zo nov 13, 2011 00:26
Veel racers interpreteren een stilhangende gele vlag als "niet inhalen, verder mag alles" en een wapperende gele vlag als "effe kijken welke kant je er langs moet". Pas als er andere kleuren aan te pas komen gaan ze echt langzamer rijden.
Waar dit gedrag vandaan komt ligt denk ik een beetje aan beide partijen hier. Als de marshalls en de wedstrijdleiding niet streng straffen als de vaart er niet uit gaat, gaan bestuurders steeds harder, want anders kost ze dat positie. Natuurlijk, het moet wel leuk blijven en mensen van de baan trekken omdat ze in hun enthousiasme en met de adrenaline door hun aderen niet snel genoeg vaart hebben geminderd, levert een saaie race en onblije rijders en officials op. Zure gezichten is niet het doel van zo'n raceweekend, dus men wil vooral niet te streng zijn. Als dat tot gevolg heeft dat er massaal doorgejakkerd wordt terwijl er geel gezwaaid wordt, met 4 auto's betrokken in meerdere botsingen, gaat iedereen naar elkaar wijzen.
Ik hoop dat iedereen zich realiseert dat je dit met z'n allen doet, zowel de mensen op de baan als die er naast. Uiteindelijk zal de hele groep volgend seizoen weer op of naast de baan staan, dus het lijkt me het verstandigste als iedereen gaat kijken naar manieren waarop het voortaan beter kan gaan. Die manieren zullen ze allemaal tenminste bij zichzelf moeten zoeken, dus niet alleen bij anderen.