![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Grappige is dat er dus mensen zijn die de auto voor iedere keuring weer helemaal terugbouwen om hem na de keuring weer te verlagen.
Wat hebben ze dan bereikt?
Hoe zit dat verzekeringtechnisch eigenlijk?
Bij een 75 verandert quasie niks van achter van geometrie met een verlagingsveer lijkt me. Vooraan kan je hem verlagen door je torsieveren anders in te stellen maar dan krijg je wel veel negatief camber maar vooraan is eigenlijk alles regelbaar bij een transaxle.Dan moet je hem nog wel apart voor de verlaging laten keuren en dan gaan ze ook de asmetrie ed opmeten. Hoop miserie zo ook bij de auto van mijn zoon een peugeot 205 gti
Als iemand in Belgie een 75 met verlagingsveren door de keuring heeft gekregen zonder technische keuring vooraf dan hoor ik het graag
Als er nu een ongeval zou gebeuren waar een oorzakelijk verband gelegd kan worden met die verlaging gaat jou verzekering mooi zijn recht van verhaal gebruiken.(bij kleine schadegevallen zal dit niet zo snel gebeuren) bij een ongeval met grote schadebedragen(gekwetsten, doden) zou ik als verzekeringsexpert(hypothetisch) makkelijk mijn optelsom maken. Ophanging zorgt er voor dat u banden zo optimaal contact houden met de weg, fabrieksinstelling is zogezegd de beste 1+1 is 2.Grappige is dat er dus mensen zijn die de auto voor iedere keuring weer helemaal terugbouwen om hem na de keuring weer te verlagen.
Wat hebben ze dan bereikt?
Hoe zit dat verzekeringtechnisch eigenlijk?
Stel, je maakt je veren met deze methode 30% korter. Dat betekent dat ze 30% stugger worden. Je moet dus 30% minder beweging met dezelfde schokdempers opvangen. De praktijk gaat dus zijn, dat je schokdempers 30% te slap zijn voor de veren die je plaatst. Dat het voor de keuring kan, prima, maar de gemiddelde auto met alleen verlaginsveren heeft echt minder grip in de bocht, of bij niet vlak wegdek.je kunt je gewone dempers behouden geldt ook bij verlagingsverenEn hoe pas je dan je schokdempers aan? Want als je die veren lager maakt, moeten je dempers ook stugger...
Beetje een vreemd verhaal...
Stel, je maakt je veren met deze methode 30% korter. Dat betekent dat ze 30% stugger worden. Je moet dus 30% minder beweging met dezelfde schokdempers opvangen. De praktijk gaat dus zijn, dat je schokdempers 30% te slap zijn voor de veren die je plaatst. Dat het voor de keuring kan, prima, maar de gemiddelde auto met alleen verlaginsveren heeft echt minder grip in de bocht, of bij niet vlak wegdek.
Dit is dus de reden dat je niet zomaar mag verlagen in bijvoorbeeld Belgie. Mensen snappen vaak niet eens dat wat ze doen, ergens anders gevolgen heeft die netto negatief uit kunnen pakken. Leuk, zo'n verlaagde vering, maar nu heb je ineens minder grip en meer bump steer. Dat je rolcenter verlaagd is is grappig, maar je moet de rest van je ophanging en stuurmechaniek wel aanpassen, anders ga je er op achteruit inplaats van vooruit.
Knap je dat zo uit je mouw schud! Helaas vind ik in mijn bosch autotechnisch handboekje deze formule niet terug en heb onvoldoende kennis om er veel zinnigs aan toe te voegen. Maar ik zou er nog aan durven toevoegen dat de de diameter wel degelijk verandert bij "drukken" van de vering en dat lijkt me naar de formule kijkend een niet te verwaarlozen hoeveelheid zijn.(hoop dat je je bericht niet verwijderd vind dit soort bijdrage wel leuk)Ondanks mezelf, wetende dat ik hier spijt van krijg en mijn posting straks al walgend van mezelf weer verwijder: de onbelaste lengte van een schroefveer is van nul en generlei belang voor de veerstijfheid. Die wordt immers gegeven door.........
