Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

do dec 15, 2011 22:54

Ik neem aan dat je het vacuumsignaal wel na de gasklep pakt? Ik twijfel even omdat je het hebt over lager in de kelken... :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

vr dec 16, 2011 15:29

Ik neem aan dat je het vacuumsignaal wel na de gasklep pakt? Ik twijfel even omdat je het hebt over lager in de kelken... :?
ik pak nu het signaal 1cm onder de gasklep maar dat moet ongeveer 10 cm onder de gasklep zijn, dat geeft een mooier signaal.
dat bedoelde ik.

maar wat het ook nog kan zijn is de klepspeling, omdat alles nieuw is moet het nog even zetten, misschien is het nu gezet en is de klepspeling wel te groot....
dan kan het zijn dat hij stationair en onbelast niet er bij komt.
maar onder belasting wel zo veel mee doet dat je het niet merkt....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 986
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

vr dec 16, 2011 17:38

Misschien moet je het motortje eens terugbouwen naar origineel en kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet...
of gewoon orgineel gelaten, liep als een zonnetje voordat ik hem demonteerde!!
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

vr dec 16, 2011 18:11

Misschien moet je het motortje eens terugbouwen naar origineel en kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet...
of gewoon orgineel gelaten, liep als een zonnetje voordat ik hem demonteerde!!
iets doen wat iemand anders al gedaan heeft is niet leuk, de sport is om iets wat loopt als een schijthuis en problemen heeft, af te stellen en de problemen eruit halen.

dan is het leuk..... 8)
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

vr dec 16, 2011 18:21

Dan zul je je wel amuseren... :wink: Problemen genoeg immers... :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

vr dec 16, 2011 18:47

Dan zul je je wel amuseren... :wink: Problemen genoeg immers... :(
het is jammer dat er problemen zijn, maar daar leer je heel veel van en dat is ook een beetje de opzet geweest.
ik heb er wat aan als het straks werkt en ik leer dingen die ik normaal niet zou leren op mijn opleiding.

het word op school ook aangemoedigd om zoiets te doen, maar er zijn weinig die dit soort dingen "proberen"....
maar 2 op de hele school die zo'n project aandurven, een slopel fanaat en ikzelf.

dus fanatiek ben ik wel.... :P
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 18, 2011 14:17

Met throttlebodies, snelle nokkenassen en kleppen van het maatje patrijspoort heb je geen echt bruikbaar vacuumsignaal meer, ongeacht waar je het signaal oppakt. Je kan 4 slangetjes (bij elke cylinder) naar 1 collector laten gaan en in die collector gaan meten. Het probleem is dat als je die collector veel inhoud geeft om "pompen" te vermijden, je signaal te traag wordt. Als je hem klein houdt, is het weer niet stabiel. De doorsnede van de slangetjes en de opening van het gaatje waarmee je druk uit de inlaatkanalen haalt is ook nog van belang. Uiteindelijk blijf je door de snelle nokkenassen nog steeds een beroerd vacuumsignaal houden, dus hoe goed je het ook maakt, het zal zeker onderin de toeren erg lastig worden om je mengsel op te baseren.

Als je deze combinatie wilt blijven gebruiken, kan je beter naar een ECU gaan kijken die op basis van gasklepstand en toerental mengt, met correctie door een wideband lambda voor je emissies. Een MAF, AFM of vacuumsensor werkt gewoon niet lekker met ITBs, zeker niet in combinatie met snelle nokken.

Dan nog, hij heeft op 4 cylinders gelopen, maar nu niet meer? Ik zou in dat geval toch gaan kijken wat er veranderd/stuk is en niet te veel gaan veranderen. Je krijgt alleen maar meer onbekende factoren daardoor.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 18, 2011 14:28

Met throttlebodies, snelle nokkenassen en kleppen van het maatje patrijspoort heb je geen echt bruikbaar vacuumsignaal meer, ongeacht waar je het signaal oppakt. Je kan 4 slangetjes (bij elke cylinder) naar 1 collector laten gaan en in die collector gaan meten. Het probleem is dat als je die collector veel inhoud geeft om "pompen" te vermijden, je signaal te traag wordt. Als je hem klein houdt, is het weer niet stabiel. De doorsnede van de slangetjes en de opening van het gaatje waarmee je druk uit de inlaatkanalen haalt is ook nog van belang. Uiteindelijk blijf je door de snelle nokkenassen nog steeds een beroerd vacuumsignaal houden, dus hoe goed je het ook maakt, het zal zeker onderin de toeren erg lastig worden om je mengsel op te baseren.

Als je deze combinatie wilt blijven gebruiken, kan je beter naar een ECU gaan kijken die op basis van gasklepstand en toerental mengt, met correctie door een wideband lambda voor je emissies. Een MAF, AFM of vacuumsensor werkt gewoon niet lekker met ITBs, zeker niet in combinatie met snelle nokken.

