@SanderQV: ik had je reactie eerder al gelezen, maar niet goed genoeg merk ik nu ..
De belasting (load) daar wordt inderdaad (een beetje) minder volgens deze log data. De load moet je zien als de hoeveelheid lucht die er per slag in gaat. Als deze minder wordt, wordt er ook minder vermogen geleverd en moet er ook minder ingespoten worden. Dat voel je dus.
Aan de andere log data kun je zien dat je volgas houdt, want throttle blijft gelijk, dus moet er een andere reden zijn waarom er opeens minder lucht de motor ingaat vanaf dit toerental. Ik zou dan denken aan iets met de nokkenasverstelling of variabel inlaatspruitstuk. Je zou daarvan de data eens moeten loggen in combinatie met tenminste load, toerental en throttle. En kijken welke daar verandert en hoe.
Data had ik eerder al gelogd en ik staar mijzelf steeds blind op die 4800 rpm die maar in mijn geheugen gegrift staat .. maar je hebt gelijk, op dát moment in de grafiek gebeurt er inderdaad wat. Hier schakelt de nokkenas terug, dus bij 4600 rom i.p.v. 4800 rpm. Dan kijk je er ineens heel anders tegen de grafiek aan .. de nokkenas verspringt naar tam DUS gaan de kleppen later open DUS minder lucht naar binnen DUS die verspringing is verklaard en bewijst te meer de dip die ik voel en díe dip zorgt er ook voor dat hij in de 5 niet boven de 160/170 uit trekt .. maar als de katalysator fris was, zou hij dat wellicht wel gekund hebben, maar heeft hij er nu nét niet de puf voor.
De ECU kan maar een bepaalde hoeveelheid data per tijdseenheid verzenden. Als je dus veel verschillende parameters opvraagt, kan die elke parameter minder vaak laten zien. Ik heb zelf de mogelijkheid in m'n standaard Unidiag versie om tenminste de timing tussen de bytes te minimaliseren om daarmee zoveel mogelijk data te verzenden. Maar daarnaast is het ook mogelijk om veel sneller te loggen door de baudrate te verhogen. Dat heb ik wel in speciale versies gebruikt (waar het ool mogelijk is om alle geheugen adressen te loggen).
.. stom van me, zou FiatECUscan ook profiteren van een aangepaste baudrate? Zou je wel haast denken .. poging waard
De rare meetwaarden voor ontsteking zijn waarschijnlijk negatieve vervroegingen (dus na bdp, tijdens gaslos ofzo) en deze worden dan verkeerd weergeven omdat signed en unsigned door elkaar gehaald wordt.
Groeten, Sander.
slim van je! Dat zal het zijn.