Ja, wij hadden ook de Brera concept, en de Brera...
Europese richtprijs 45000€ exclusief belastingen.
Dat betekend in Nederland dus een prijs rond de 65000 euro.Ja, wij hadden ook de Brera concept, en de Brera...
Europese richtprijs 45000€ exclusief belastingen.
Driewerf ja. Ook ik vind de 4C maar zo-zo qua uiterlijk, maar in als ik mezelf voor de hypothetische keuze stel tussen de 4C en diens concurrenten en ze zouden grofweg even duur zijn en evenveel rijplezier bieden (een paar pk onderscheid vind ik niet zo spannend), dan werd het toch altijd de Alfa en geen Porsche, Lotus of weet ik veel wat.Lotus: licht en sportief. Is dat niet precies wat iedereen hier van een nieuwe Alfa wilde?
Word gesproken over maximaal 300PK in het betreffende artikel, ben benieuwd naar de overige informatie.Verder vertoont de nieuwe 1,8-liter opvallend veel gelijkenis met de 1750 TBI motor.
Klinkt ieder geval veel belovend
Chrysler’s November 2009 powertrain presentation does offer a possible hint that the WGE’s 1.8-litre option was, even at that stage, being considered for future high-performance applications. Under a slide entitled “Potential Gasoline Engine Expansion Through 2014”, it features all three capacities of the WGE, and notes the future of the 1.8 as being in direct injection and turbocharging. (The projected schedule for the engine’s debut – less than 18 months away – certainly implies development has been underway for a significant length of time.) The presentation does not offer any clues as to why a WGE-derived engine might be earmarked for Pratola Serra. However, this may simply be a politically-correct announcement – with Fiat frequently chopping and changing its production plans (and the future of Mirafiori once again thrown into doubt), there is every possibility the production of such an engine, should it prove to be a WGE derivative, would in fact take place at Dundee.
If WGE is indeed the future option for Alfa Romeo products – and its first production application will be in the Alfa 4C sports car – it would be a huge gamble for Fiat to take, as the base engine is one of the most derided engines in recent years. WGE is the leftovers of the former Chrysler/Mitsubishi/Hyundai joint venture, the Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA). Production began in 2005, but despite its relatively recent design the result was a low-tech and generally unrefined powerplant which is now well off the pace of modern rivals.
[knuppelinhoederhokmodus]
Trek de stekker toch uit Alfa en koester het verleden....
[/knuppelinhoederhokmodus]
Ik sluit me volledig bij jullie aan,heb heel mijn leven een grote liefde voor beide merken gekoesterd maar wat er de laatste paar jaar aan debacle na debacle geproduceerd wordt onder de vlag van moeder Fiat ,hetzij motorisch hetzij qua styling vindt ik echt te treurig voor woorden..................En doe dat dan ook maar meteen bij Lancia. Bestaat er een grotere schoffering voor dit prachtige merk dan een Tupperware bak met Lancia logo?
Scheelt een hoop teleurstellingen....
Of zoek een fabrikant die er wat mee kan. En dan bedoel ik geen overjarige Audi's A4 met andere gril en achterlichten....
Koen
Wordt de 4C Alfa’s volgende flop?
Gepost op 21-12-2011 om 11:51 door CasperH in Alfa Romeo | 214 Reacties »
In 2013 moet de Alfa 4C in de showrooms komen te staan. We hebben wat nieuwe details die deels heerlijk en deels verontrustend zijn.
Laat ik voorop stellen dat de 4C een begerenswaardige auto wordt. Met een gewicht van ongeveer 900 kilo en de motor die 230 tot 300 pk gaat leveren achter de voorstoelen maar vóór de aangedreven achterwielen wordt het ongetwijfeld een verschrikkelijk leuk speeltje. Volgens Top Gear -dat sprak met Mauro Pierallini, head of engineering Fiat Europa- gaat een deel van de constructie van Dallara verloren voor het productiemodel om te zorgen dat de auto geen godsvermogen hoeft te kosten en dat lijkt in eerste instantie ook goed nieuws. De carbon exterieurdelen en een deel van het chassis komen te vervallen maar dat is op zich geen ramp, de panelen worden namelijk vervangen door een speciaal lichtgewicht kunststof en de voor- en achterframes worden uit aluminium vervaardigd.
We hoeven ons volgens Mauro geen zorgen te maken over het uiterlijk of het interieur: dat blijft zoveel mogelijk gelijk aan dat van de concept car. Ook blijft het streefgewicht 900 kilo, wat ook zou moeten kunnen bij een auto van vier meter lang.
Groot probleem kon echter wel eens de verkoop worden. Alfa Romeo heeft gerekend met een oplage van 18.000 stuks. Dat zullen verschillende varianten worden, de motor heeft de potentie om varianten tot 300 pk op de markt te brengen en er zal waarschijnlijk ook vrij eenvoudig een cabrio gerealiseerd kunnen worden. Maar bij een oplage van 18.000 auto’s moet Alfa een prijs vragen van ongeveer 54.000 euro exclusief BPM. En dat is fors duurder dan een Porsche Boxster en zelfs een Cayman, om maar eens iets te noemen. Ook een Lotus Exige, die nog iets beter te vergelijken is met deze 4C is fors goedkoper. En dus kan je je afvragen wie er in hemelsnaam zo’n 4C gaat kopen. Natuurlijk is er een groepje liefhebbers die deze auto wil hebben, maar 18.000 liefhebbers om Alfa uit de kosten te helpen? Ik hoop het, maar of het realistisch is kan je je afvragen.
Komend jaar rijden de eerste prototypes rond, een jaar later moet de 4C in de showrooms staan. Wat denken jullie, gaat deze 4C Alfa goed doen of wordt het een strop?