Dan nog, hij heeft op 4 cylinders gelopen, maar nu niet meer? Ik zou in dat geval toch gaan kijken wat er veranderd/stuk is en niet te veel gaan veranderen. Je krijgt alleen maar meer onbekende factoren daardoor.
het is inderdaad moeilijk om een fatsoenlijk vacuum signaal te krijgen met hele scherpe nokken met veel overlap.
op stage werd er gezegd, probeer van alle 4 een vacuum signaal te krijgen en zet er zo'n klein brandstof filtertje tussen, deze dempt eventuele pulsen, maar is ook niet te groot.....

maar het was goed, dus dat moet weer kunnen.
de vraag is alleen nog wat is er stuk gegaan, want als het van het ene op het andere moment mis is, dan kan het niet anders dat er wat stuk gegaan is.

misschien is het dan toch een lekke kop??
als ik hem voor de eerste keer op de dag start komt er wat witte rook uit de uitlaat, alleen de eerste 5 tot10 sec.
maar het is niet echt zichtbaar in het koelvloeistof reservoir, dat het zakt of druk op bouwt.
compressie was goed, op school gemeten en op stage.

iets anders kan ik niet bedenken.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 18, 2011 15:38

Met throttlebodies, snelle nokkenassen en kleppen van het maatje patrijspoort heb je geen echt bruikbaar vacuumsignaal meer, ongeacht waar je het signaal oppakt. Je kan 4 slangetjes (bij elke cylinder) naar 1 collector laten gaan en in die collector gaan meten. Het probleem is dat als je die collector veel inhoud geeft om "pompen" te vermijden, je signaal te traag wordt. Als je hem klein houdt, is het weer niet stabiel. De doorsnede van de slangetjes en de opening van het gaatje waarmee je druk uit de inlaatkanalen haalt is ook nog van belang. Uiteindelijk blijf je door de snelle nokkenassen nog steeds een beroerd vacuumsignaal houden, dus hoe goed je het ook maakt, het zal zeker onderin de toeren erg lastig worden om je mengsel op te baseren.

Als je deze combinatie wilt blijven gebruiken, kan je beter naar een ECU gaan kijken die op basis van gasklepstand en toerental mengt, met correctie door een wideband lambda voor je emissies. Een MAF, AFM of vacuumsensor werkt gewoon niet lekker met ITBs, zeker niet in combinatie met snelle nokken.

Dan nog, hij heeft op 4 cylinders gelopen, maar nu niet meer? Ik zou in dat geval toch gaan kijken wat er veranderd/stuk is en niet te veel gaan veranderen. Je krijgt alleen maar meer onbekende factoren daardoor.
Zoiets zei ik al op pag 1 of wat verder...
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 18, 2011 15:58

Met throttlebodies, snelle nokkenassen en kleppen van het maatje patrijspoort heb je geen echt bruikbaar vacuumsignaal meer, ongeacht waar je het signaal oppakt. Je kan 4 slangetjes (bij elke cylinder) naar 1 collector laten gaan en in die collector gaan meten. Het probleem is dat als je die collector veel inhoud geeft om "pompen" te vermijden, je signaal te traag wordt. Als je hem klein houdt, is het weer niet stabiel. De doorsnede van de slangetjes en de opening van het gaatje waarmee je druk uit de inlaatkanalen haalt is ook nog van belang. Uiteindelijk blijf je door de snelle nokkenassen nog steeds een beroerd vacuumsignaal houden, dus hoe goed je het ook maakt, het zal zeker onderin de toeren erg lastig worden om je mengsel op te baseren.

Als je deze combinatie wilt blijven gebruiken, kan je beter naar een ECU gaan kijken die op basis van gasklepstand en toerental mengt, met correctie door een wideband lambda voor je emissies. Een MAF, AFM of vacuumsensor werkt gewoon niet lekker met ITBs, zeker niet in combinatie met snelle nokken.

Dan nog, hij heeft op 4 cylinders gelopen, maar nu niet meer? Ik zou in dat geval toch gaan kijken wat er veranderd/stuk is en niet te veel gaan veranderen. Je krijgt alleen maar meer onbekende factoren daardoor.
Zoiets zei ik al op pag 1 of wat verder...
het is dus wel mogelijk, maar stationair is het geen wereldwonder....

hij deed het goed, dus dat moet weer kunnen, alleen nog uitzoeken wat er fout is gegaan.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 18, 2011 16:09

Is je distributie niet "gewoon" verlopen?
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 18, 2011 16:19

Is je distributie niet "gewoon" verlopen?
nee, gecheckt.

staat tot op de mm nauwkeurig
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 18, 2011 17:08

Met throttlebodies, s...knip...rdoor.
Z...knip...rder...
het is dus wel mogelijk, maar stationair is het geen wereldwonder....

hij deed het goed, dus dat moet weer kunnen, alleen nog uitzoeken wat er fout is gegaan.
Michael (dacht ik) met de 16v 145 rijdt ook niet met MAP maar met wat whizz zegt.
Maarrr... je ECU wordt tocht veranderd? Waarom dan niet in 1x goed?

Enfin, eerst proberen vacuumpositie te veranderen kun je natuurlijk altijd doen ;)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

zo dec 18, 2011 17:31

Z...knip...rder...
het is dus wel mogelijk, maar stationair is het geen wereldwonder....

hij deed het goed, dus dat moet weer kunnen, alleen nog uitzoeken wat er fout is gegaan.
Michael (dacht ik) met de 16v 145 rijdt ook niet met MAP maar met wat whizz zegt.
Maarrr... je ECU wordt tocht veranderd? Waarom dan niet in 1x goed?

Enfin, eerst proberen vacuumpositie te veranderen kun je natuurlijk altijd doen ;)
ja en toch nog maar een keer de koppakking controleren, er moet ergens iets mis zijn, kan niet missen.

anders moet er toch nog kms/dta/kdfi komen....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

ma dec 19, 2011 00:30

Toen ie goed liep, stond die ecu toen niet in noodloop mode?
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Terug naar “Projecten”