za aug 27, 2011 22:21
Ik zal een stukje objectief proberen te ontzenuwen, zoals ik al ergens anders op het Alfa Forum heb gedaan, als het over rolkooien gaat..
Natuurlijk kan je nogsteeds zelf een kooi maken. Je mag er zelfs mee deelnemen aan evenementen die verreden worden. De KNAF heeft hiervoor het zgn. Eigenbouw-reglement.
Als je zelf bouwt, met het KNAF boek in de hand, dan is er ( officieel) niemand die je kan tegenhouden. Uiteraard heb je dan wel de juiste buizen nodig, een buiger die sterk genoeg is om deze rimpelvrij te buigen, een lasser die weet waar hij het over heeft, maar als je dat allemaal bij de hand hebt, dan lukt het vast wel, MAAAAAAR:
Tijdens ieder evenement staat er een TC-man de rolkooi uitvoerig te controleren, met het laatst bekende reglement in z'n hand. Als het reglement verandert ( en dat doet de Annexe J jaarlijks) dan dien je deze veranderingen door te voeren in je rolkooi, want anders kan de TC-man niet meer zien of je kooi wel volgens de regels is. Ieder jaar aan de laatste regels voldoen kan betekenen dat je kooi vandaag in orde is, maar morgen niet meer. Zo lang er buizen bij moeten, is dat nog tot daar aan toe, maar als de FIA besluit om dikkere buizen voor te schrijven, dan kan je gaan zagen en opnieuw beginnen...
Dát is de rede dat een aantal race-organisatie's een KNAF gecertificeerde rolkooi eisen. Het scheelt enorm veel gekeur, gedoe, discussie's.
Als je een gecertificeerde kooi laat produceren bij een KNAF erkend rolkooifabrikant, dan is je certificaat geldig, voor de rest van het leven van de auto. Dit is onafhankelijk van de veranderende regeltjes.
Bovendien is het certificaat een Internationaal geaccepteerd document, dus als je in Timboektoe wil racen, dan laat je je certificaat zien en mag je rijden. Als er in Timboektoe andere regels zijn voor "Eigenbouw", dan hoop ik dat je een lasapparaat en buizen in je handbagage hebt!
Échte prutsers zijn er niet, onder de KNAF erkende rolkooifabrikanten. Onze Producenten-erkenning verlangt naast materiaal-kennis, kennis mbt regelgeving en apparatuur ook kennis van lassen. Ikzelf ben Norske Veritas-gecertificeerd Fotolasser, dus weet best wel hoe je een buisje aan elkaar krijgt, maar ondanks dát moet ook ik 2x per jaar een aantal proeflasjes maken, die de KNAF laat controleren door een onafhankelijk certificerings-bedrijf. Dit moeten we doen, onder het oog van een controleur, dus kan ik niet door iemand iets laten lassen...
Bovendien, en de heren die racen kunnen dit be-amen: Racen begint bij een body met een rolkooi.. Daarna kan je kiezen welke motor, welke ophanging, wat voor stoel enzovoort. De rolkooi gaat er niet meer uit, deze wissel je niet om voor "een betere", want dan kan je netzogoed opnieuw beginnen... Doe de rolkooi dan ook meteen goed, zodat je later, lekker met een dikkere motor en betere remmen, nogsteeds veilig kan scheuren!
Achteraf certificeren van rolkooien is onmogelijk. De aanvraag certificaat doen we voordat we produceren. Als we hebben geproduceerd, komt er een onafhanlijk certificeringsbedrijf schouwen, deze man controleert dan het ontwerp, ook het laswerk, maar ook de materiaalcertificaten. Als alles voldoet,d an krijgt de kooi een certificaat. Achteraf is niet te controleren welk materiaal is gebruikt en dus geen certificaat.
Lang verhaal, maar als je wil racen, kies dan meteen voor een goeie rolkooi, mét KNAF certificaat en dus gebouwd door een KNAF erkend rolkooifabrikant. Dat kan Biesheuvel zijn, of VA-engineering, Multi-Tech, maar ook kan dat bij mij...Wielhoven, KNAF erkend rolkooifabrikant.
Als je vragen hebt, stel ze gerust! Op flauwekul reageer ik niet, discussie's laat ik meestal op z'n beloop en ik ben geen frequente bezoeker van het forum,, maar als het écht onduidelijk wordt, dan lees ik wel en probeer ik te helpen...
Met vr.gr.,
Peter "Wielhoven"