De 90 staat al een tijdje stil, maar ik heb niet stil gezeten. Ik had al een 3.0 motorblok gekocht. En omdat ik een hekel aan rommelen heb, heb ik em uit elkaar getrokken. Ik wist maar weinig van die motor, en ook eerdere eigenaren konden mij niet alleen vertellen.
Koelsysteem is echt superroestig en aangetast, evenals het aluminium van de cilinderkoppen. Vermoedelijk kan het er wel afgevlakt worden.
Ik heb de pakkingresten enz er al mooi afgeborsteld. Binnenkort uit elkaar en naar de buren (ik heb een motorrevisiebedrijf op 30 meter van het motorblok)
Zuigers en bussen zien er prachtig uit. Zuigenringen ook, maar vervang ik wel voor de zekerheid.
Ook het carter zag er vanbinnen gezond uit; geen aangekoekte olie overal. Dus dat is erg fijn. Wel axiaal speling op de krukas.
Iets geks kwam ik ook tegen. Toen ik zuiger 4 loshaalde, zag de krukas er een beetje eng uit. Het ziet eruit als een spoor van ingelopen troep, maar de lagerschalen zien er wel redelijk uit.
Deze week even navragen wat ze er bij het revisiebedrijf mee zouden doen.
Dan nog een vraag. Wie weet of er verschil in een 2.5 en een 3.0 krukas zit? Ik kan me voorstellen dat de wangen van een 3.0 groter zijn. Maar ik weet het niet. Ik ben maar weinig met Busso V6en bezig geweest
Alleen veel rijden