Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Jens' 90 QO

vr nov 11, 2011 19:26

Mooie foto's Jens, maare 28graden en een spijkerbroek aan :shock:
Bij 30 graden buiten begin ik te denken aan een korte broek en bij 35 trek ik em ook daadwerkelijk aan.

Maar een jeans volstaat.

En inderdaad; Het Museo was niks dan een bouwput. Er was alleen een man bij de slagboom die mijn 90 wel tof vond en me een koffertje wilde verkopen voor 400 euro.

@Iedereen; Zo'n Alfavakantie is echt waanzinnig! En nu ik zelf de foto's zie, krijg ik alweer heimwee
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Kimmie33
Member
Member
Berichten: 119
Lid geworden op: zo sep 25, 2011 19:38
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 QO

vr nov 11, 2011 20:55

Ik ook! :D
[b]I may be small but I can kick ass![/b]

[u]Daily: [/u]
Giulietta 1.4 Multiair
[i]Voor de leuk:[/i]
Alfa Romeo Alfasud 1.2L '78
Honda Rebel 500

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 QO

zo nov 13, 2011 15:10

De 90 staat al een tijdje stil, maar ik heb niet stil gezeten. Ik had al een 3.0 motorblok gekocht. En omdat ik een hekel aan rommelen heb, heb ik em uit elkaar getrokken. Ik wist maar weinig van die motor, en ook eerdere eigenaren konden mij niet alleen vertellen.

Koelsysteem is echt superroestig en aangetast, evenals het aluminium van de cilinderkoppen. Vermoedelijk kan het er wel afgevlakt worden.

Ik heb de pakkingresten enz er al mooi afgeborsteld. Binnenkort uit elkaar en naar de buren (ik heb een motorrevisiebedrijf op 30 meter van het motorblok)
Afbeelding

Zuigers en bussen zien er prachtig uit. Zuigenringen ook, maar vervang ik wel voor de zekerheid.
Afbeelding

Ook het carter zag er vanbinnen gezond uit; geen aangekoekte olie overal. Dus dat is erg fijn. Wel axiaal speling op de krukas.
Afbeelding

Iets geks kwam ik ook tegen. Toen ik zuiger 4 loshaalde, zag de krukas er een beetje eng uit. Het ziet eruit als een spoor van ingelopen troep, maar de lagerschalen zien er wel redelijk uit.
Afbeelding

Deze week even navragen wat ze er bij het revisiebedrijf mee zouden doen.

Dan nog een vraag. Wie weet of er verschil in een 2.5 en een 3.0 krukas zit? Ik kan me voorstellen dat de wangen van een 3.0 groter zijn. Maar ik weet het niet. Ik ben maar weinig met Busso V6en bezig geweest :oops: Alleen veel rijden 8)
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Jens' 90 QO

zo nov 13, 2011 16:10

Ja er is verschil tussen een 2.5 en een 3.0 krukas vwb de slaglengte. Zo kun je uit een 3.0 blok met een 2.5 krukas erin een verlaagde compressie 2.8 knutselen (waar je dan weer een turbo of mechanische compressor op kunt klussen ter compensatie 8) )

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Jens' 90 QO

zo nov 13, 2011 20:31

Ja er is verschil tussen een 2.5 en een 3.0 krukas vwb de slaglengte. Zo kun je uit een 3.0 blok met een 2.5 krukas erin een verlaagde compressie 2.8 knutselen (waar je dan weer een turbo of mechanische compressor op kunt klussen ter compensatie 8) )

Grtz,fRank
Oke, dankjewel Frank. Dat scheelt zoeken en meten.

Dezer dagen eerst maar even navraag doen bij Revamo (motorrevisie)
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6908
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Jens' 90 QO

zo nov 13, 2011 20:38

Als je een andere 3.0 kruk zoekt dan heb ik er wel eentje... :wink:

De v6 is een sterk blok. Heb er regelmatig exemplaren met 3 ton aan ervaring losgehad waarvan zuigers e.d. er nog als nieuw uitzagen. :) Goed onderhoud is natuurlijk wel belangrijk en aan de binnenkant van jouw blok te zien zat dat wel goed. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Jens' 90 QO

zo nov 13, 2011 22:33

Iets geks kwam ik ook tegen. Toen ik zuiger 4 los haalde, zag de krukas er een beetje eng uit. Het ziet eruit als een spoor van ingelopen troep, maar de lagerschalen zien er wel redelijk uit.
Het is natuurlijk heel apart om dat maar op een kruktap te zien, maar ik heb het ook eens gezien op een hele mooie krukas. Het ziet er ook beslist niet uit, als een vreetspoor of zo. Ik durf de stelling wel aan, dat dit origineel is, al kan ik niet bedenken, waarom hier wel en op andere krukken niet....
Ik heb hier nog een krukas liggen, waarvan ik niet weet of die het ook heeft, ga ik eens zien!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 QO

di nov 15, 2011 00:11

Ja inderdaad, Sander; dit is ook een hele mooie krukas. Het ziet er ook absoluut niet uit als een vreetspoor. Maar het is zo apart dat het maar op 1 kruk is!
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
hanalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 742
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 09:51

RE: Jens' 90 QO

di nov 15, 2011 09:47

Hey mooi Jens,...

