan de data eens moeten loggen in combinatie met tenminste load, toerental en throttle. En kijken welke daar verandert en hoe.
Data had ik eerder al gelogd en ik staar mijzelf steeds blind op die 4800 rpm die maar in mijn geheugen gegrift staat .. maar je hebt gelijk, op dát moment in de grafiek gebeurt er inderdaad wat. Hier schakelt de nokkenas terug, dus bij 4600 rom i.p.v. 4800 rpm. Dan kijk je er ineens heel anders tegen de grafiek aan .. de nokkenas verspringt naar tam DUS gaan de kleppen later open DUS minder lucht naar binnen DUS die verspringing is verklaard en bewijst te meer de dip die ik voel en díe dip zorgt er ook voor dat hij in de 5 niet boven de 160/170 uit trekt .. maar als de katalysator fris was, zou hij dat wellicht wel gekund hebben, maar heeft hij er nu nét niet de puf voor.
De ECU kan maar een bepaalde hoeveelheid data per tijdseenheid verzenden. Als je dus veel verschillende parameters opvraagt, kan die elke parameter minder vaak laten zien. Ik heb zelf de mogelijkheid in m'n standaard Unidiag versie om tenminste de timing tussen de bytes te minimaliseren om daarmee zoveel mogelijk data te verzenden. Maar daarnaast is het ook mogelijk om veel sneller te loggen door de baudrate te verhogen. Dat heb ik wel in speciale versies gebruikt (waar het ool mogelijk is om alle geheugen adressen te loggen).
.. stom van me, zou FiatECUscan ook profiteren van een aangepaste baudrate? Zou je wel haast denken .. poging waard :D
De rare meetwaarden voor ontsteking zijn waarschijnlijk negatieve vervroegingen (dus na bdp, tijdens gaslos ofzo) en deze worden dan verkeerd weergeven omdat signed en unsigned door elkaar gehaald wordt.
Groeten, Sander.

slim van je! Dat zal het zijn.
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

zo nov 06, 2011 23:10

Ik zit nog wel wat te twijfelen aan de ontstekingsvervroeging. Dit n.a.v. deze pagina op stephan's site: http://www.squadra-tuning.nl/de-controle.html

Hoe het hoort .. (dit is wel een 156 TS maar niet de mijne)
Afbeelding

Hoe het bij mij is ..
Afbeelding
LET OP: vanaf 146 seconden is het volgas.Ik moest wachten tot een auto opzij ging.

De lucht hoeveelheid fluctueert veel en de ontstekingsvervroeging loopt almaar terug .. en zéker niet die 20-22 graden die Stephan voorschrijft.

Die fluctuaties in de luchthoeveelheid fascineren mij .. 'vroegah' had je een gaspedaal en zo'n kabel naar je gasklep toe die dat ding strak opentrok als je maar hard genoeg op het pedaal duwde. Die klep zat dan strak en bewoog niet. De luchthoeveelheid zou dan redelijk constant/direct afhankelijk van toerental moeten zijn.

Echter, bij een Fase III zit ome Bosch zich er ook tegenaan te bemoeien en HIJ heeft het gastouwtje in handen en HIJ bepaalt hoe mijn gasklep staat DUS hoeveel lucht er in komt.

Dat is best een rare gedachtenkronkel ineens .. :shock:
Laatst gewijzigd door Alfa90_Buttje op di nov 08, 2011 08:47, 2 keer totaal gewijzigd.
== >> www.alfa90.nl << ==

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma nov 07, 2011 23:59

Als er zoveel verschil in de ontsteking zit (dan ga ik er van uit dat het om dezelfde motor gaat) is dat wel een beetje vreemd. Ik zou dan aan de volgende mogelijke oorzaken denken:
-waarde wordt verkeerd weergegeven. Je kunt voor de zekerheid een keer met mijn Unidiag proberen... Die zou de waarden op dezelfde manier als de examiner weer moeten geven.
-bij chiptuning wordt natuurlijk ook de ontsteking wat verder vervroegd...
-een van de parameters waardoor de onsteking bepaald wordt klopt niet, bijv de hoeveelheid lucht. (Maar bij minder lucht zou je de ontsteking juist wat vroeger verwachten).

