Dat de keerring gaat lekken bij een motor met druk op het carter zal mijns inziens eerder komen doordat de keerring dan veel harder slijt doordat deze tegen de kruktap aan wordt geperst. De keerring vervangen zal dan tijdelijk helpen totdat ook de nieuwe keerring weer versleten is. Door het veertje wat strakker te zetten kun je de levensduur evt nog wat verlengen.
Hier een doorsnede van de keerring te zien met rechts de veer. Druk op het carter zou de afdichtende lip van de keerring juist tegen de krukastap aandrukken lijkt mij..
Als die keerring lekt zal hij vervangen moeten worden.
he leuk, dit is mijn werk.. beetje late reactie maar hierbij wat reacties hierop:
levensduur verlengen door de veer meer aan te spannen is niet echt een optie, omdat de lip al is weggesleten en daardoor zijn functie niet meer kan uitoefenen... (de veer zit ook net niet boven de lip edge)
maximale druk van een oliekering is 5 bar (afhankelijk van de oliekering en heel belangrijk, de snelheid van de as)
radiale speling moet je zien te voorkomen (vb: as van 25mm mag maximaal 0,1mm speling hebben)
axiale speling is vooral bij hoge toeren vd as niet ideaal (vb: bij 5000tpm, max 0,1 mm axiale speling)
dan zit je nog met hardheid vd as (>45HRC) die harder moet worden bij snelheid vd as hoger dan 10 m/s, ruwheid vd as (0,2 - 0,8 um) en heel belangrijk de kamerruimte.
Daarnaast kan ik nog een boekwerk opschrijven hier over oliekeringen, maar het belangrijkste om te weten is dat een seal (afdichting) bijna nooit lekt, maar dat de hardware niet conform specificaties vd seal zijn. (dit kan door slijtage)
ps: bij dubbele lip, de tweede lip die je ziet is een stoflip en heeft geen dichtende werking tov je medium