Geef je volledig gelijk het is ook gewoon veel te ingewikkeld... Enige realistische methode is trail and error maar wie een verlagingsveer koopt koopt er géén 100verschillende samen met 100 verschillende dempers om die te gaan vergelijken en wat ga je vergelijken hoe kan je iets objectief gaan meten? Rondetijden?Mensen snappen vaak niet eens dat wat ze doen
Want een verkoper zegt mag je nooit voor waar aannemen!(zeker niet die van autostyleIn Duitsland kun je allerlei verlagingssetjes kopen met enkel veren en geen dempers en die zijn netjes Tuv gekeurd. De meeste fabrikanten geven aan dat je pas bij meer als een bepaald aantal mm's verlaging andere schokbrekers moet gaan monteren aangezien de originele anders de aanslag zouden kunnen gaan raken. En Dit zijn niet enkel de Autostyle verkopers...![]()
Meer bumpsteer is niet perse waar overigens. Als de neus door de stuggere veren minder duikt als met de originele veren verandert daar niks aan.
Uit de mouw schudden, nou ja, ik heb de theorie meerdere malen gebruikt en het is niet zo heel erg ingewikkeld eigenlijk. Mechanica.Knap je dat zo uit je mouw schud! Helaas vind ik in mijn bosch autotechnisch handboekje deze formule niet terug en heb onvoldoende kennis om er veel zinnigs aan toe te voegen. Maar ik zou er nog aan durven toevoegen dat de de diameter wel degelijk verandert bij "drukken" van de vering en dat lijkt me naar de formule kijkend een niet te verwaarlozen hoeveelheid zijn.(hoop dat je je bericht niet verwijderd vind dit soort bijdrage wel leuk)
Het topic begon dan ook hiermee, wat het nut verklaart van het inkorten zonder slijpenAlléén van inkorten met de slijptol dan, want dan verandert het aantal windingen.
Indrukken niet inderdaad, waar ik ook eigenlijk het nut niet van inzie.
Omdat in Belgie ze nogal moeilijk doen om een auto te verlagen (altijd problemen met de keuring)
kun je standaard veren laten 'drukken' . Dit houdt in dat de originele veren verhit worden en tot een aantal cm in elkaar gedrukt worden zodat ze bij de keuring aan de veren niet kunnen zien dat ze verlaagd zijn.
Goed punt. Ik zat alweer te denken aan "verlagingsveren" en die zijn meestal stugger om met minder mm veerweg toch dezelfde kracht op te vangen. Ik blijf er in trappen, evenveel wikkelingen, dus even slap. Wat verderop gezegd wordt, minder "doorsnede" gaat ook nog op, dus inderdaad ietsje slapper. Een halve tank merk ik bij mijn FWD ding best. De balans ligt toch een stukje anders, maar of dat effect hetzelfde is als 3% slappere veren is lastig te zeggen, ik denk het niet. Het zwaartepunt en de hoeveelheid rol daardoor is vast meer van invloed dan die paar procent veerconstante.Ondanks mezelf, wetende dat ik hier spijt van krijg en mijn posting straks al walgend van mezelf weer verwijder: de onbelaste lengte van een schroefveer is theoretisch van nul en generlei belang voor de veerstijfheid. Die wordt immers gegeven door:
k = G * d^4 / 8 * n * D^3.
Waarin:
k = veerconstante
G = glijdingsmodulus (materiaaleigenschap - als er bij van Merwede al iets mee gebeurt (heetstoken?), gaat deze er eerder op achteruit dan vooruit)
d = diameter materiaal (verandert niet)
n = aantal effectieve windingen (verandert niet, tenzij van Merwede een mysterieuze techniek heeft om één van de windingen koud tegen de volgende aan te drukken zonder dat met de andere windingen te doen)
D = diameter veer hart-op-hart gemeten (verandert niet)
Áls er dus al iets aan de stugheid verandert, wordt de veer slapper. Nooit stugger.