Een snelle blik op de luchthoeveelheid lijkt aan te geven dat deze bij jouw als Stephans info ongeveer gelijk is. Dus dat zou dan goed zijn, als die log van Stephan ook bij volgas gedaan is.
Wat ik nog een beetje vreemd aan de luchthoeveelheid vind in je oudere logs, is dat daar de 'load' maar tot 80% ofzo gaat en niet tot tegen de 100%. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zekerweet of dat het geval moet zijn. Dat zou je moeten vergelijken met eentje die wel goed is.

Het klopt dat de ECU de gasklep aanstuurt, maar in je vorige logs had je ook de 'throttle' gelogt en ik ga er even vanuit dat dat de werkelijke gasklep stand is en daaraan dus kunt zien of die wel volledig opengestuurd wordt.

Beste/makkelijkste volgende stap zou zijn, om data van luchthoeveelheid en of load te kunnen vergelijken met gelijke motor die wel goed is denk ik. En dan bepalen hoe het verder moet.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma nov 14, 2011 15:45

Ik ben weer ietsje verder...

Dit weekend hebben we de uitlaat er onderweg gehad en de voorste 2 katalysatoren bekeken .. maar we zagen het niet zitten om ze leeg te maken zonder de flex er in te zetten. We hebben de flow een beetje getest met wat perslucht maar dat leek wel in orde en hij had een mooie lichtbruine kleur. 't Zijn volgens mij ook katalysatoren van het type metaalkatalysator en dus geen keramische katalysatoren. Metaalkatalysatoren hebben van zichzelf al minder tegendruk .. dus we hebben hem er maar weer terug onder gezet.

Verder hebben we het plunjertje van de nokkenasversteller bekeken, maar deze bewoog gemakkelijk in en uit en de solenoid deed het ook goed, dus het lijkt ons ook onwaarschijnlijk dat deze blijft hangen.

Tenslotte hebben we de gasklep bekeken. Even de aanzuigbuis er voor weggehaald zodat je de klep zag zitten. De klep beweegt keurig synchroon met het gaspedaal en we zagen de ECU niet zelf er nog wat bij verzinnen, hij volgde heel slaafs .. dat viel mij erg mee. Ik had iets meer interactie verwacht en hij opende ook keurig naar 100% dus dit lijkt ons ook in orde.

De LMM had ik al eens vervangen en ik heb nog eens gekeken of ik nu inderdaad met de nieuwe rond rij, maar dat is wel zo dus ook dat is in orde.

Blijft de timing van de nokkenassen nog over denk ik .. of foute meetwaarden ergens.
== >> www.alfa90.nl << ==

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma nov 14, 2011 17:37

Tsja, als je dit door "specialisten" allemaal had laten doen had je dan de factuur daarvan ook willen betalen?? Jij hebt volgens mij nooit echt bij iemand aangegeven om er eens echt naar te kijken....

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma nov 14, 2011 20:30

Nou, een factuur wil ik best betalen als het wat oplevert, maar de doorsnee dealer-monteurs halen hun schouders op als de Examiner zegt dat alles okay is, zoals in mijn geval dus. De examiner geeft geen foutcode, toch komt hij niet boven de 175 km/u uit (dit weekend nog getest). Maar dit minutieus uitzoeken kost veel tijd en zou dus inderdaad fors in de papieren gelopen zijn. Máár er is ook een stukje inzet en vastberadenheid voor nodig en óók dat mis ik bij de doorsnee dealer-monteur. Niet voor niks dat ik hier al zo verschrikkelijk lang mee rondrij... en het is niet dat ik nu eindelijk weet wat het is, ik weet nog steeds niks .. maar ik kan wel redelijk wat uitsluiten.
== >> www.alfa90.nl << ==

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma nov 14, 2011 20:58

Precies, en een dealermonteur was ook tot die conclusie gekomen na uren zoeken. Dat had je dan honderden euro`s gekost en was je nog niks verder gekomen. Wat ik bedoel te zeggen, dit zijn geen standaard storingen en dus lastig op te sporen. Een proffesioneel iemand gaat er echt wel uitkomen maar dan zul je moeten aangeven wat er wel en niet mag gebeuren. Alleen uitlezen met een examiner zal dan niet werken. Als je groen licht geeft zal de storing opgelost worden en je portemonnaie leeg zijn. Als dat geen probleem is zou ik dat laten doen, als het budget beperkt is zou ik de auto niet naar een garage brengen en hier verkondigen dat ze niks kunnen vinden. Inzet en betrokkenheid is leuk maar zal ook betaald moeten worden.

Terug naar “Algemene Technische vragen”