Ga je,... "projectje",...volgen,... weet wat mij te doen staat,... buiten een versleten drukgroep,...!!!




Alfa Romeo 166 register

Alfa Romeo 166 2.5 V6
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo ..90 2.5 V6 QO



Ciao,..Han,.. 8)

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 QO

di nov 15, 2011 20:29

@ Han

Ik moet ook nog naar de achterkant hoor. Ik heb nog een lager in het koppelingshuis kapot, en wie weet wat ik tegenkom bij de koppeling. Ze ontkoppelde de laatste tijd ook niet elke keer helemaal; maar dat kan natuurlijk ook een cilindertje zijn
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Jens' 90 QO

di nov 15, 2011 22:24

Dat spoor zit er bij de krukas van de 3.0 uit mijn 164 ook in. Ook bij cilinder 4, heb me ook afgevraagd waar het goed voor is dat het alleen bij cilinder 4 is maar dat schijnt een moeilijke vraag te zijn :lol:
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Jens' 90 QO

di nov 15, 2011 23:38

Dat spoor zit er bij de krukas van de 3.0 uit mijn 164 ook in. Ook bij cilinder 4, heb me ook afgevraagd waar het goed voor is dat het alleen bij cilinder 4 is maar dat schijnt een moeilijke vraag te zijn :lol:
Dus nog even voor de duidelijkheid. Cilinder 4; dat is de eerst kruk vanaf de distributie
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
hanalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 742
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 09:51

Re: RE: Jens' 90 QO

wo nov 16, 2011 08:16

@ Han

Ik moet ook nog naar de achterkant hoor. Ik heb nog een lager in het koppelingshuis kapot, en wie weet wat ik tegenkom bij de koppeling. Ze ontkoppelde de laatste tijd ook niet elke keer helemaal; maar dat kan natuurlijk ook een cilindertje zijn
Ja Jens,... moest vorig jaar de V8 ( Grand Cherokee) van mijn broertje lenen om mijn 166 op te halen,,,, ff van bella geruild,... hij heeft het gepresteerd om binnen 1 km de koppeling eruit te trappen,......... :oops: :cry:

Kan gebeuren,... hij weet niet beter als een automaatbak,.. :lol:

Maar goed wil volgend jaar ook aan de restauratie beginnen,... buiten een andere achterklep,.. is hij nog gaaf,... ha,ha denk ik,..hoop ik,.!




Alfa Romeo 166 register

Alfa Romeo 166 2.5 V6
Alfa Romeo 164 2.0 TS
Alfa Romeo ..90 2.5 V6 QO



Ciao,..Han,.. 8) Afbeelding

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 QO

wo nov 23, 2011 18:34

Deze foto vond ik het het boek van Jim huppeldepup over de Alfa Romeo V6.

Afbeelding

Voor mij weer een bewijs van originaliteit. De hoe en waarom ontbreekt nog wel.

Verder ben ik nog op zoek naar een 3.0 vliegwiel (de huidig is vermoedelijk door eerdere lompheid gescheurd) en een 3.0 Jetronic computer.

Ik heb een 3.0 computer, maar voor eentje met een katalysator. Dus vermoedelijk andere pinbezetting?

Dit is het Bosch nummer dat ik moet hebben: 0 280 001 133

En past de luchtweger van een 2.5 ook op een 3.0? Bosch nummer is wel anders. Wie weet dat?
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: RE: Jens' 90 QO

do nov 24, 2011 11:25

Deze foto vond ik het het boek van Jim huppeldepup over de Alfa Romeo V6.

Afbeelding

Voor mij weer een bewijs van originaliteit. De hoe en waarom ontbreekt nog wel.

Verder ben ik nog op zoek naar een 3.0 vliegwiel (de huidig is vermoedelijk door eerdere lompheid gescheurd) en een 3.0 Jetronic computer.

Ik heb een 3.0 computer, maar voor eentje met een katalysator. Dus vermoedelijk andere pinbezetting?

Dit is het Bosch nummer dat ik moet hebben: 0 280 001 133

En past de luchtweger van een 2.5 ook op een 3.0? Bosch nummer is wel anders. Wie weet dat?
Heb je de gegevens nog van die dude die mijn Novanta heb gekocht? Daar zat (volgens ons) een afgedraaid vliegwiel in ....
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Terug naar “Projecten”